JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Biografi som bauta

Biografen går tidvis i fella og leverer ei lovprising av Otto Ruge.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
General Otto Ruge (t.h.) i samtale med stortingspresident Carl Joachim Hambro ved Bispegarden i Tromsø på ein av de siste dagane før regjeringa vart evakuert frå Tromsø i juni 1940.

General Otto Ruge (t.h.) i samtale med stortingspresident Carl Joachim Hambro ved Bispegarden i Tromsø på ein av de siste dagane før regjeringa vart evakuert frå Tromsø i juni 1940.

Foto: NTB scanpix

General Otto Ruge (t.h.) i samtale med stortingspresident Carl Joachim Hambro ved Bispegarden i Tromsø på ein av de siste dagane før regjeringa vart evakuert frå Tromsø i juni 1940.

General Otto Ruge (t.h.) i samtale med stortingspresident Carl Joachim Hambro ved Bispegarden i Tromsø på ein av de siste dagane før regjeringa vart evakuert frå Tromsø i juni 1940.

Foto: NTB scanpix

5296
20191004
5296
20191004

Sakprosa

Tom Kristiansen:

Otto Ruge. Hær­føreren

Aschehoug

Professor i historie Tom Kristiansen har skrive ei skildring av livet til general Otto Ruge, den militære leiaren under felttoget våren 1940. I forordet kallar Kristiansen prosjektet ein biografi, men då ein biografi som sirklar rundt det som gjorde Ruge til ein kjend person i norsk ålmente, rolla han spelte som kommanderande general og forsvarssjef frå 11. april 1940. Og det er klart, andre verdskrig er det som gjer tida vår nysgjerrig på livet til Ruge.

Ruge spela ei avgjerande rolle for å få kong Haakon til å reise i eksil, mens han sjølv valde å bli igjen i Noreg. Han gjennomførte den militære kapitulasjonen og gjekk så i tysk fangenskap. Her blei han eit symbol på at dei norske styresmaktane ikkje hadde gitt seg, men førte krigen vidare frå framandt land. I mai 1945 vende han så tilbake. Han heldt fram i rolla som forsvarssjef, men trekte seg raskt. Som pensjonist heldt Ruge hus på Høytorp fort i Mysen, der han døydde i 1961.

Kulturhistorisk

Kristiansen gjer i forordet klart kva prosjektet hans er: å skrive ei livsskildring med krigserfaringa til Ruge i sentrum. Han peiker ut to interessante problemstillingar: Korleis Ruge forstod at andre verdskrig måtte knytast til ei nasjonal forteljing, og korleis Ruge mobiliserte «selve språket og sendte det i kamp». Den røynde krigs- og militærhistorikar Kristiansen opnar rett og slett for eit kulturhistorisk perspektiv på Ruges krigserfaring. Held han det han lovar?

Fyrst av alt: Kristiansen viser på ein god måte korleis og korfor Ruge kom til å sjå på forholdet mellom politikk og forsvar på ein ny måte før 1940. Han legg vekt på at Ruge var ein av dei fyrste i Noreg som skapte det vi i dag kallar tryggingspolitikk. Vidare kastar han lys over korleis Ruge under felttoget våren 1940 erkjente kor avhengig ein småstat var av hjelp utanfrå i ein krigssituasjon. Å sette ord på denne erkjenninga hos sentrale aktørar er særs viktig for å forstå korfor leiande norske politikarar etter andre verdskrig valde å gje slepp på nøytraliteten, for så å gå inn i ein vestvendt militær allianse. Det konkrete i denne erfaringa, slik det kjem fram under felttoget, er nyansert skildra hos Kristiansen. Også eit anna moment er verdt å framheve: korleis Kristiansen legg vekt på at Ruge åtvara mot å la seg freiste til etterpåklokskap. