Armensk ange
Khatsjaturjans symfonidebut har transkaukasisk koloritt.
Den armenske sovjetkomponisten Aram Khatsjaturjan (1903–1978).
Foto via Wikimedia
CD
Aram Khatsjaturjan:
Symphony No. 1; Dance Suite
Robert-Schumann-Philharmonie; dir.: Frank Beermann. CPO 2024
Frank Beermann, som dirigerer Robert-Schumann-Philharmonie, har nærma seg Aram Khatsjaturjans tre symfoniar baklengs. Albuma med den tredje og andre symfonien kom for nokre år sidan. No er symfoni nr. 1 her, på ei plate som også inneheld ein dansesuite. Begge verka ber tydeleg preg av armensk og georgisk folkemusikk. Men sjølv om rytmane og tonaliteten er suggererande eksotiske, er heilskapen – særleg i symfonien – velforma, med polert instrumentasjon. Me får inntrykk av ein sovjetkomponist med grundig skolering innanfor den franskinfluerte russisk-romantiske tradisjonen, som støtt held modernismen på armlengds avstand.
Khatsjaturjan kom til verda i Tiflis i 1903 (dagens Tbilisi, hovudstaden i Georgia), som den gongen var del av det russiske imperiet. Under sovjetiseringa av Kaukasus i byrjinga av 1920-åra flytta han til Moskva for å studera biologi, men skreiv seg snart inn på konservatoriet, der han i 1934 tok diplomeksamen med Symfoni nr. 1 i e-moll. Året før hadde han komponert sin fyrste storskala orkesterkomposisjon, Dansesuite.
Sovjetkonform
Nokon dissident var partimedlemen Khatsjaturjan på ingen måte. Han var mangeårig sekretær i det sovjetiske komponistsambandet og hadde jamvel sete i det øvste sovjet, Sovjetunionens lovgivande forsamling. I dag blir han rekna mellom dei fremste Sovjet-komponistane. Hovudfortenesta var måten han lyfta fram og integrerte den heimlege tradisjonsmusikken frå Transkaukasia i den klassiske kunstmusikken på. At regionen har mange kulturar, vitnar titlane i dansesuiten om. Fyrstesatsen «Transkaukasisk dans» blandar armenske og aserbajdsjanske dansar. Resultatet minner underleg nok mykje om musikken i storfilmen Lawrence of Arabia frå 1962. Andresatsen «Armensk dans» syner kor god han var til å byggja opp spenning med enkle verkemiddel, gjennom stadige repetisjonar av enkle melodiske motiv.
To usbekiske dansar fylgjer, før suiten endar med ein oppjaga «Lezginka», ein virtuos sverddans som fleire kaukasiske folkegrupper har sams. Skarptromma går her som ein sperreeld gjennom heile satsen og slår effektivt ned på alle ansatsar til motstemmer.
Innful marsj
Khatsjaturjan dediserte debutsymfonien sin til den armenske sovjetrepublikkens 15-årsjubileum. Ulikt dansesuiten er ikkje det folkemusikalske her berande i den musikalske arkitekturen, men fungerer heller som koloritt. Dette er tydeleg i soloane til treblåsarane i opninga av andresatsen, «Adagio sostenuto», som gjennom langsame repetisjonar utviklar seg til ein innful marsj. Desse for Khatsjaturjan så typiske lange stigingane i dynamisk og rytmisk intensitet blir godt realiserte av dirigenten Beermann.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Aram Khatsjaturjan:
Symphony No. 1; Dance Suite
Robert-Schumann-Philharmonie; dir.: Frank Beermann. CPO 2024
Frank Beermann, som dirigerer Robert-Schumann-Philharmonie, har nærma seg Aram Khatsjaturjans tre symfoniar baklengs. Albuma med den tredje og andre symfonien kom for nokre år sidan. No er symfoni nr. 1 her, på ei plate som også inneheld ein dansesuite. Begge verka ber tydeleg preg av armensk og georgisk folkemusikk. Men sjølv om rytmane og tonaliteten er suggererande eksotiske, er heilskapen – særleg i symfonien – velforma, med polert instrumentasjon. Me får inntrykk av ein sovjetkomponist med grundig skolering innanfor den franskinfluerte russisk-romantiske tradisjonen, som støtt held modernismen på armlengds avstand.
Khatsjaturjan kom til verda i Tiflis i 1903 (dagens Tbilisi, hovudstaden i Georgia), som den gongen var del av det russiske imperiet. Under sovjetiseringa av Kaukasus i byrjinga av 1920-åra flytta han til Moskva for å studera biologi, men skreiv seg snart inn på konservatoriet, der han i 1934 tok diplomeksamen med Symfoni nr. 1 i e-moll. Året før hadde han komponert sin fyrste storskala orkesterkomposisjon, Dansesuite.
Sovjetkonform
Nokon dissident var partimedlemen Khatsjaturjan på ingen måte. Han var mangeårig sekretær i det sovjetiske komponistsambandet og hadde jamvel sete i det øvste sovjet, Sovjetunionens lovgivande forsamling. I dag blir han rekna mellom dei fremste Sovjet-komponistane. Hovudfortenesta var måten han lyfta fram og integrerte den heimlege tradisjonsmusikken frå Transkaukasia i den klassiske kunstmusikken på. At regionen har mange kulturar, vitnar titlane i dansesuiten om. Fyrstesatsen «Transkaukasisk dans» blandar armenske og aserbajdsjanske dansar. Resultatet minner underleg nok mykje om musikken i storfilmen Lawrence of Arabia frå 1962. Andresatsen «Armensk dans» syner kor god han var til å byggja opp spenning med enkle verkemiddel, gjennom stadige repetisjonar av enkle melodiske motiv.
To usbekiske dansar fylgjer, før suiten endar med ein oppjaga «Lezginka», ein virtuos sverddans som fleire kaukasiske folkegrupper har sams. Skarptromma går her som ein sperreeld gjennom heile satsen og slår effektivt ned på alle ansatsar til motstemmer.
Innful marsj
Khatsjaturjan dediserte debutsymfonien sin til den armenske sovjetrepublikkens 15-årsjubileum. Ulikt dansesuiten er ikkje det folkemusikalske her berande i den musikalske arkitekturen, men fungerer heller som koloritt. Dette er tydeleg i soloane til treblåsarane i opninga av andresatsen, «Adagio sostenuto», som gjennom langsame repetisjonar utviklar seg til ein innful marsj. Desse for Khatsjaturjan så typiske lange stigingane i dynamisk og rytmisk intensitet blir godt realiserte av dirigenten Beermann.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.