JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kunnskap

Mordet på formalistane

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Mikhail Botvinnik var kritisk til formalistane. Fotografi frå 1936.

Mikhail Botvinnik var kritisk til formalistane. Fotografi frå 1936.

Mikhail Botvinnik var kritisk til formalistane. Fotografi frå 1936.

Mikhail Botvinnik var kritisk til formalistane. Fotografi frå 1936.

2164
20180216
2164
20180216

Den sovjetiske sjakkrørsla, som voks fram på 1920-talet, romma òg ein liten minoritet som nesten ingen ofra ein tanke: problemistane, dei som sysla med å laga problem og oppgåver med paradoksale og elegante løysingar. Russarane hadde lenge vore dei beste i verda på dette eksklusive området.

I 1930 fekk leiaren for sjakken, stalinisten Nikolaj Krylenko, det for seg at problemistane dreiv med fraksjonsverksemd. Krylenko var òg statsadvokat og gav problemistane ordre om å halda seg unna «borgarlege» sjakktema i komposisjonane. Sosialistisk realisme tydde i sjakken at oppgåvene skulle vera knytte til tema frå praktisk spel og ikkje vera for abstrakte eller formalistiske.

Dei gamle problemistane vart kritiserte for å ha praktisert idealet om (sjakk-)kunst for (sjakk-)kunsten sjølv. I 1936 vart tonen endå krassare då den nye sovjetiske stjerna og seinare verdsmeister Mikhail Botvinnik var medforfattar saman med sjakkideologen Leontij Spokojnyj av ein artikkel som argumenterte for at praktisk-politisk sjakkspeling skulle tena sosialismen, medan sjakk-komposisjonar skulle tena praktisk-politisk sjakkspeling.

Å publisera komposisjonar i vestlege sjakktidsskrift vart rekna som borgarleg dekadanse. I 1937 eskalerte konflikten mellom dei nye sjakkideologane og dei gamle formalistane. Arvid Kubbel, frå ein genial familie av sjakk-komponistar, vart arrestert og døydde på vegen til fangeleiren i Sibir. Den same lagnaden fekk Mikhail Platov, som før revolusjonen var favorittkomponisten til Lenin. Barndomsvenen til Botvinnik, Sergej Kaminer, skjøna alvoret i situasjonen. Han heldt verdsklasse i mellom anna sjangeren «hjelpe-matt» og freista desperat å få Botvinnik til å ta imot nokre notat med upubliserte sjakkproblem og dermed gje aksept for den typen aktivitet. Men Botvinnik ville ikkje hjelpa, og Kaminer vart drepen.

Som ei lita trøyst vart to av sjakkbødlane, Spokojnyj og sjefsbøddel Krylenko, sjølv drepne i Stalin-terroren.

Kjelde: Michael Hudson, Storming Fortresses: A Political History Of Chess In The Soviet Union, 1917–1948, PhD-avhandling, Santa Cruz 2013.

Atle Grønn

Atle Grønn er internasjonal
meister i sjakk.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Den sovjetiske sjakkrørsla, som voks fram på 1920-talet, romma òg ein liten minoritet som nesten ingen ofra ein tanke: problemistane, dei som sysla med å laga problem og oppgåver med paradoksale og elegante løysingar. Russarane hadde lenge vore dei beste i verda på dette eksklusive området.

I 1930 fekk leiaren for sjakken, stalinisten Nikolaj Krylenko, det for seg at problemistane dreiv med fraksjonsverksemd. Krylenko var òg statsadvokat og gav problemistane ordre om å halda seg unna «borgarlege» sjakktema i komposisjonane. Sosialistisk realisme tydde i sjakken at oppgåvene skulle vera knytte til tema frå praktisk spel og ikkje vera for abstrakte eller formalistiske.

Dei gamle problemistane vart kritiserte for å ha praktisert idealet om (sjakk-)kunst for (sjakk-)kunsten sjølv. I 1936 vart tonen endå krassare då den nye sovjetiske stjerna og seinare verdsmeister Mikhail Botvinnik var medforfattar saman med sjakkideologen Leontij Spokojnyj av ein artikkel som argumenterte for at praktisk-politisk sjakkspeling skulle tena sosialismen, medan sjakk-komposisjonar skulle tena praktisk-politisk sjakkspeling.

Å publisera komposisjonar i vestlege sjakktidsskrift vart rekna som borgarleg dekadanse. I 1937 eskalerte konflikten mellom dei nye sjakkideologane og dei gamle formalistane. Arvid Kubbel, frå ein genial familie av sjakk-komponistar, vart arrestert og døydde på vegen til fangeleiren i Sibir. Den same lagnaden fekk Mikhail Platov, som før revolusjonen var favorittkomponisten til Lenin. Barndomsvenen til Botvinnik, Sergej Kaminer, skjøna alvoret i situasjonen. Han heldt verdsklasse i mellom anna sjangeren «hjelpe-matt» og freista desperat å få Botvinnik til å ta imot nokre notat med upubliserte sjakkproblem og dermed gje aksept for den typen aktivitet. Men Botvinnik ville ikkje hjelpa, og Kaminer vart drepen.

Som ei lita trøyst vart to av sjakkbødlane, Spokojnyj og sjefsbøddel Krylenko, sjølv drepne i Stalin-terroren.

Kjelde: Michael Hudson, Storming Fortresses: A Political History Of Chess In The Soviet Union, 1917–1948, PhD-avhandling, Santa Cruz 2013.

Atle Grønn

Atle Grønn er internasjonal
meister i sjakk.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Vår Juliette har overraskande tyngde til å vera pakka inn så lett

Brit Aksnes
Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Vår Juliette har overraskande tyngde til å vera pakka inn så lett

Brit Aksnes
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis