Kverna – eller mølla
Ei bekkekvern, der kornet vert helt opp i trakt og steinen mel kornet, som samlar seg på benken, før det vert feia ned i ein tank i fronten.
Foto: Wikipedia
Plantefrø har i all kjend historisk tid vore ein viktig del av maten for menneske og dyr. Med framvoksteren av jordbruket vart det dyrka fram ulike vokstrar. Ein del kornsortar kom inn i historia.
Frøet er plantens forsøk på å sikre ei framtid for arten. Frøet, denne vesle tingen, skal ut i ei farleg verd og finne ein voksterstad der planten som ligg i frøet, skal få utfalde seg og skape plantar og nye frø. Livet skal gå vidare, og frøet er ein liten og viktig del av framtida for denne arten.
Frøet har ansvar for framtida.
For å bere dette ansvaret er det vesle frøet utstyrt med ei utruleg livskraft. Nokre frø som er funne i gamle graver, har framleis kraft til å spire og gro.
Fugleskit er ein klassiske spreiingsmåte for plantar. Fuglen har ete frø, og dei har gått uskadde gjennom magesystemet. Når frøa kjem på bakken, byrjar dei å spire, uskadde av det ugreie miljøet dei har fare gjennom. Dei har overlevd og kan gje livet vidare.
Dei fleste kornslaga har frø, korn, som er harde og vanskeleg tilgjengelege for menneskemagen i naturform. Frøa må knusast.
Difor dukkar kornknusaren, mølla eller kverna, tidleg opp i historia. Ho tok i bruk andre krefter enn menneske- og dyremakt, som vatn og vind, og er kanskje den forsiktige innleiinga til industrialiseringa som kom mykje seinare.
Kverna, som var livsviktig for samfunnet rundt henne, forma dette samfunnet. Det måtte lagast ordningar og avtalar om bruk av kverna, omsyn takast til vassføringa i bekken eller elva og til vindens lune om det var vinden som dreiv kverna.
Kverna kravde eit organisert samfunn.
Terje Tvedt har akkurat gitt ut ei ny verdshistorie der vatnet, regnet og elvane har ei historieformande hovudrolle. Vatnet skapte organiserte samfunn, i India, i Kina, i Egypt. Og i England!
I vårt land var det stort sett vasshjul som dreiv kvernene. Og kvernsteinane surra rundt og knuste kornet. Dette skapte ein underleverandørindustri, kvernsteinproduksjon. Det er funne fleire stader der kvernstein vart tatt ut av fjellet.
Malinga var bunden til årstidene. Kornet vart moge utpå hausten, og det var høgsesong i mølla til frosten kom. Då fraus vasshjulet, og ein måtte berre vente på våren. Tida måtte nyttast. Planlegging måtte til.
1814 var eit naudsår i Noreg. Fleire enn Terje Vigen svalt. Det lukkast ved heltemodig innsats, av mellom andre Herman Wedel Jarlsberg, å få korn opp frå Danmark.
Men det hjelpte ikkje mykje. Kvernane var frosne og stengde.
Tidleg haustfrost hadde alltid skapt redsle rundt kornåkrane. Han kunne skape svolt til vinteren. No var det vinterfrosten sjølv som sytte for det.
I dag er bygdemøllene borte. Kornmalinga er blitt storindustri. Men språket hugsar.
Kverna, mølla, var sentral for samfunna og matforsyninga der ho samla opp energi frå vassdraga eller dei vekslande vindane.
I England heiter eit stålverk framleis steel mill. Ein papirfabrikk heiter paper mill. Mølla lever, sjølv om andre har overtatt kornmalinga.
Og dei konstruksjonane vi no set opp på norske fjell, under mykje skrik og skrål, heiter framleis vindmøller.
Dei skal omforme naturens energi til noko som er nødvendig i dagleglivet vårt.
Slik også dei første møllene skulle.
Andreas Skartveit
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Plantefrø har i all kjend historisk tid vore ein viktig del av maten for menneske og dyr. Med framvoksteren av jordbruket vart det dyrka fram ulike vokstrar. Ein del kornsortar kom inn i historia.
Frøet er plantens forsøk på å sikre ei framtid for arten. Frøet, denne vesle tingen, skal ut i ei farleg verd og finne ein voksterstad der planten som ligg i frøet, skal få utfalde seg og skape plantar og nye frø. Livet skal gå vidare, og frøet er ein liten og viktig del av framtida for denne arten.
Frøet har ansvar for framtida.
For å bere dette ansvaret er det vesle frøet utstyrt med ei utruleg livskraft. Nokre frø som er funne i gamle graver, har framleis kraft til å spire og gro.
Fugleskit er ein klassiske spreiingsmåte for plantar. Fuglen har ete frø, og dei har gått uskadde gjennom magesystemet. Når frøa kjem på bakken, byrjar dei å spire, uskadde av det ugreie miljøet dei har fare gjennom. Dei har overlevd og kan gje livet vidare.
Dei fleste kornslaga har frø, korn, som er harde og vanskeleg tilgjengelege for menneskemagen i naturform. Frøa må knusast.
Difor dukkar kornknusaren, mølla eller kverna, tidleg opp i historia. Ho tok i bruk andre krefter enn menneske- og dyremakt, som vatn og vind, og er kanskje den forsiktige innleiinga til industrialiseringa som kom mykje seinare.
Kverna, som var livsviktig for samfunnet rundt henne, forma dette samfunnet. Det måtte lagast ordningar og avtalar om bruk av kverna, omsyn takast til vassføringa i bekken eller elva og til vindens lune om det var vinden som dreiv kverna.
Kverna kravde eit organisert samfunn.
Terje Tvedt har akkurat gitt ut ei ny verdshistorie der vatnet, regnet og elvane har ei historieformande hovudrolle. Vatnet skapte organiserte samfunn, i India, i Kina, i Egypt. Og i England!
I vårt land var det stort sett vasshjul som dreiv kvernene. Og kvernsteinane surra rundt og knuste kornet. Dette skapte ein underleverandørindustri, kvernsteinproduksjon. Det er funne fleire stader der kvernstein vart tatt ut av fjellet.
Malinga var bunden til årstidene. Kornet vart moge utpå hausten, og det var høgsesong i mølla til frosten kom. Då fraus vasshjulet, og ein måtte berre vente på våren. Tida måtte nyttast. Planlegging måtte til.
1814 var eit naudsår i Noreg. Fleire enn Terje Vigen svalt. Det lukkast ved heltemodig innsats, av mellom andre Herman Wedel Jarlsberg, å få korn opp frå Danmark.
Men det hjelpte ikkje mykje. Kvernane var frosne og stengde.
Tidleg haustfrost hadde alltid skapt redsle rundt kornåkrane. Han kunne skape svolt til vinteren. No var det vinterfrosten sjølv som sytte for det.
I dag er bygdemøllene borte. Kornmalinga er blitt storindustri. Men språket hugsar.
Kverna, mølla, var sentral for samfunna og matforsyninga der ho samla opp energi frå vassdraga eller dei vekslande vindane.
I England heiter eit stålverk framleis steel mill. Ein papirfabrikk heiter paper mill. Mølla lever, sjølv om andre har overtatt kornmalinga.
Og dei konstruksjonane vi no set opp på norske fjell, under mykje skrik og skrål, heiter framleis vindmøller.
Dei skal omforme naturens energi til noko som er nødvendig i dagleglivet vårt.
Slik også dei første møllene skulle.
Andreas Skartveit
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.