12. januar 1971
Ibsen vart aldri fri, difor er ikkje menneski hans frie heller.
Lat gå, Ibsen hånar og kjempar mot konvensjonane, den gode tone i samfunnslivet. Men likevel – han tek dei dødleg alvorleg! Og det er det borgaren likar.
Gamle Løvdahl har vore på straff. Javel. Men Ibsen veit ikkje nokon annan utveg enn flaska, so han gløymer. Han ser ikkje so langt at mannen kunde teke si straff, vendt seg burt frå sin gamle umgang, vorte eit anna menneske. Men nei, han må leva som slave under det han har gjort!
Ibsen vart aldri fri, difor er ikkje menneski hans frie heller. Hjå Ibsen er konvensjonane allmektige. Menneski er det dei er i samhøve med dei. Lever eller ikkje lever. At han sjølv sigra som diktar, var ikkje nok.
Han måtte sigra som besteborgar. Verta rik, få ærestitlar, medaljer, ordnar, gå klædd som diplomat eller grosserar – alt slikt han veit borgaren respekterar, stutt sagt: Anstand. Ibsen la seg etter statussymbol.
Dette er berre lause merknader – av ein som berre lausleg kjenner Ibsen. Det at so mange granskar han – ja, det skulde tyda på at han har mykje å gjeva.
Og likevel: Er ikkje Når vi døde vågner eit uppgjerd frå ein som gjeng ein rang veg? Nedveg? Vegen til alt kjøt. Ånd gjeng ein annan veg! Der lyt vera ei løysing, ei onnor løysing for ein mann i Rubek’s situasjon. Der er! Ikkje den mest flate, sjølvsagde! Etter konvensjonen. For seks-løysingi er òg vorti konvensjon, ei tom tru.
Tolstoy fann løysingi – i offer, ikkje i trege yver at han ikkje hadde late kjærleiksdriftene fenge rasa ut, det hadde han elles sytt for i ung alder og hadde soleis ingen ting å trega på. Men um han ikkje det hadde, fanst der ikkje utveg til fred på andre måtar enn den Ibsenske? Der må vera det.
Nett det: Finst der ikkje andre løysingar for personane til Ibsen som er komne i konfliktsituasjonar, enn dei dei grip til? Der finst, eller rettare sagt hadde funnest. Då laut Ibsen ha vore friare, meir ubunden, større. Men kanskje hadde han då vorte minder påakta, teken for fantast.
Det var det han ikkje var. Han var bunden av si tids skikk og bruk. Difor forstod dei han so godt, tok han ålvorleg. Pengar, stilling, rang, vyrdnad, ætt, utdaning, alt saman var grunnverdiar for Ibsen heile livet. Siger, karriere. Slikt forstår folk!
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Lat gå, Ibsen hånar og kjempar mot konvensjonane, den gode tone i samfunnslivet. Men likevel – han tek dei dødleg alvorleg! Og det er det borgaren likar.
Gamle Løvdahl har vore på straff. Javel. Men Ibsen veit ikkje nokon annan utveg enn flaska, so han gløymer. Han ser ikkje so langt at mannen kunde teke si straff, vendt seg burt frå sin gamle umgang, vorte eit anna menneske. Men nei, han må leva som slave under det han har gjort!
Ibsen vart aldri fri, difor er ikkje menneski hans frie heller. Hjå Ibsen er konvensjonane allmektige. Menneski er det dei er i samhøve med dei. Lever eller ikkje lever. At han sjølv sigra som diktar, var ikkje nok.
Han måtte sigra som besteborgar. Verta rik, få ærestitlar, medaljer, ordnar, gå klædd som diplomat eller grosserar – alt slikt han veit borgaren respekterar, stutt sagt: Anstand. Ibsen la seg etter statussymbol.
Dette er berre lause merknader – av ein som berre lausleg kjenner Ibsen. Det at so mange granskar han – ja, det skulde tyda på at han har mykje å gjeva.
Og likevel: Er ikkje Når vi døde vågner eit uppgjerd frå ein som gjeng ein rang veg? Nedveg? Vegen til alt kjøt. Ånd gjeng ein annan veg! Der lyt vera ei løysing, ei onnor løysing for ein mann i Rubek’s situasjon. Der er! Ikkje den mest flate, sjølvsagde! Etter konvensjonen. For seks-løysingi er òg vorti konvensjon, ei tom tru.
Tolstoy fann løysingi – i offer, ikkje i trege yver at han ikkje hadde late kjærleiksdriftene fenge rasa ut, det hadde han elles sytt for i ung alder og hadde soleis ingen ting å trega på. Men um han ikkje det hadde, fanst der ikkje utveg til fred på andre måtar enn den Ibsenske? Der må vera det.
Nett det: Finst der ikkje andre løysingar for personane til Ibsen som er komne i konfliktsituasjonar, enn dei dei grip til? Der finst, eller rettare sagt hadde funnest. Då laut Ibsen ha vore friare, meir ubunden, større. Men kanskje hadde han då vorte minder påakta, teken for fantast.
Det var det han ikkje var. Han var bunden av si tids skikk og bruk. Difor forstod dei han so godt, tok han ålvorleg. Pengar, stilling, rang, vyrdnad, ætt, utdaning, alt saman var grunnverdiar for Ibsen heile livet. Siger, karriere. Slikt forstår folk!
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen
Mircea Cărtărescu kastar eit fortrolla lys over barndommen i Melankolien
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?