Årets beste kinofilmar
Det er tid for å finne ut om du har fått med deg det beste av filmåret 2017. Her følgjer favorittane til dei tre filmmeldarane våre.
Ruben Östlund har laga årets beste film, The Square, meiner Håkon Tveit.
Eit nytt godt år på kino går mot slutten. Er dei siste åra noko å spå om framtida utifrå, rår eg folk til å bruke nyttårsløftet på fleire kinoturar. Desse ti var spesielt verde billetten i 2017:
Auteurar
Årets beste film var The Square av Ruben Östlund. Svensk palmesus i Cannes var vel unt. Fryktlaus, provoserande og rasande festleg skandinavisk sjelegransking tolte to turar på kino. Ein annen stor auteur, chilenske Pablo Larraín, var like freidig med Neruda. Det praktfulle poetportrettet har herleg humor og ein særeigen stil som bryt alle kunstens reglar.
Sjangersuksess
Sjangerfilm er ofte trygt og tradisjonelt. Då er det godt å ha djerve debutantar. Get Out av Jordan Peele er mest spanande satire, men amerikanaren fekk med god grunn ros for eit friskt pust i skrekksjangeren. Skrekkfilm fekk friskt blod òg med fransk-belgiske Raw av Julia Ducournau. Oppvekstdramaet hennar har eit kannibalsk klimaks og høg kvalitet i alle ledd.
Ei meir erfaren fransk dame som tek thrilleren til nye høgder, er Isabelle Huppert. Spelet som diva i Elle av Paul Verhoeven er fyrsteklasses. Den nederlandske sjangersmeden prikka inn forma i år. Den yngre garde i USA byd òg på friske variantar av krimthrilleren. Good Time av Safdie-brørne frå New York var ein uimotståeleg skiten heisatur med stort hjarte.
Dramadronningar
Oscar-vinnar Moonlight av Barry Jenkins trefte ein nerve hjå meg òg. Spesielt rolla til Mahershala Ali var flott, og musikken var midt i blinken. Både Jenkins og konkurrenten Kenneth Lonergan med Manchester by the Sea tok strukturelle sjansar og fekk full klaff. Minneverdig skodespel og meisterleg musikk var andre fellesnemnarar. Årets beste lydspor kom likevel frå Brasil i Aquarius av Kleber Mendonça Filho. Hans samansette og smarte drama hadde òg hjelp av ei diva på høgde med Huppert i Sônia Braga. Dei er superstjerner.
Tyskland trefte blink i år som i fjor. 24 uker av Anne Zohra Berrached reiv i sjela med sitt ærlege, opne blikk på abort. Julia Jentsch er knakande god som komikar i knipe. Elles fekk eg store filmopplevingar med drivande drama frå både Finland, Iran og Romania i år.
Årets norske
På heimefronten var Joachim Trier tilbake med Thelma. Stilistisk teft, kjærleik til sjangeren og ei komande stjerne i Eili Harboe skapte ein heilstøypt film. Elles vil eg hylla intensiteten i Hva vil folk si og eit meisterleg balansert manus i Hjertestart.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Eit nytt godt år på kino går mot slutten. Er dei siste åra noko å spå om framtida utifrå, rår eg folk til å bruke nyttårsløftet på fleire kinoturar. Desse ti var spesielt verde billetten i 2017:
Auteurar
Årets beste film var The Square av Ruben Östlund. Svensk palmesus i Cannes var vel unt. Fryktlaus, provoserande og rasande festleg skandinavisk sjelegransking tolte to turar på kino. Ein annen stor auteur, chilenske Pablo Larraín, var like freidig med Neruda. Det praktfulle poetportrettet har herleg humor og ein særeigen stil som bryt alle kunstens reglar.
Sjangersuksess
Sjangerfilm er ofte trygt og tradisjonelt. Då er det godt å ha djerve debutantar. Get Out av Jordan Peele er mest spanande satire, men amerikanaren fekk med god grunn ros for eit friskt pust i skrekksjangeren. Skrekkfilm fekk friskt blod òg med fransk-belgiske Raw av Julia Ducournau. Oppvekstdramaet hennar har eit kannibalsk klimaks og høg kvalitet i alle ledd.
Ei meir erfaren fransk dame som tek thrilleren til nye høgder, er Isabelle Huppert. Spelet som diva i Elle av Paul Verhoeven er fyrsteklasses. Den nederlandske sjangersmeden prikka inn forma i år. Den yngre garde i USA byd òg på friske variantar av krimthrilleren. Good Time av Safdie-brørne frå New York var ein uimotståeleg skiten heisatur med stort hjarte.
Dramadronningar
Oscar-vinnar Moonlight av Barry Jenkins trefte ein nerve hjå meg òg. Spesielt rolla til Mahershala Ali var flott, og musikken var midt i blinken. Både Jenkins og konkurrenten Kenneth Lonergan med Manchester by the Sea tok strukturelle sjansar og fekk full klaff. Minneverdig skodespel og meisterleg musikk var andre fellesnemnarar. Årets beste lydspor kom likevel frå Brasil i Aquarius av Kleber Mendonça Filho. Hans samansette og smarte drama hadde òg hjelp av ei diva på høgde med Huppert i Sônia Braga. Dei er superstjerner.
Tyskland trefte blink i år som i fjor. 24 uker av Anne Zohra Berrached reiv i sjela med sitt ærlege, opne blikk på abort. Julia Jentsch er knakande god som komikar i knipe. Elles fekk eg store filmopplevingar med drivande drama frå både Finland, Iran og Romania i år.
Årets norske
På heimefronten var Joachim Trier tilbake med Thelma. Stilistisk teft, kjærleik til sjangeren og ei komande stjerne i Eili Harboe skapte ein heilstøypt film. Elles vil eg hylla intensiteten i Hva vil folk si og eit meisterleg balansert manus i Hjertestart.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Det kjæraste eg har? Min ser ikkje slik ut, men eg er ganske glad i han, ja.
Foto via Wikimedia Commons
Smørbutten min får du nok aldri
Ei flygande badstove skal få ny heim, sit det nokon inni alt?
Foto: Maren Bø
Badstovene tek av
Det er interessant korleis badstove inne kan vere så ut, mens badstove ute er så in.
Morgonfrisk fersking
«Ein kan kjenna seg frisk og sterk, vera åndsfrisk eller endåtil frisk som ein fisk, friskna til, verta frisk att frå sjukdomen og heilt friskmeld.»
150-årsjubilant: den austerrikske komponisten Arnold Schönberg (1874–1951).
Fredshymne
Kammerchor Stuttgart tolkar Schönbergs «illusjon for blandakor» truverdig.
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.