🎧 Med glede over handlaga kniv
Å lage ein vakker tollekniv med godt bit, er ikkje for amatørar.
Denne staskniven er kjend under namnet «Dronningen» og laga av Arne Martin Solbjør. Skaft og slire er kledde med gull, og kniven er kjøpt av Vest-Telemark Museum.
Lytt til artikkelen:
Sakprosa
Thomas Winje Øijord:
Kniv. Håndverk, tradisjon og den norske folkesjela
Kagge
Tollekniven har følgt menneske i Norden i 1500 år, sidan utvinning og tilverking av myrmalm vart kjent her. I Midtausten var dei meir enn 3000 år tidlegare ute med å ta jarnet i bruk. Før det skar mennesket med reiskapar av stein – flint og obsidian. Det siste er ein glasaktig bergart som kan bli kvassare enn stål. Skalpellar av obsidian skal framleis vere i bruk av kirurgar rundt om, jamvel i det teknologisk avanserte USA.
Thomas Winje Øijord, forfattar og fotograf, fekk ein gong ustyrleg lyst til å lage ein kniv. Då realitetssansen nådde han igjen, vart det i staden ei bok om knivar, mest tolleknivar. Han listar opp tre typar: brukskniven, staskniven og ein mellomting som han kallar laurdag føremiddags-kniv. Mellomtingen har noko dempa dekor. Alle har slire. Brukskniven var til kvardagslege og praktiske gjeremål; mange var ikkje kledde før kniven hang i beltet. Staskniven var mest til pynt på helgeklede og bunad, i høgtider. Dei som laga skaft og slire til stasknivane, utvikla sine geografiske særpreg i faget, som i annan folkekunst. Gleda ved å strekkje seg etter det fullkomne både som bitjarn og prydting må ha vore stor. Ordet gjekk om dei beste. Slikt har også dagens knivkjennarar greie på, og det vert skipa til utstillingar og tevlingar om kva dommarane tykkjer mest om. Norsk Knivforening gjev ut sitt eige blad, og foreininga protesterte mot lova som set forbod mot å bere kniv på offentlege stader, med nokre unnatak.
Kvasse knivar
Med boka vil Øijord ha fram igjen handverkstradisjonane som skapte tollekniven, og enkle verdiar som forfattaren tykkjer held på å falle vekk. Han meiner ein skikkeleg kvass kniv gjev opplevingar som vår tid ikkje aktar nok på. Vona ligg i at han trur tollekniven framleis har sin plass i folkesjela, kanskje djupt. Eksistensiell og sosial angst har no teke over etter redsla for det ukjende, det uforklarlege og det tilsynelatande unaturlege, skriv forfattaren. Mot alt det gamle verna kniven. Vetter og underjordiske kunne vere til både plage og direkte fare. Troll hadde henta eit lite barn og lagt igjen sitt eige. Men stål skydde dei alle. Ingen sov så trygt i vogga som guten eller jenta når dei hadde ein kniv med seg under fellen.
Skaknivar er det visst få igjen av – tolleknivar som hadde vore i bruk til å drepe eit anna menneske. Etter udåden måtte ingen vaske eller tørke dei. Med blodet på fekk dei magiske evner. Ein skakniv kunne stanse blodtap og lækje mange slags sår og sjukdommar. Skikken var at dei gjekk i arv frå far til son, men dei som har slike i dag, vil ikkje snakke om det.
Å lage ein vakker tollekniv med godt bit er ikkje for amatørar. Ingen kan lære slikt av ei bok, men vi får ein gløtt inn i kunsten gjennom reportasjar om korleis veteranar i faget enno gjer det. Eit godt knivblad har hardt stål i midten, det gjev skarp egg. Utanpå ligg mjukare stål som gjer kniven sterkare. Dei to delane bankar smeden i hop til eitt stykke når mannen med hammaren ser at stålet er høveleg varmt – når det har den rette fargen. Så skal stålet herde, ved brå overgang frå varmt til kaldt, og avherde (anløpe) under sakte avkjøling. Etterpå er det å slipe bladet høveleg tjukt og tynne det mot egga.
Knivmakaren
Smeden og knivmakaren – den siste laga skaft og slire – var gjerne to spesialiserte yrke. Slirene laga dei av lêr, tre, bein, horn og kvalrosstenner. Og så var det ofte metall til holkar på skaft og slire. Kvaliteten og stasen ligg i både form og dekor. Mønster skar dei som regel inn, eller dei trykte dei inn i vått lêr – dei pauta. Figurane heldt seg når lêret tørka. Rette sorten garva skinn fekk knivmakarane i Telemark frå eit garveri i Kvitseid, fram til 1947. Då brann huset, og grunnlaget for ein avansert teknikk vart borte.
Boka fortel mykje om fleire eigenskapar ved denne kniven som glei ut av dagleglivet. For dei fleste er truleg eit kapittel om å slipe knivar det mest praktisk nyttige. Kvass egg kan nok mange få til, om dei har høvelege reiskapar og ikkje sluttar før resultatet er godt.
Øijord har levert ei underhaldande bok. Gleda over kniven har smitta til teksten. Med ein slentrande iver vil han vekkje opp att knivkulturen som eit mangesidig gode for sinn og velvære. Innhaldet er velformulert og flyt lett i ein uhøgtideleg og delvis munter tone. Gode bilete er der også – mange. Støvete amanuensispreik finst ikkje.
Erik Solheim
Erik Solheim arbeider med
restaurering av gamle hus
og er fast skribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Lytt til artikkelen:
Sakprosa
Thomas Winje Øijord:
Kniv. Håndverk, tradisjon og den norske folkesjela
Kagge
Tollekniven har følgt menneske i Norden i 1500 år, sidan utvinning og tilverking av myrmalm vart kjent her. I Midtausten var dei meir enn 3000 år tidlegare ute med å ta jarnet i bruk. Før det skar mennesket med reiskapar av stein – flint og obsidian. Det siste er ein glasaktig bergart som kan bli kvassare enn stål. Skalpellar av obsidian skal framleis vere i bruk av kirurgar rundt om, jamvel i det teknologisk avanserte USA.
Thomas Winje Øijord, forfattar og fotograf, fekk ein gong ustyrleg lyst til å lage ein kniv. Då realitetssansen nådde han igjen, vart det i staden ei bok om knivar, mest tolleknivar. Han listar opp tre typar: brukskniven, staskniven og ein mellomting som han kallar laurdag føremiddags-kniv. Mellomtingen har noko dempa dekor. Alle har slire. Brukskniven var til kvardagslege og praktiske gjeremål; mange var ikkje kledde før kniven hang i beltet. Staskniven var mest til pynt på helgeklede og bunad, i høgtider. Dei som laga skaft og slire til stasknivane, utvikla sine geografiske særpreg i faget, som i annan folkekunst. Gleda ved å strekkje seg etter det fullkomne både som bitjarn og prydting må ha vore stor. Ordet gjekk om dei beste. Slikt har også dagens knivkjennarar greie på, og det vert skipa til utstillingar og tevlingar om kva dommarane tykkjer mest om. Norsk Knivforening gjev ut sitt eige blad, og foreininga protesterte mot lova som set forbod mot å bere kniv på offentlege stader, med nokre unnatak.
Kvasse knivar
Med boka vil Øijord ha fram igjen handverkstradisjonane som skapte tollekniven, og enkle verdiar som forfattaren tykkjer held på å falle vekk. Han meiner ein skikkeleg kvass kniv gjev opplevingar som vår tid ikkje aktar nok på. Vona ligg i at han trur tollekniven framleis har sin plass i folkesjela, kanskje djupt. Eksistensiell og sosial angst har no teke over etter redsla for det ukjende, det uforklarlege og det tilsynelatande unaturlege, skriv forfattaren. Mot alt det gamle verna kniven. Vetter og underjordiske kunne vere til både plage og direkte fare. Troll hadde henta eit lite barn og lagt igjen sitt eige. Men stål skydde dei alle. Ingen sov så trygt i vogga som guten eller jenta når dei hadde ein kniv med seg under fellen.
Skaknivar er det visst få igjen av – tolleknivar som hadde vore i bruk til å drepe eit anna menneske. Etter udåden måtte ingen vaske eller tørke dei. Med blodet på fekk dei magiske evner. Ein skakniv kunne stanse blodtap og lækje mange slags sår og sjukdommar. Skikken var at dei gjekk i arv frå far til son, men dei som har slike i dag, vil ikkje snakke om det.
Å lage ein vakker tollekniv med godt bit er ikkje for amatørar. Ingen kan lære slikt av ei bok, men vi får ein gløtt inn i kunsten gjennom reportasjar om korleis veteranar i faget enno gjer det. Eit godt knivblad har hardt stål i midten, det gjev skarp egg. Utanpå ligg mjukare stål som gjer kniven sterkare. Dei to delane bankar smeden i hop til eitt stykke når mannen med hammaren ser at stålet er høveleg varmt – når det har den rette fargen. Så skal stålet herde, ved brå overgang frå varmt til kaldt, og avherde (anløpe) under sakte avkjøling. Etterpå er det å slipe bladet høveleg tjukt og tynne det mot egga.
Knivmakaren
Smeden og knivmakaren – den siste laga skaft og slire – var gjerne to spesialiserte yrke. Slirene laga dei av lêr, tre, bein, horn og kvalrosstenner. Og så var det ofte metall til holkar på skaft og slire. Kvaliteten og stasen ligg i både form og dekor. Mønster skar dei som regel inn, eller dei trykte dei inn i vått lêr – dei pauta. Figurane heldt seg når lêret tørka. Rette sorten garva skinn fekk knivmakarane i Telemark frå eit garveri i Kvitseid, fram til 1947. Då brann huset, og grunnlaget for ein avansert teknikk vart borte.
Boka fortel mykje om fleire eigenskapar ved denne kniven som glei ut av dagleglivet. For dei fleste er truleg eit kapittel om å slipe knivar det mest praktisk nyttige. Kvass egg kan nok mange få til, om dei har høvelege reiskapar og ikkje sluttar før resultatet er godt.
Øijord har levert ei underhaldande bok. Gleda over kniven har smitta til teksten. Med ein slentrande iver vil han vekkje opp att knivkulturen som eit mangesidig gode for sinn og velvære. Innhaldet er velformulert og flyt lett i ein uhøgtideleg og delvis munter tone. Gode bilete er der også – mange. Støvete amanuensispreik finst ikkje.
Erik Solheim
Erik Solheim arbeider med
restaurering av gamle hus
og er fast skribent i Dag og Tid.
Gleda over kniven har smitta til teksten.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.