Asbjørn Aarnes ville fylt 100
Asbjørn Aarnes (1923–2013)var skribent i Dag og Tid i åtte år.
Foto: Tom Sandberg
Fredag 12. februar 2005 dukka det opp ei lita spalte i Dag og Tid kalla «Så sant som det er sagt», med små stubbar om heimbygda og menneske skribenten hadde møtt. Fyrste teksten handla om to brør som ikkje nett var gode vener, og som enda med å låsa att vassbrunnen for kvarandre. Mannen bak spalta var litteraturvitaren og tidlegare preses i Det Norske Akademi for Språk og Litteratur, Asbjørn Aarnes.
Spalta vart ein stor suksess. Då tekstane kom ut som bok med tittelen Råka av røyndom, fekk ho strålande mottaking. «Bokhøstens aller største sensasjon», skreiv Tore Rem i Dagbladet.
I desse tider høver det òg å sitera Jon Fosse, som skreiv etterord i den andre boka med Aarnes-tekstar: «Desse stubbane har for meg vorte det fyrste eg les i avisa.»
Sogestubbane til Aarnes vart avløyste av spalta «Diktet», som han og Jan Erik Vold sette i gang. Eit godt dikt for Aarnes var «sjølvforklarande». Det måtte vera av eit slikt slag at det ikkje kunne tolkast eller seiast på ein annan måte enn det som står i diktet.
Aarnes var streng. Fleire av dikta til Olav H. Hauge, som dei om sagi, hoggestabben og katten, hadde for mykje prat og forteljing som ein kan drøyma vidare på. Det var ikkje dårlege dikt, men dei store dikta til Hauge var for Aarnes dikt «Gullhanen» og «Gartnaren drøymer». Dikt som ikkje var til å rikka.
Aarnes’ eigne tre diktfavorittar var «Den Salige» av Johan Sebastian Welhaven, «Til son min» av Olav Nygard og «Sommeren vesterut» av Claes Gill.
For Dag og Tid vart Aarnes ein kjær bidragsytar i åtte år fram til han døydde i 2013. Den gamle riksmålsmannen var glad for å kunna skriva nynorsk i Dag og Tid. Onsdag 20. desember ville han ha fylt 100 år. Og i stil med Aarnes sjølv, som skreiv, redigerte og tok initiativ til ei stor mengd bøker, kjem det i desse dagar ei bok med tekstar om og av Asbjørn Aarnes – Den fine taushets røst.
Svein Gjerdåker
Svein Gjerdåker er ansvarleg redaktør i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Fredag 12. februar 2005 dukka det opp ei lita spalte i Dag og Tid kalla «Så sant som det er sagt», med små stubbar om heimbygda og menneske skribenten hadde møtt. Fyrste teksten handla om to brør som ikkje nett var gode vener, og som enda med å låsa att vassbrunnen for kvarandre. Mannen bak spalta var litteraturvitaren og tidlegare preses i Det Norske Akademi for Språk og Litteratur, Asbjørn Aarnes.
Spalta vart ein stor suksess. Då tekstane kom ut som bok med tittelen Råka av røyndom, fekk ho strålande mottaking. «Bokhøstens aller største sensasjon», skreiv Tore Rem i Dagbladet.
I desse tider høver det òg å sitera Jon Fosse, som skreiv etterord i den andre boka med Aarnes-tekstar: «Desse stubbane har for meg vorte det fyrste eg les i avisa.»
Sogestubbane til Aarnes vart avløyste av spalta «Diktet», som han og Jan Erik Vold sette i gang. Eit godt dikt for Aarnes var «sjølvforklarande». Det måtte vera av eit slikt slag at det ikkje kunne tolkast eller seiast på ein annan måte enn det som står i diktet.
Aarnes var streng. Fleire av dikta til Olav H. Hauge, som dei om sagi, hoggestabben og katten, hadde for mykje prat og forteljing som ein kan drøyma vidare på. Det var ikkje dårlege dikt, men dei store dikta til Hauge var for Aarnes dikt «Gullhanen» og «Gartnaren drøymer». Dikt som ikkje var til å rikka.
Aarnes’ eigne tre diktfavorittar var «Den Salige» av Johan Sebastian Welhaven, «Til son min» av Olav Nygard og «Sommeren vesterut» av Claes Gill.
For Dag og Tid vart Aarnes ein kjær bidragsytar i åtte år fram til han døydde i 2013. Den gamle riksmålsmannen var glad for å kunna skriva nynorsk i Dag og Tid. Onsdag 20. desember ville han ha fylt 100 år. Og i stil med Aarnes sjølv, som skreiv, redigerte og tok initiativ til ei stor mengd bøker, kjem det i desse dagar ei bok med tekstar om og av Asbjørn Aarnes – Den fine taushets røst.
Svein Gjerdåker
Svein Gjerdåker er ansvarleg redaktør i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.