Ønskekonserten
Ønskekonserten var eit populært radioprogram. Her lyttar FN-soldatane Kai Johnsen og Arnvid Aas på Ønskekonserten i Gaza i 1957.
Foto: NTB
Ønskekonserten sende ein flaum av musikk over landet, musikk av mange ulike slag. Gjennom dette programmet nådde musikken ut til alle, også til miljø der musikktilbodet var nokså karrig.
Og folk sat og høyrde på. Kvar fjerde nordmann sat ved apparata, ein million menneske.
Programmet vart sendt kvar veke frå januar 1950, med kjenningsmelodien «Bojarenes inntogsmarsj» av Johan Halvorsen. Bojar var ei russisk overklassenemning.
Timen frå 20.00 til 21.00 skulle nå alle, og gjorde det. Borna fekk sitt først, så dei kunne få lagt seg. Så kom den meir livlege musikken, før den tungt klassiske og dei religiøse songane mot slutten.
Dei første åra sat folk i heimen sin på måndagskvelden og høyrde musikk og songar dei aldri hadde høyrt før. No vart denne musikken tilgjengeleg.
Noko vart opplevd som ukjent og rart. Noko vart sett pris på, og noko vande ein seg til over tid. Og noko tok ein til seg og bar med seg gjennom resten av livet.
Heime hadde vi orgelmusikk i kyrkja. Folk vart gravlagde til musikk av Bach og Händel. På bedehuset hadde vi moderne religiøse melodiar frå USA, England og Sverige. På lokalet var det dansemusikk. Ønskekonserten kom med eit mykje rikare tilbod.
Alf Prøysen og Nora Brockstedt song om tango for to.
Harry Brandelius song om «barndomshemmet, dår sadesfalten böjer sig for vinden».
Seterjenta nytta søndagen til å sjå på sola.
Den farga amerikanske bassen Paul Robeson song «Deep river, my home is over Jordan».
Schuberts Ave Maria la seg på topp første året. Det dukka også opp to andre bøner til Maria, ei av Bach/Gounoud og ei av ein Hugo Gyldmark.
Lapp-Lisa la seg på topp i 1968 med sin song om barnetrua si.
Kirsten Flagstad gav røyst til songen om Rondane.
Og Fanny Elsta var ofte å høyre med songen om si vandring med Jesus. Eit mektig kor slo inn i rommet med sin song om «Den store hvite flokk», som var å sjå «som tusen bjerge full av sne».
Ein framand musikalsk skapning var ofte å høyre i Ønskekonserten i 1956: «Rock around the clock» med songaren Bill Haley. Her var noko nytt på veg.
Mykje av den musikken vi i dag – litt nedsetjande – kallar svisker, høyrde mange av oss først i Ønskekonserten: Slavekoret frå Verdis «Nabucco», «Finlandiahymnen» frå Finlandia av Sibelius, koralar av Bach og ariar av Mozart, sluttsekvensen frå Beethovens niande, Griegs musikk til vinjesongane og til Peer Gynt.
For dei av oss som møtte klassisk musikk gjennom Ønskekonserten, er det i dag eit grenselaust tilbod av klassisk musikk i radio og på fjernsyn med eigne kanalar. Dei som likar annan musikk, har også nok å velje i.
For oss som var unge då bojarane sende dei første tonane sine over landet, var det Ønskekonserten som først fortalde oss om dei ufattelege rikdommane som låg i musikken.
Andreas Skartveit
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ønskekonserten sende ein flaum av musikk over landet, musikk av mange ulike slag. Gjennom dette programmet nådde musikken ut til alle, også til miljø der musikktilbodet var nokså karrig.
Og folk sat og høyrde på. Kvar fjerde nordmann sat ved apparata, ein million menneske.
Programmet vart sendt kvar veke frå januar 1950, med kjenningsmelodien «Bojarenes inntogsmarsj» av Johan Halvorsen. Bojar var ei russisk overklassenemning.
Timen frå 20.00 til 21.00 skulle nå alle, og gjorde det. Borna fekk sitt først, så dei kunne få lagt seg. Så kom den meir livlege musikken, før den tungt klassiske og dei religiøse songane mot slutten.
Dei første åra sat folk i heimen sin på måndagskvelden og høyrde musikk og songar dei aldri hadde høyrt før. No vart denne musikken tilgjengeleg.
Noko vart opplevd som ukjent og rart. Noko vart sett pris på, og noko vande ein seg til over tid. Og noko tok ein til seg og bar med seg gjennom resten av livet.
Heime hadde vi orgelmusikk i kyrkja. Folk vart gravlagde til musikk av Bach og Händel. På bedehuset hadde vi moderne religiøse melodiar frå USA, England og Sverige. På lokalet var det dansemusikk. Ønskekonserten kom med eit mykje rikare tilbod.
Alf Prøysen og Nora Brockstedt song om tango for to.
Harry Brandelius song om «barndomshemmet, dår sadesfalten böjer sig for vinden».
Seterjenta nytta søndagen til å sjå på sola.
Den farga amerikanske bassen Paul Robeson song «Deep river, my home is over Jordan».
Schuberts Ave Maria la seg på topp første året. Det dukka også opp to andre bøner til Maria, ei av Bach/Gounoud og ei av ein Hugo Gyldmark.
Lapp-Lisa la seg på topp i 1968 med sin song om barnetrua si.
Kirsten Flagstad gav røyst til songen om Rondane.
Og Fanny Elsta var ofte å høyre med songen om si vandring med Jesus. Eit mektig kor slo inn i rommet med sin song om «Den store hvite flokk», som var å sjå «som tusen bjerge full av sne».
Ein framand musikalsk skapning var ofte å høyre i Ønskekonserten i 1956: «Rock around the clock» med songaren Bill Haley. Her var noko nytt på veg.
Mykje av den musikken vi i dag – litt nedsetjande – kallar svisker, høyrde mange av oss først i Ønskekonserten: Slavekoret frå Verdis «Nabucco», «Finlandiahymnen» frå Finlandia av Sibelius, koralar av Bach og ariar av Mozart, sluttsekvensen frå Beethovens niande, Griegs musikk til vinjesongane og til Peer Gynt.
For dei av oss som møtte klassisk musikk gjennom Ønskekonserten, er det i dag eit grenselaust tilbod av klassisk musikk i radio og på fjernsyn med eigne kanalar. Dei som likar annan musikk, har også nok å velje i.
For oss som var unge då bojarane sende dei første tonane sine over landet, var det Ønskekonserten som først fortalde oss om dei ufattelege rikdommane som låg i musikken.
Andreas Skartveit
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.