Ein hard nagl
Elena Samokisj-Sudkovskaja illustrerte ei utgåve av «Jevgenij Onegin» i 1908.
Eg har lenge tenkt at det har vore for lite Pusjkin i sjakkspalta. Men så kom eg i hug Olav Rytter (1903–92), ein ven i nauda frå Ørsta. Lektoren i slaviske språk sette om storverket Jevgenij Onegin til nynorsk, ein verseroman på over 200 sider (Samlaget 1966/1992). Den kritiske strofa kjem i song 4, vers 20, der Lenskij og Olga har varme kjensler for kvarandre:
Dei stikk seg av i stovekroken
og tar eit sjakkbrett fram. Så sit
dei bøygde over det, og slit
med einkvan vridne tankefloken.
Og Lenskij tar så, spreidd i sinn,
sitt eige tårn med bonden sin.
Slik lyder sjakkgreina i pusjkinistikken. Aleksandr Sergejevitsj Pusjkin (1799–1837) er for russarane den største – mykje viktigare for språket, kulturen og nasjonen enn Dostojevskij og Tolstoj. Han er Wergeland, Lord Byron og meir til.
Han spela sjakk til det siste, berre få dagar før han døydde i ein duell utanfor sjakkbrettet mot den franske offiseren d’Anthès. Sjakkbrikkene flytta han på karakteristisk vis med ein uvanleg lang nagl på den høgre veslefingeren. Pusjkin skreiv varmt om sjakkspelet som ein naudsynt komponent for å skapa gode relasjonar mellom menn og kvinner. Han var særs nøgd då han høyrde at kona, den vene Natalja Gontsjarova, studerte sjakkens ABC. Ho var den store kjærleiken hans, ho var kvinna han ville døy for – og som han døydde for berre 37 år gamal, då franskmannen spreidde sladder, og poeten måtte retta opp æra til ekteskapet.
Men så var det partiet mellom Lenskij og Olga, der helten i historia er så gripen av venleiken til den unge kvinnelege motstandaren at han slår ut sitt eige (!) tårn med ein bonde. Partiet har vore ein hard nagl for Pusjkin-forskarane. Sjakkspelarar har freista tolka det ulovlege tabbetrekket i ein sjakkfagleg kontekst. I ein rekonstruksjon av den russiske sjakkspelaren Sjumov på slutten av det 19. hundreåret sette Olga kavaleren sin matt i seks trekk etter tårnbukken.
Atle Grønn
Atle Grønn er internasjonal
meister i sjakk
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Eg har lenge tenkt at det har vore for lite Pusjkin i sjakkspalta. Men så kom eg i hug Olav Rytter (1903–92), ein ven i nauda frå Ørsta. Lektoren i slaviske språk sette om storverket Jevgenij Onegin til nynorsk, ein verseroman på over 200 sider (Samlaget 1966/1992). Den kritiske strofa kjem i song 4, vers 20, der Lenskij og Olga har varme kjensler for kvarandre:
Dei stikk seg av i stovekroken
og tar eit sjakkbrett fram. Så sit
dei bøygde over det, og slit
med einkvan vridne tankefloken.
Og Lenskij tar så, spreidd i sinn,
sitt eige tårn med bonden sin.
Slik lyder sjakkgreina i pusjkinistikken. Aleksandr Sergejevitsj Pusjkin (1799–1837) er for russarane den største – mykje viktigare for språket, kulturen og nasjonen enn Dostojevskij og Tolstoj. Han er Wergeland, Lord Byron og meir til.
Han spela sjakk til det siste, berre få dagar før han døydde i ein duell utanfor sjakkbrettet mot den franske offiseren d’Anthès. Sjakkbrikkene flytta han på karakteristisk vis med ein uvanleg lang nagl på den høgre veslefingeren. Pusjkin skreiv varmt om sjakkspelet som ein naudsynt komponent for å skapa gode relasjonar mellom menn og kvinner. Han var særs nøgd då han høyrde at kona, den vene Natalja Gontsjarova, studerte sjakkens ABC. Ho var den store kjærleiken hans, ho var kvinna han ville døy for – og som han døydde for berre 37 år gamal, då franskmannen spreidde sladder, og poeten måtte retta opp æra til ekteskapet.
Men så var det partiet mellom Lenskij og Olga, der helten i historia er så gripen av venleiken til den unge kvinnelege motstandaren at han slår ut sitt eige (!) tårn med ein bonde. Partiet har vore ein hard nagl for Pusjkin-forskarane. Sjakkspelarar har freista tolka det ulovlege tabbetrekket i ein sjakkfagleg kontekst. I ein rekonstruksjon av den russiske sjakkspelaren Sjumov på slutten av det 19. hundreåret sette Olga kavaleren sin matt i seks trekk etter tårnbukken.
Atle Grønn
Atle Grønn er internasjonal
meister i sjakk
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.