Han som gjorde alt
Alle likar Roman Jakobson (1893–1982).
Roman Jakobson er den einaste forskaren i humaniora som alle likar. Både litteratar og språkfolk. Eg hugsar framleis det synet som møtte meg då eg som ung student kom på instituttet og såg hans Selected writings i bokhylla. Eg opna med store augo eit vilkårleg band på ein vilkårleg plass. Og eit anna band på ein annan plass. «Korleis kan éin og same person…?»
Jakobson opplevde alt som var verdt å få med seg i det 20. hundreåret mellom den russiske revolusjonen og internett. Han observerte, konverserte og analyserte dei russiske futuristane, til dømes målaren Malevitsj og poeten Majakovskij. Så forlét han Moskva og skipa Praha-skulen, der han utvikla strukturalismen. Han grunnla moderne ljodlære (fonologi); han byrja analysera språk ikkje berre historisk, men i samtida, både form (morfologi), meining (semantikk) og funksjon (pragmatikk). Han analyserte språket til kjenslevare menneske (poesi) og sjuke menneske (afasi). Han gjorde alt. Han reiste rundt i Europa, og knappast noko språk eller litteratur var han framand.
Jakobson kunne ha vore ein intellektuell norsk eksportartikkel, den store norske humanioraforskaren, om ikkje 9. april hadde kome i vegen. Han hadde flykta frå Praha til Oslo og var på veg mot ei fast stilling – han var alt medlem av Det Norske Videnskaps-Akademi – då han som jøde skjøna kva som venta. Han nådde svenskegrensa 23. april 1940.
Jakobson drog til USA og grunnla eit institutt for tsjekkiskkunne, men han vart lei av kommunistskuldingar som tsjekkisk slavist, så han vart i staden professor på Harvard og seinare på MIT.
I 1952 vart han amerikansk statsborgar; i 1975 konverterte han til ortodoksien. Før han døydde, hadde han eit siste ønske: På gravstøtta står det med latinske bokstavar «russkij filolog».
For eit par månader sidan skreiv eg eit essay her i avisa, som eg sende, med eit par spørsmål, til ein av hovudpersonane, Noam Chomsky. Den 7. januar, dagen etter storminga av kongressen, fekk eg svar av Chomsky (92) sjølv. Svaret handla mest om éin person: Roman Jakobson, «a truly outstanding linguist, a wonderful person». Det er ein uvanleg attest frå ein intellektuell superkjendis til ein smålåten russisk filolog.
Atle Grønn
Atle Grønn skriv frå sjakkverda og ei anna verd.
atle.gronn@ilos.uio.no
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman Jakobson er den einaste forskaren i humaniora som alle likar. Både litteratar og språkfolk. Eg hugsar framleis det synet som møtte meg då eg som ung student kom på instituttet og såg hans Selected writings i bokhylla. Eg opna med store augo eit vilkårleg band på ein vilkårleg plass. Og eit anna band på ein annan plass. «Korleis kan éin og same person…?»
Jakobson opplevde alt som var verdt å få med seg i det 20. hundreåret mellom den russiske revolusjonen og internett. Han observerte, konverserte og analyserte dei russiske futuristane, til dømes målaren Malevitsj og poeten Majakovskij. Så forlét han Moskva og skipa Praha-skulen, der han utvikla strukturalismen. Han grunnla moderne ljodlære (fonologi); han byrja analysera språk ikkje berre historisk, men i samtida, både form (morfologi), meining (semantikk) og funksjon (pragmatikk). Han analyserte språket til kjenslevare menneske (poesi) og sjuke menneske (afasi). Han gjorde alt. Han reiste rundt i Europa, og knappast noko språk eller litteratur var han framand.
Jakobson kunne ha vore ein intellektuell norsk eksportartikkel, den store norske humanioraforskaren, om ikkje 9. april hadde kome i vegen. Han hadde flykta frå Praha til Oslo og var på veg mot ei fast stilling – han var alt medlem av Det Norske Videnskaps-Akademi – då han som jøde skjøna kva som venta. Han nådde svenskegrensa 23. april 1940.
Jakobson drog til USA og grunnla eit institutt for tsjekkiskkunne, men han vart lei av kommunistskuldingar som tsjekkisk slavist, så han vart i staden professor på Harvard og seinare på MIT.
I 1952 vart han amerikansk statsborgar; i 1975 konverterte han til ortodoksien. Før han døydde, hadde han eit siste ønske: På gravstøtta står det med latinske bokstavar «russkij filolog».
For eit par månader sidan skreiv eg eit essay her i avisa, som eg sende, med eit par spørsmål, til ein av hovudpersonane, Noam Chomsky. Den 7. januar, dagen etter storminga av kongressen, fekk eg svar av Chomsky (92) sjølv. Svaret handla mest om éin person: Roman Jakobson, «a truly outstanding linguist, a wonderful person». Det er ein uvanleg attest frå ein intellektuell superkjendis til ein smålåten russisk filolog.
Atle Grønn
Atle Grønn skriv frå sjakkverda og ei anna verd.
atle.gronn@ilos.uio.no
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.