Armensk ange
Khatsjaturjans symfonidebut har transkaukasisk koloritt.
Den armenske sovjetkomponisten Aram Khatsjaturjan (1903–1978).
Foto via Wikimedia
CD
Aram Khatsjaturjan:
Symphony No. 1; Dance Suite
Robert-Schumann-Philharmonie; dir.: Frank Beermann. CPO 2024
Frank Beermann, som dirigerer Robert-Schumann-Philharmonie, har nærma seg Aram Khatsjaturjans tre symfoniar baklengs. Albuma med den tredje og andre symfonien kom for nokre år sidan. No er symfoni nr. 1 her, på ei plate som også inneheld ein dansesuite. Begge verka ber tydeleg preg av armensk og georgisk folkemusikk. Men sjølv om rytmane og tonaliteten er suggererande eksotiske, er heilskapen – særleg i symfonien – velforma, med polert instrumentasjon. Me får inntrykk av ein sovjetkomponist med grundig skolering innanfor den franskinfluerte russisk-romantiske tradisjonen, som støtt held modernismen på armlengds avstand.
Khatsjaturjan kom til verda i Tiflis i 1903 (dagens Tbilisi, hovudstaden i Georgia), som den gongen var del av det russiske imperiet. Under sovjetiseringa av Kaukasus i byrjinga av 1920-åra flytta han til Moskva for å studera biologi, men skreiv seg snart inn på konservatoriet, der han i 1934 tok diplomeksamen med Symfoni nr. 1 i e-moll. Året før hadde han komponert sin fyrste storskala orkesterkomposisjon, Dansesuite.
Sovjetkonform
Nokon dissident var partimedlemen Khatsjaturjan på ingen måte. Han var mangeårig sekretær i det sovjetiske komponistsambandet og hadde jamvel sete i det øvste sovjet, Sovjetunionens lovgivande forsamling. I dag blir han rekna mellom dei fremste Sovjet-komponistane. Hovudfortenesta var måten han lyfta fram og integrerte den heimlege tradisjonsmusikken frå Transkaukasia i den klassiske kunstmusikken på. At regionen har mange kulturar, vitnar titlane i dansesuiten om. Fyrstesatsen «Transkaukasisk dans» blandar armenske og aserbajdsjanske dansar. Resultatet minner underleg nok mykje om musikken i storfilmen Lawrence of Arabia frå 1962. Andresatsen «Armensk dans» syner kor god han var til å byggja opp spenning med enkle verkemiddel, gjennom stadige repetisjonar av enkle melodiske motiv.
To usbekiske dansar fylgjer, før suiten endar med ein oppjaga «Lezginka», ein virtuos sverddans som fleire kaukasiske folkegrupper har sams. Skarptromma går her som ein sperreeld gjennom heile satsen og slår effektivt ned på alle ansatsar til motstemmer.
Innful marsj
Khatsjaturjan dediserte debutsymfonien sin til den armenske sovjetrepublikkens 15-årsjubileum. Ulikt dansesuiten er ikkje det folkemusikalske her berande i den musikalske arkitekturen, men fungerer heller som koloritt. Dette er tydeleg i soloane til treblåsarane i opninga av andresatsen, «Adagio sostenuto», som gjennom langsame repetisjonar utviklar seg til ein innful marsj. Desse for Khatsjaturjan så typiske lange stigingane i dynamisk og rytmisk intensitet blir godt realiserte av dirigenten Beermann.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Aram Khatsjaturjan:
Symphony No. 1; Dance Suite
Robert-Schumann-Philharmonie; dir.: Frank Beermann. CPO 2024
Frank Beermann, som dirigerer Robert-Schumann-Philharmonie, har nærma seg Aram Khatsjaturjans tre symfoniar baklengs. Albuma med den tredje og andre symfonien kom for nokre år sidan. No er symfoni nr. 1 her, på ei plate som også inneheld ein dansesuite. Begge verka ber tydeleg preg av armensk og georgisk folkemusikk. Men sjølv om rytmane og tonaliteten er suggererande eksotiske, er heilskapen – særleg i symfonien – velforma, med polert instrumentasjon. Me får inntrykk av ein sovjetkomponist med grundig skolering innanfor den franskinfluerte russisk-romantiske tradisjonen, som støtt held modernismen på armlengds avstand.
