Kritkvite kvitevarer
Både snøen og kvitsymra kan leggja seg over marka som eit kvitt teppe, og sjøen kan gå kvit året rundt. Her finst kvitlaukar, kvitkløver, kvitkvalar og kvitkrull attåt eggekvite og augnekvite, og folk kan kvitna i andletet av redsle eller sinne. Me kan jamvel vera drivkvite i håret og eta kvitt brød eller kvitt kjøt, og kanskje vil me ha litt kvitt i kaffien. Kvitfargen er med andre ord mangslungen, men kvifor heiter han kvit?
Kvit er eit nedervt adjektiv som finst i mange germanske mål, jamfør norrønt hvítr, engelsk white og tysk weiß. I nokre mål finn me ei form med stutt -i- og lang -t, som nederlandsk wit. Substantiva kveite (fisken) og kveite (kornplanta) høyrer òg heime i denne ordfamilien. Til grunn for det heile ligg truleg nokre indoeuropeiske ord med tydingane ‘lysa; ljos, kvit’. Det med ‘ljos’ er viktig, for det hender at me nyttar kvit om saker som er gule eller gråe snarare enn kvite. Kvitvinen er til dømes ikkje kvit, og trekvite møbel har ein annan let enn kvitmåla møbel. Det er ikkje støtt kvitevarene er kvite heller.
Å tenkja svartkvitt er lite tenleg, men «svart på kvitt er godt for gløymsla», som ordtaket seier. Det tyder vel at det som er nedskrive og står svart på kvitt, ikkje kverv om me gløymer det. Elles veit me at kvitt står for det gode, reine og skuldlause. Den kvite magien er gagnleg og venleg, den kvite lygna er so god som ei lygn kan vera, og englane har gjerne kvite klede. Heidningane i mellomalderen kalla Jesus Hvítakristr, og grunnen er nok at dei som gjekk inn i dette trussamfunnet, bar kvite klede ved dåpen. Å kvitvaska lovbrytarar og ulovleg inntente pengar er ikkje nett uskuldsreint, men kvitsnippkriminelle ansar ikkje slikt.
Ljoshuda folk vert stundom omtala som kvite, og før var det ikkje uvanleg å bruka seiemåtar som «den kvite mannen» eller «den kvite rasen» når ein tala om slike folk. I dag hender det at ordlag som «etnisk norsk» og jamvel «kronisk norsk» vert nytta i staden. Men dersom poenget er å målbera at einkvan er ljos eller kvit i huda, er det vel like greitt å seia det rett ut? Mange av oss er ikkje vane med å tala om hudfargen til kvite, og det viser seg i ordbøkene: I ein del norske ordbøker er mørkhuda oppslagsord, medan ljoshuda (og tilsvarande) ikkje er å sjå.
Kristin Fridtun
Kristin Fridtun er filolog og forfattar.
E-post: kristin.fridtun@gmail.com
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Både snøen og kvitsymra kan leggja seg over marka som eit kvitt teppe, og sjøen kan gå kvit året rundt. Her finst kvitlaukar, kvitkløver, kvitkvalar og kvitkrull attåt eggekvite og augnekvite, og folk kan kvitna i andletet av redsle eller sinne. Me kan jamvel vera drivkvite i håret og eta kvitt brød eller kvitt kjøt, og kanskje vil me ha litt kvitt i kaffien. Kvitfargen er med andre ord mangslungen, men kvifor heiter han kvit?
Kvit er eit nedervt adjektiv som finst i mange germanske mål, jamfør norrønt hvítr, engelsk white og tysk weiß. I nokre mål finn me ei form med stutt -i- og lang -t, som nederlandsk wit. Substantiva kveite (fisken) og kveite (kornplanta) høyrer òg heime i denne ordfamilien. Til grunn for det heile ligg truleg nokre indoeuropeiske ord med tydingane ‘lysa; ljos, kvit’. Det med ‘ljos’ er viktig, for det hender at me nyttar kvit om saker som er gule eller gråe snarare enn kvite. Kvitvinen er til dømes ikkje kvit, og trekvite møbel har ein annan let enn kvitmåla møbel. Det er ikkje støtt kvitevarene er kvite heller.
Å tenkja svartkvitt er lite tenleg, men «svart på kvitt er godt for gløymsla», som ordtaket seier. Det tyder vel at det som er nedskrive og står svart på kvitt, ikkje kverv om me gløymer det. Elles veit me at kvitt står for det gode, reine og skuldlause. Den kvite magien er gagnleg og venleg, den kvite lygna er so god som ei lygn kan vera, og englane har gjerne kvite klede. Heidningane i mellomalderen kalla Jesus Hvítakristr, og grunnen er nok at dei som gjekk inn i dette trussamfunnet, bar kvite klede ved dåpen. Å kvitvaska lovbrytarar og ulovleg inntente pengar er ikkje nett uskuldsreint, men kvitsnippkriminelle ansar ikkje slikt.
Ljoshuda folk vert stundom omtala som kvite, og før var det ikkje uvanleg å bruka seiemåtar som «den kvite mannen» eller «den kvite rasen» når ein tala om slike folk. I dag hender det at ordlag som «etnisk norsk» og jamvel «kronisk norsk» vert nytta i staden. Men dersom poenget er å målbera at einkvan er ljos eller kvit i huda, er det vel like greitt å seia det rett ut? Mange av oss er ikkje vane med å tala om hudfargen til kvite, og det viser seg i ordbøkene: I ein del norske ordbøker er mørkhuda oppslagsord, medan ljoshuda (og tilsvarande) ikkje er å sjå.
Kristin Fridtun
Kristin Fridtun er filolog og forfattar.
E-post: kristin.fridtun@gmail.com
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.