Tobakken
Ein tobakksarbeidar i Monterey i Pinar del Rio på Cuba.
Foto: Ariana Cubillos / AP / NTB scanpix
Europa kjende frå gammalt av til Asia og Afrika. Dei var begge landfaste med Europa, og lett tilgjengelege sjøvegen. Kontakten var gammal. Mykje vart utveksla, som religionar, varer, dyr og plantar. Mykje importert slo rot, som rabarbraen, som handelsmenn frå Venezia hadde med seg frå Sentral-Asia. Kristendommen har asiatiske røter.
Møtet med det nye kontinentet, som dei kom til å kalle Amerika, var noko heilt anna. Om Amerika visste europearane ingen ting.
Og møtet skapte tankebry, også for teologane. Her fanst dyr og plantar som ingen europear før hadde sett. Var også dei skapte av Gud, i ei eiga skaparhandling der vest? Og dei toføtte skapnadene som for omkring, var dei menneske eller rare dyr? Hadde dei sjel? Var dei Guds born, eller djevelens? Skulle dei frelsast, ved misjon, eller skulle dei utryddast?
Det gjekk seg til. Europearane la den nye verda under seg og fortrengde dei innfødde som etter kvart vart tilkjende ei sjel og dermed fekk tilgang til evangeliet.
Og det fanst ein stor og ukjend planterikdom i denne nye verda. Dei nye plantane fann raskt vegen til europeiske matfat. Mais, potet, tomat og paprika vart først dyrka av amerikanske urfolk. Mais og potet er i dag hovudelement i maten i mange land. Potetene dreiv hungeren ut av Noreg eit par hundreår seinare, og min heimekommune lever i dag av tomatproduksjon.
Og urfolket hadde mange plantar som vart nytta som medisin. Eit av dei var kinatreet, med kinabork. Av denne borken kunne ein utvinne kinin. Med kinin kunne ein nedkjempe malaria, ein av dei mest utbreidde og alvorlege sjukdommar som finst. Det er blitt hevda at det var kininen som gjorde det mogeleg for europearar å overleve i og kolonisere tropiske land.
Desse nye legemidla skapte strid og motstand. Teologar meinte at Skaparane hadde forsynt ulike folk og stader med dei medisinske plantane som trongst og passa der dei levde. Europeiske plantar var då for europeiske sjukdommar, amerikanske plantar for amerikanske. Slik hadde Gud meint at det skulle vere.
Denne motstanden vart snart nedkjempa.
Tobakksplanten var ein plante som slo sterkt inn i europeisk medisin. Ein spansk lege, Nicolás Monardes, meinte at tobakksblad var framifrå til å forbinde sår, kurere hovud- og tannverk, betre vond pust og lindre verk i ledda. Tobakk kunne også nyttast mot forgifta sår, pussbyllar og nyrestein. Det fanst kort sagt ingen grenser for kva ein kunne nytte tobakk til i medisinen, skriv svensken Nils Uddenberg i boka Medisinens historie. Lidelse og helbredelse, omsett til norsk av Lars Nygaard.
Alt Columbus la merke til at folket på øyane røykte tørka blad. I 1518 vart tobakksfrø sende til Europa, men det tok til før bruken vart spreidd. Den franske ambassadøren i Portugal, Jean Nicot, dyrka tobakk i hagen sin og kalla planten «eit guddommeleg legemiddel». Han påstod at røyking gjorde menneska mildare til sinns og lettare å styre. Det fekk den franske dronninga til gå inn for tobakksrøyking.
Ambassadør Nicot kom til å bli udøyeleg. Han gav namn til tobakksslekta Nicotiana, og dermed også til nikotinen.
Tobakken fekk eit godt liv og eit godt omdømme. Han hjelpte for det meste, også for hard mage og epilepsi. Ei klassisk bok om barnemedisin tilrår bruk av tobakk om barn skulle få makk i magen. I kombinasjon med kaffi vil tobakken også styrke minnet.
Det var reint ut sagt sunt å røyke tobakk.
Alt har si tid, står det hos den vise Preikaren i det gamle testamentet. For tobakken ser tida ut til å vere ute. Andre amerikanske plantar har greidd seg mykje betre.
