«Viss eg seier 'dette partiet er så fint' om ei songtekst, handlar det oftast om korleis tekst og musikk saman skapar eit slags høgdepunkt.»
Foto: Terje Bendiksby / NTB
Å skrive om songlyrikk er kinkig. Måten teksta treffer på, har alltid også å gjere med melodien som høyrer til, med stemma og framføringa av songen. Viss eg seier «dette partiet er så fint» om ei songtekst, handlar det oftast om korleis tekst og musikk saman skapar eit slags høgdepunkt: kanskje ein kontrast, kanskje ein intensitet.
I sporet «Slutte og byne», frå Valkyrien Allstars-albumet med same namn, er det likevel teksta som er i hovudfokus, og som skapar låta. «Slutte og byne» er pratete, ei på same tid lett og alvorleg tekst, fandenivaldsk og sår. Alt det eget er, vil det slutte med, for eksempel «slutte å prate». Noko av det som gjer teksta god, er at ho blandar påbod som er såkalla fornuftige («slutte å røyke […] byne å samle på penger») med sjølvutslettande impulsar («slutte å synge […] slutte å puste»).
Tekstforfattaren Tuva Syvertsen arbeider ikkje med lyrisk konsentrasjon her, men med overflod, repetisjon, lydlikskap og humor. Ordleiken og bruken av referansar og humoristiske rim – «Tony Soprano, holde det rent, holde det Lano» – verkar inspirert av rapsjangeren, den mest poetiske delen av samtidsmusikken.
Alt vi skal slutte med, alt som skal bli betre i morgon! «Slutte og byne» føyer seg inn i ein lang tradisjon. «Blanke ark og farjestifter», skreiv Prøysen. «Eg har stor tru på nymånen/ Men det er vel den gamle», skreiv Hauge.
Hos Syvertsen er tonen meir direkte. Det er kanskje også derfor teksta treffer: Ho blottstiller både håpet, sjølvkritikken og forsvarsmekanismane våre.
Anna Kleiva
Slutte og byne
(…)
Jeg skal slutte å spille, slutte å synge, slutte å drikke, slutte å lyve
Slutte å prate, slutte å mingle, slutte å henge med klegger og igler
Skal slutte å leve, slutte å puste, slutte å bevege meg, ikke gå ut mer
Skal slutte å smile, slutte å vinke, jeg bli’kke å finne i Utler sitt bilde
Skal slutte å røyke, slutte å le, uansett hva du sier har jeg slutta med det
Jeg skal slutte å gråte så mye, slutte å få på så mye, slutte å gå ut på byen
Slutte å gå så på trynet, skal slutte å vise meg
Jeg skal slutte å skvise meg inn i selskap som seriøst ikke er keen på meg
Jeg skal byne å ta det piano, byne å lage noe bra no’
Byne å holde det ekte, Tony Soprano, holde det rent, holde det Lano
Skal slutte å byne å lure, hver gang de ringer, om de er sure
Byne å bane meg vei, og hvis du stopper meg, byne å gi faen i deg
Byne med fred, byne med ro, melde meg på, byne med no’
Byne å bry meg om stilen, byne å sove, gå for å ikke bli sliten
Byne å prate med kjentfolk, som om alt inne her ikke er sprengt opp
Byne å bane meg vei, og om du hater meg, byne å gi faen i deg
Skal byne, byne å samle på penger, skal spare til jeg ikke mangler noe lenger
(…)
Tuva Syvertsen
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Å skrive om songlyrikk er kinkig. Måten teksta treffer på, har alltid også å gjere med melodien som høyrer til, med stemma og framføringa av songen. Viss eg seier «dette partiet er så fint» om ei songtekst, handlar det oftast om korleis tekst og musikk saman skapar eit slags høgdepunkt: kanskje ein kontrast, kanskje ein intensitet.
I sporet «Slutte og byne», frå Valkyrien Allstars-albumet med same namn, er det likevel teksta som er i hovudfokus, og som skapar låta. «Slutte og byne» er pratete, ei på same tid lett og alvorleg tekst, fandenivaldsk og sår. Alt det eget er, vil det slutte med, for eksempel «slutte å prate». Noko av det som gjer teksta god, er at ho blandar påbod som er såkalla fornuftige («slutte å røyke […] byne å samle på penger») med sjølvutslettande impulsar («slutte å synge […] slutte å puste»).
