Makrell i tomat
Særnorsk smak er ikkje særnorsk bak pakningen.
Namnlaus boks med makrell i tomat. Skal tru kvar han har vore?
Foto: Obli / Wikimedia Commons
Brødskive. Ikkje berre éi, ikkje berre to, ikkje berre tre heller – for ikkje berre éin, ikkje berre to, men gjerne tre gonger om dagen et vi brød her til lands. Brødskiver til frukost, lunsj og kveldsmat er noko temmeleg særnorsk.
Og kanskje er dei endå bitte lite grann meir særnorske akkurat no, sidan det kanskje mest spesielle pålegget av dei alle til sjuande og sist høver betre på skiver som vert etne heime, enn skiver som kjem ut av ein matboks: Luktsterk makrell blanda med blaut tomatsaus gjer seg temmeleg dårleg ferdig påsmurd i ein matboks. Kanskje er det difor vi har fått makrell i tomat i så mange ulike former for innpakning dei siste åra.
Stabburet lagar no elleve ulike former for makrell i tomat (pluss ein peparmakrell). Sjølvsagt har alle det til felles at dei inneheld makrell og tomat. I alt frå små porsjonspakningar via dei tradisjonelle sprutande hermetikkboksane til dei store tubane blandar Orkla-eigde Stabburet filetert, kokt makrell med mild tomatsaus i store nok kvantum til å dekke ein million brødskiver kvar einaste dag. Men dette er ikkje det einaste boksane og tubane deler: Ingen av dei er nemleg fylte i Noreg.
Alt i 2007 flytta Stabburet produksjonen av det tradisjonsrike pålegget (makrellboksen har sett ut og smakt temmeleg likt heilt sidan 1958) frå fabrikken deira i Fredrikstad og rett over grensa til Sverige.
Den manøveren deler dei òg med den største makrellkonkurrenten: King Oscar flytta fabrikken sin frå Davanger på Askøy til Gniewino i Polen i 2008.
Nesten slutt
Er det altså slik at vi ikkje klarer – eller ynskjer, eller tek oss råd til, eller ser noko poeng i, alt etter korleis ein ser det – å produsere makrell i tomat i makrellfiske- og brødskivelandet Noreg?
Vi er der nesten, men ikkje heilt. Éin makrell i tomat-boks klamrar seg fast innanfor landegrensene: Hjå Maritim Foods fabrikk i Gjerdsvika på Sunnmøre lagar dei framleis Noregs einaste makrell i tomat, men produksjonen hang nyleg i ein syltynn tråd.
Sidan 2004 og fram til i fjor har Maritim Foods levert makrell i tomat merkt First Price til Norgesgruppen. First Price er Norgesgruppens billegmerkevare. I alle Norgesgruppens kjedebutikkar, Spar, Meny, Joker og så bortetter, representerer First Price det såkalla prisgunstige alternativet. Sidan butikkane og kjedene likevel må kjøpe inn varene til ein pris produsenten kan leve med, inneber det ofte at dei sel desse varene med tap – eit tap dei må ta inn att ved å auke prisane på andre varer, slik at sluttsummen på kassalappen til deg og meg ofte vert den same, men lat no det ligge for i dag.
Siste skanse
Dagens poeng er nemleg at då Norgesgruppen i 2019 sa opp kontrakten med Maritim Food, heldt Noreg rett og slett på å gå heilt tom for makrell i tomat-produsentar. Samstundes heldt 30 tilsette ved fabrikken i Gjerdsvika på å miste jobben.
Slik gjekk det likevel ikkje. Maritim Food klamra seg fast til hermetikkproduksjonen og held fram med makrell i tomat – mellom anna under eiga merkevare, Sunnmøre. Finn du henne, og likar makrell i tomat, så nøl ikkje. Kjøp henne, straks og med ein gong, og hamstr gjerne bitte lite grann. Med slike boksar i kjøkkenskapet er det ikkje sikkert dei vert ståande der så lenge likevel.
Kjøper eg makrell i tomat frå Stabburet eller King Oscar? Nei takk, ingen av delane er naudsynte når eg kan få nett same vara utan å reise lenger enn til Sunnmøre.
