Fråstøytande
Når me støyter på støytande ord, kunne me hatt bruk for ein sjeleleg støytdempar som tok verste støyten. Men me toler ein støyt, i alle fall toler me at ein støyt av glede går gjennom oss. Det er verre med straumstøyt. Men det aller verste er vel å få en dolkestøyt i ryggen?
Når me talar om å støyta ein dolk i noko(n), brukar me støyta i tydinga ‘driva, køyra, renna’. Slik bruk finn me i norrøne tekster òg: Der kan me lesa at einkvan støyter sverdet i noko. Norrønt steyta vart òg nytta om å dytta, skuva og kasta, og slik brukar me ordet framleis, jamfør «støyta båten frå land», «støyta bort nokon», «støyta kule» (jf. kulestøyt) og «jakka støyter frå seg vatn / er vassavstøytande». Støyta har med andre ord halde seg godt. Det har òg ein slektning som me skal merka oss: latin pertundere, som tyder ‘stikka, bora hol i’ (av tundere ‘støyta’). Det verbet har i engelsk fått forma pierce, som me har teke inn i norsk, jamfør «pierce seg», «få piercing i navlen».
Det å støyta kallar me støyt, og støytane kan vera gode eller vonde, store eller små. Du kan gjera ein framstøyt som fører til omstøyt (‘omvelting, revolusjon’), og du kan få olbogestøyt eller enkjemannsstøyt (jf. omgrepet enkjemannssorg, som gjerne vert nytta om sterk smerte som går snøgt over). Du kan òg ta deg ein støyt (ein dram eller annan sterk drykk), få sure oppstøytar, gjeva ein trompetstøyt og høyra kvinet frå stormstøytane (stormbyene). Men harde samanstøytar mellom bilar må du halda deg unna.
Støyting går ofte ut på at ein lekam kjem i direkte kontakt med noko anna, som når båten støyter på grunn. Men når to personar støyter på kvarandre, treng dei slett ikkje ha fysisk kontakt. Sameleis kan du verta utstøytt utan at nokon har dytta deg. Men den bokstavlege og biletlege støytinga heng saman: Sidan me brukar støyta om smertefulle handlingar, til dømes det å slå brått og hardt borti noko («han støytte foten sin»), høver det godt å bruka støyta om ord og handlingar som slår og stikk og gjev ei brå kjensle av smerte eller motvilje. Det hender jamvel at den som vert støytt, kvepp og rykkjer til – mestsom det var ein fysisk støyt. Og det er fort gjort å verta støytt når nokon meiner at du vert støytt utan grunn, og at dei støytande orda slett ikkje er støytande.
Kristin Fridtun
Kristin Fridtun er filolog og forfattar.
E-post: kristin.fridtun@gmail.com
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Når me støyter på støytande ord, kunne me hatt bruk for ein sjeleleg støytdempar som tok verste støyten. Men me toler ein støyt, i alle fall toler me at ein støyt av glede går gjennom oss. Det er verre med straumstøyt. Men det aller verste er vel å få en dolkestøyt i ryggen?
Når me talar om å støyta ein dolk i noko(n), brukar me støyta i tydinga ‘driva, køyra, renna’. Slik bruk finn me i norrøne tekster òg: Der kan me lesa at einkvan støyter sverdet i noko. Norrønt steyta vart òg nytta om å dytta, skuva og kasta, og slik brukar me ordet framleis, jamfør «støyta båten frå land», «støyta bort nokon», «støyta kule» (jf. kulestøyt) og «jakka støyter frå seg vatn / er vassavstøytande». Støyta har med andre ord halde seg godt. Det har òg ein slektning som me skal merka oss: latin pertundere, som tyder ‘stikka, bora hol i’ (av tundere ‘støyta’). Det verbet har i engelsk fått forma pierce, som me har teke inn i norsk, jamfør «pierce seg», «få piercing i navlen».
Det å støyta kallar me støyt, og støytane kan vera gode eller vonde, store eller små. Du kan gjera ein framstøyt som fører til omstøyt (‘omvelting, revolusjon’), og du kan få olbogestøyt eller enkjemannsstøyt (jf. omgrepet enkjemannssorg, som gjerne vert nytta om sterk smerte som går snøgt over). Du kan òg ta deg ein støyt (ein dram eller annan sterk drykk), få sure oppstøytar, gjeva ein trompetstøyt og høyra kvinet frå stormstøytane (stormbyene). Men harde samanstøytar mellom bilar må du halda deg unna.
Støyting går ofte ut på at ein lekam kjem i direkte kontakt med noko anna, som når båten støyter på grunn. Men når to personar støyter på kvarandre, treng dei slett ikkje ha fysisk kontakt. Sameleis kan du verta utstøytt utan at nokon har dytta deg. Men den bokstavlege og biletlege støytinga heng saman: Sidan me brukar støyta om smertefulle handlingar, til dømes det å slå brått og hardt borti noko («han støytte foten sin»), høver det godt å bruka støyta om ord og handlingar som slår og stikk og gjev ei brå kjensle av smerte eller motvilje. Det hender jamvel at den som vert støytt, kvepp og rykkjer til – mestsom det var ein fysisk støyt. Og det er fort gjort å verta støytt når nokon meiner at du vert støytt utan grunn, og at dei støytande orda slett ikkje er støytande.
Kristin Fridtun
Kristin Fridtun er filolog og forfattar.
E-post: kristin.fridtun@gmail.com
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.