Khatsjaturjan kom til verda i Tiflis i 1903 (dagens Tbilisi, hovudstaden i Georgia), som den gongen var del av det russiske imperiet. Under sovjetiseringa av Kaukasus i byrjinga av 1920-åra flytta han til Moskva for å studera biologi, men skreiv seg snart inn på konservatoriet, der han i 1934 tok diplomeksamen med Symfoni nr. 1 i e-moll. Året før hadde han komponert sin fyrste storskala orkesterkomposisjon, Dansesuite.
Sovjetkonform
Nokon dissident var partimedlemen Khatsjaturjan på ingen måte. Han var mangeårig sekretær i det sovjetiske komponistsambandet og hadde jamvel sete i det øvste sovjet, Sovjetunionens lovgivande forsamling. I dag blir han rekna mellom dei fremste Sovjet-komponistane. Hovudfortenesta var måten han lyfta fram og integrerte den heimlege tradisjonsmusikken frå Transkaukasia i den klassiske kunstmusikken på. At regionen har mange kulturar, vitnar titlane i dansesuiten om. Fyrstesatsen «Transkaukasisk dans» blandar armenske og aserbajdsjanske dansar. Resultatet minner underleg nok mykje om musikken i storfilmen Lawrence of Arabia frå 1962. Andresatsen «Armensk dans» syner kor god han var til å byggja opp spenning med enkle verkemiddel, gjennom stadige repetisjonar av enkle melodiske motiv.
To usbekiske dansar fylgjer, før suiten endar med ein oppjaga «Lezginka», ein virtuos sverddans som fleire kaukasiske folkegrupper har sams. Skarptromma går her som ein sperreeld gjennom heile satsen og slår effektivt ned på alle ansatsar til motstemmer.
Innful marsj
Khatsjaturjan dediserte debutsymfonien sin til den armenske sovjetrepublikkens 15-årsjubileum. Ulikt dansesuiten er ikkje det folkemusikalske her berande i den musikalske arkitekturen, men fungerer heller som koloritt. Dette er tydeleg i soloane til treblåsarane i opninga av andresatsen, «Adagio sostenuto», som gjennom langsame repetisjonar utviklar seg til ein innful marsj. Desse for Khatsjaturjan så typiske lange stigingane i dynamisk og rytmisk intensitet blir godt realiserte av dirigenten Beermann.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Han heitte John Guillot, men skifta namn til Johnnie Allan og blei pub- rockar.
Arkivet: For tida framstår ikkje USA som det lova landet, men hausten for 50 år sidan var Elvis Presley på hitlistene i USA og England med «Promised Land»
Mogleg trasé for jarnbane mellom Narvik eller Bjørnfjell til Tromsø.
«Tanken om å realisera tog til Tromsø gjennom Sverige er på ingen måte ny.»
Daniel Sommer, Johannes Lundberg og Arve Henriksen.
Foto: Kristin Lidell
Fint nordisk samarbeid
Her er det ikkje spor av langhalm.
Polakkane er skumle bridgespelarar. Her frå avslutningsseremonien under World Bridge Games i Buenos Aires nyleg.
Foto: Poli Zolto / World Bridge Federation
Dąbrowskis masurka
For to veker sidan vann Polen gull i det som uformelt blir kalla bridgens olympiade, i Buenos Aires.
Snart heime: Denne gjengen er klar for å kome heim – fulle av feittsyrer dei har sikra seg i fjellet.
Foto: Siri Helle
Geografisk heimehøyrande lam
Problema oppstår med papirarbeid og pellets.