Andreas Skartveit
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Europa kjende frå gammalt av til Asia og Afrika. Dei var begge landfaste med Europa, og lett tilgjengelege sjøvegen. Kontakten var gammal. Mykje vart utveksla, som religionar, varer, dyr og plantar. Mykje importert slo rot, som rabarbraen, som handelsmenn frå Venezia hadde med seg frå Sentral-Asia. Kristendommen har asiatiske røter.
Møtet med det nye kontinentet, som dei kom til å kalle Amerika, var noko heilt anna. Om Amerika visste europearane ingen ting.
Og møtet skapte tankebry, også for teologane. Her fanst dyr og plantar som ingen europear før hadde sett. Var også dei skapte av Gud, i ei eiga skaparhandling der vest? Og dei toføtte skapnadene som for omkring, var dei menneske eller rare dyr? Hadde dei sjel? Var dei Guds born, eller djevelens? Skulle dei frelsast, ved misjon, eller skulle dei utryddast?
Det gjekk seg til. Europearane la den nye verda under seg og fortrengde dei innfødde som etter kvart vart tilkjende ei sjel og dermed fekk tilgang til evangeliet.
Og det fanst ein stor og ukjend planterikdom i denne nye verda. Dei nye plantane fann raskt vegen til europeiske matfat. Mais, potet, tomat og paprika vart først dyrka av amerikanske urfolk. Mais og potet er i dag hovudelement i maten i mange land. Potetene dreiv hungeren ut av Noreg eit par hundreår seinare, og min heimekommune lever i dag av tomatproduksjon.
Og urfolket hadde mange plantar som vart nytta som medisin. Eit av dei var kinatreet, med kinabork. Av denne borken kunne ein utvinne kinin. Med kinin kunne ein nedkjempe malaria, ein av dei mest utbreidde og alvorlege sjukdommar som finst. Det er blitt hevda at det var kininen som gjorde det mogeleg for europearar å overleve i og kolonisere tropiske land.
Desse nye legemidla skapte strid og motstand. Teologar meinte at Skaparane hadde forsynt ulike folk og stader med dei medisinske plantane som trongst og passa der dei levde. Europeiske plantar var då for europeiske sjukdommar, amerikanske plantar for amerikanske. Slik hadde Gud meint at det skulle vere.
Denne motstanden vart snart nedkjempa.
Tobakksplanten var ein plante som slo sterkt inn i europeisk medisin. Ein spansk lege, Nicolás Monardes, meinte at tobakksblad var framifrå til å forbinde sår, kurere hovud- og tannverk, betre vond pust og lindre verk i ledda. Tobakk kunne også nyttast mot forgifta sår, pussbyllar og nyrestein. Det fanst kort sagt ingen grenser for kva ein kunne nytte tobakk til i medisinen, skriv svensken Nils Uddenberg i boka Medisinens historie. Lidelse og helbredelse, omsett til norsk av Lars Nygaard.
Alt Columbus la merke til at folket på øyane røykte tørka blad. I 1518 vart tobakksfrø sende til Europa, men det tok til før bruken vart spreidd. Den franske ambassadøren i Portugal, Jean Nicot, dyrka tobakk i hagen sin og kalla planten «eit guddommeleg legemiddel». Han påstod at røyking gjorde menneska mildare til sinns og lettare å styre. Det fekk den franske dronninga til gå inn for tobakksrøyking.
Ambassadør Nicot kom til å bli udøyeleg. Han gav namn til tobakksslekta Nicotiana, og dermed også til nikotinen.
Tobakken fekk eit godt liv og eit godt omdømme. Han hjelpte for det meste, også for hard mage og epilepsi. Ei klassisk bok om barnemedisin tilrår bruk av tobakk om barn skulle få makk i magen. I kombinasjon med kaffi vil tobakken også styrke minnet.
Det var reint ut sagt sunt å røyke tobakk.
Alt har si tid, står det hos den vise Preikaren i det gamle testamentet. For tobakken ser tida ut til å vere ute. Andre amerikanske plantar har greidd seg mykje betre.
Andreas Skartveit
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.