Tekstforfattaren Tuva Syvertsen arbeider ikkje med lyrisk konsentrasjon her, men med overflod, repetisjon, lydlikskap og humor. Ordleiken og bruken av referansar og humoristiske rim – «Tony Soprano, holde det rent, holde det Lano» – verkar inspirert av rapsjangeren, den mest poetiske delen av samtidsmusikken.
Alt vi skal slutte med, alt som skal bli betre i morgon! «Slutte og byne» føyer seg inn i ein lang tradisjon. «Blanke ark og farjestifter», skreiv Prøysen. «Eg har stor tru på nymånen/ Men det er vel den gamle», skreiv Hauge.
Hos Syvertsen er tonen meir direkte. Det er kanskje også derfor teksta treffer: Ho blottstiller både håpet, sjølvkritikken og forsvarsmekanismane våre.
Anna Kleiva
Slutte og byne
(…)
Jeg skal slutte å spille, slutte å synge, slutte å drikke, slutte å lyve
Slutte å prate, slutte å mingle, slutte å henge med klegger og igler
Skal slutte å leve, slutte å puste, slutte å bevege meg, ikke gå ut mer
Skal slutte å smile, slutte å vinke, jeg bli’kke å finne i Utler sitt bilde
Skal slutte å røyke, slutte å le, uansett hva du sier har jeg slutta med det
Jeg skal slutte å gråte så mye, slutte å få på så mye, slutte å gå ut på byen
Slutte å gå så på trynet, skal slutte å vise meg
Jeg skal slutte å skvise meg inn i selskap som seriøst ikke er keen på meg
Jeg skal byne å ta det piano, byne å lage noe bra no’
Byne å holde det ekte, Tony Soprano, holde det rent, holde det Lano
Skal slutte å byne å lure, hver gang de ringer, om de er sure
Byne å bane meg vei, og hvis du stopper meg, byne å gi faen i deg
Byne med fred, byne med ro, melde meg på, byne med no’
Byne å bry meg om stilen, byne å sove, gå for å ikke bli sliten
Byne å prate med kjentfolk, som om alt inne her ikke er sprengt opp
Byne å bane meg vei, og om du hater meg, byne å gi faen i deg
Skal byne, byne å samle på penger, skal spare til jeg ikke mangler noe lenger
(…)
Tuva Syvertsen
Fleire artiklar
Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.
Foto: Anne-Line Aaslund
«Moren» og søstrene hennar
Kor original er den ni meter høge skulpturen «Moren», som er plassert utanfor Munchmuseet? Før avdukinga 4. juni 2022 hadde kunstnaren Tracey Emin alt produsert og stilt ut nær identiske skulpturar på tre meter.
Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.
Foto: Sara Johannessen Meek / NTB
Flytterett eller vetorett?
Skal mor eller far kunne ta med seg barna og flytte langt bort etter eit samlivsbrot? Barne- og familiedepartementet vil gjere det vanskelegare for fleire, men møter motstand.
Jasmine Trinca i hovudrolla som Maria Montessori, som med ein ny pedagogikk la grunnlaget for montessoriskular over heile verda.
Foto: Another World Entertainment
Traust revolusjon
Det er null nytt i filmen om nyskapingane til Maria Montessori.
Metodeskuggespel med filter
Yanyas tredje album er innovervendt og lite oppsiktsvekkjande.
Partileiinga etter landsmøtet i Sosialistisk Venstreparti 22. februar 1976: Frå venstre nestleiar Steinar Stjernø, ny formann Berge Furre, nestleiar Berit Ås, parlamentarisk leiar Reidar T. Larsen og partisekretær Rune Fredh. Plakat: Mot kapitalmakt.
Foto: Henrik Laurvik / NTB
Personleg rapport om SV
Boka Steinar Stjernø har skrive om SV, reiser indirekte mange spørsmål utan svar.