Siri Helle
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Brødskive. Ikkje berre éi, ikkje berre to, ikkje berre tre heller – for ikkje berre éin, ikkje berre to, men gjerne tre gonger om dagen et vi brød her til lands. Brødskiver til frukost, lunsj og kveldsmat er noko temmeleg særnorsk.
Og kanskje er dei endå bitte lite grann meir særnorske akkurat no, sidan det kanskje mest spesielle pålegget av dei alle til sjuande og sist høver betre på skiver som vert etne heime, enn skiver som kjem ut av ein matboks: Luktsterk makrell blanda med blaut tomatsaus gjer seg temmeleg dårleg ferdig påsmurd i ein matboks. Kanskje er det difor vi har fått makrell i tomat i så mange ulike former for innpakning dei siste åra.
Stabburet lagar no elleve ulike former for makrell i tomat (pluss ein peparmakrell). Sjølvsagt har alle det til felles at dei inneheld makrell og tomat. I alt frå små porsjonspakningar via dei tradisjonelle sprutande hermetikkboksane til dei store tubane blandar Orkla-eigde Stabburet filetert, kokt makrell med mild tomatsaus i store nok kvantum til å dekke ein million brødskiver kvar einaste dag. Men dette er ikkje det einaste boksane og tubane deler: Ingen av dei er nemleg fylte i Noreg.
Alt i 2007 flytta Stabburet produksjonen av det tradisjonsrike pålegget (makrellboksen har sett ut og smakt temmeleg likt heilt sidan 1958) frå fabrikken deira i Fredrikstad og rett over grensa til Sverige.
Den manøveren deler dei òg med den største makrellkonkurrenten: King Oscar flytta fabrikken sin frå Davanger på Askøy til Gniewino i Polen i 2008.
Nesten slutt
Er det altså slik at vi ikkje klarer – eller ynskjer, eller tek oss råd til, eller ser noko poeng i, alt etter korleis ein ser det – å produsere makrell i tomat i makrellfiske- og brødskivelandet Noreg?
Vi er der nesten, men ikkje heilt. Éin makrell i tomat-boks klamrar seg fast innanfor landegrensene: Hjå Maritim Foods fabrikk i Gjerdsvika på Sunnmøre lagar dei framleis Noregs einaste makrell i tomat, men produksjonen hang nyleg i ein syltynn tråd.
Sidan 2004 og fram til i fjor har Maritim Foods levert makrell i tomat merkt First Price til Norgesgruppen. First Price er Norgesgruppens billegmerkevare. I alle Norgesgruppens kjedebutikkar, Spar, Meny, Joker og så bortetter, representerer First Price det såkalla prisgunstige alternativet. Sidan butikkane og kjedene likevel må kjøpe inn varene til ein pris produsenten kan leve med, inneber det ofte at dei sel desse varene med tap – eit tap dei må ta inn att ved å auke prisane på andre varer, slik at sluttsummen på kassalappen til deg og meg ofte vert den same, men lat no det ligge for i dag.
Siste skanse
Dagens poeng er nemleg at då Norgesgruppen i 2019 sa opp kontrakten med Maritim Food, heldt Noreg rett og slett på å gå heilt tom for makrell i tomat-produsentar. Samstundes heldt 30 tilsette ved fabrikken i Gjerdsvika på å miste jobben.
Slik gjekk det likevel ikkje. Maritim Food klamra seg fast til hermetikkproduksjonen og held fram med makrell i tomat – mellom anna under eiga merkevare, Sunnmøre. Finn du henne, og likar makrell i tomat, så nøl ikkje. Kjøp henne, straks og med ein gong, og hamstr gjerne bitte lite grann. Med slike boksar i kjøkkenskapet er det ikkje sikkert dei vert ståande der så lenge likevel.
Kjøper eg makrell i tomat frå Stabburet eller King Oscar? Nei takk, ingen av delane er naudsynte når eg kan få nett same vara utan å reise lenger enn til Sunnmøre.
Siri Helle
Er det altså slik at vi ikkje klarer å produsere makrell i tomat i makrellfiske- og brødskivelandet Noreg?
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.