JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Frå historiaKunnskap

Ufred i Guds hus

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Patriark Kirill av Moskva under den ortodokse julegudstenesta 6. januar i år.

Patriark Kirill av Moskva under den ortodokse julegudstenesta 6. januar i år.

Foto: Maxim Shemetov / Reuters / NTB

Patriark Kirill av Moskva under den ortodokse julegudstenesta 6. januar i år.

Patriark Kirill av Moskva under den ortodokse julegudstenesta 6. januar i år.

Foto: Maxim Shemetov / Reuters / NTB

3082
20220701
3082
20220701

«Fred på jorda», song englane på Betle­hems­-
markene. Freden lét vente på seg. Den rørsla, kalla kyrkja, som den nyfødde kom til å skape, vart full av strid, alt i aposteltida.

Det vart strid om Jesu guddom og menneskevesen, om bruk av bilete i gudsdyrkinga, om kristen lære og mykje meir. Mange av stridane vart blodige, med den politiske makta som aktør.

Då det første tusenåret etter Jesu fødsel var over, kom det store skismaet. Kyrkja vart kløyvd. Kyrkja i aust nekta å bøye seg for paven i Roma, og i 1054 vart den gresk-ortodokse kyrkja i aust ei sjølvstendig kyrkje. Det var ikkje lenger berre ei kyrkje.

Men det var ikkje over med det. I vestkyrkja gjorde Luther opprør mot paven og gjorde individet sjølvstendig i forhold til Gud. Og vestkyrkja vart delt i protestantar og katolikkar.

Dette utløyste mykje strid. Religionskrigane er av dei styggaste kapitla i europeisk historie, i Spania, i Frankrike, i England og Tyskland.

Ved freden i Westfalen etter trettiårskrigen vart dei europeiske statane samde om at statane ikkje skulle bry seg med kva folk i andre land trudde. Freden la seg ikkje over Europa, men dei blodige religionskrigane dabba av.

Men uroa var ikkje over. I protestantismen steig det fram nye religiøse rørsler med eigne tankar om det meste: om Bibel og sakrament, om livet etter døden, om det som trua handla om... Og nye kyrkjesamfunn dukka opp, i hopetal. Kor mange organiserte kyrkjesamfunn vi i dag har i Vesten, med eiga lære, er det knapt nokon som veit.

I mellomtida dreiv den nye austkyrkja med sitt, som vi visste lite om, langt borte som dei var. Ukraina-krigen har gitt oss innsyn i kva dei har drive med dei siste hundreåra.

18. juni fortel professor Vebjørn Horsfjord om den splitta ukrainske kyrkja. Ho har vore splitta lenge, men det toppa seg i 2019.

Den russiske patriarken Kirill ser på seg sjølv som leiaren for dei ortodokse i verda – paven deira, for å seie det slik. Rivalen er patriark Bartolomeus av Konstantinopel. I 2019 godkjende Bartolomeus ei eiga kyrkje i Ukraina, som konkurrent til den kyrkja Kirill hadde der. Kyrkja i Ukraina vart delt.

Sidan har patriark Kirill ført ein intens kamp mot Bartolomeus og alle ortodokse kyrkjeleiarar som støttar han. Dei er skismatikarar, eit stygt skjellsord i kyrkjehistoria, utanfor det etablerte kristne fellesskapet.

Så har dei to patriarkane hamna på kvar si side i ein blodig krig.

Det er også, kanskje først og fremst, ei usemje om historia, om kristendommen, Russland og Ukraina, om å tolke Guds vilje her og no, om å mobilisere Gud på si side i krigen.

Og Gud lèt seg mobilisere, på begge sider, som han alltid har gjort. Og han teier.

Det ser ut til å vere ein vane gudar har.

I islam driv sjiamuslimar og sunnimuslimar og plagar kvarandre, alt etter kven som har den politiske og fysiske makta.

Og Allah teier.

Jorda ser ut til å vere ein utrygg og utriveleg stad for gudar og gudstru. Om dei vil eller ikkje, blir dei innblanda i dei konfliktane som stendig herjar på jorda.

Og allmakta ser ut til å vere til lita nytte.

Andreas Skartveit

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

«Fred på jorda», song englane på Betle­hems­-
markene. Freden lét vente på seg. Den rørsla, kalla kyrkja, som den nyfødde kom til å skape, vart full av strid, alt i aposteltida.

Det vart strid om Jesu guddom og menneskevesen, om bruk av bilete i gudsdyrkinga, om kristen lære og mykje meir. Mange av stridane vart blodige, med den politiske makta som aktør.

Då det første tusenåret etter Jesu fødsel var over, kom det store skismaet. Kyrkja vart kløyvd. Kyrkja i aust nekta å bøye seg for paven i Roma, og i 1054 vart den gresk-ortodokse kyrkja i aust ei sjølvstendig kyrkje. Det var ikkje lenger berre ei kyrkje.

Men det var ikkje over med det. I vestkyrkja gjorde Luther opprør mot paven og gjorde individet sjølvstendig i forhold til Gud. Og vestkyrkja vart delt i protestantar og katolikkar.

Dette utløyste mykje strid. Religionskrigane er av dei styggaste kapitla i europeisk historie, i Spania, i Frankrike, i England og Tyskland.

Ved freden i Westfalen etter trettiårskrigen vart dei europeiske statane samde om at statane ikkje skulle bry seg med kva folk i andre land trudde. Freden la seg ikkje over Europa, men dei blodige religionskrigane dabba av.

Men uroa var ikkje over. I protestantismen steig det fram nye religiøse rørsler med eigne tankar om det meste: om Bibel og sakrament, om livet etter døden, om det som trua handla om... Og nye kyrkjesamfunn dukka opp, i hopetal. Kor mange organiserte kyrkjesamfunn vi i dag har i Vesten, med eiga lære, er det knapt nokon som veit.

I mellomtida dreiv den nye austkyrkja med sitt, som vi visste lite om, langt borte som dei var. Ukraina-krigen har gitt oss innsyn i kva dei har drive med dei siste hundreåra.

18. juni fortel professor Vebjørn Horsfjord om den splitta ukrainske kyrkja. Ho har vore splitta lenge, men det toppa seg i 2019.

Den russiske patriarken Kirill ser på seg sjølv som leiaren for dei ortodokse i verda – paven deira, for å seie det slik. Rivalen er patriark Bartolomeus av Konstantinopel. I 2019 godkjende Bartolomeus ei eiga kyrkje i Ukraina, som konkurrent til den kyrkja Kirill hadde der. Kyrkja i Ukraina vart delt.

Sidan har patriark Kirill ført ein intens kamp mot Bartolomeus og alle ortodokse kyrkjeleiarar som støttar han. Dei er skismatikarar, eit stygt skjellsord i kyrkjehistoria, utanfor det etablerte kristne fellesskapet.

Så har dei to patriarkane hamna på kvar si side i ein blodig krig.

Det er også, kanskje først og fremst, ei usemje om historia, om kristendommen, Russland og Ukraina, om å tolke Guds vilje her og no, om å mobilisere Gud på si side i krigen.

Og Gud lèt seg mobilisere, på begge sider, som han alltid har gjort. Og han teier.

Det ser ut til å vere ein vane gudar har.

I islam driv sjiamuslimar og sunnimuslimar og plagar kvarandre, alt etter kven som har den politiske og fysiske makta.

Og Allah teier.

Jorda ser ut til å vere ein utrygg og utriveleg stad for gudar og gudstru. Om dei vil eller ikkje, blir dei innblanda i dei konfliktane som stendig herjar på jorda.

Og allmakta ser ut til å vere til lita nytte.

Andreas Skartveit

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis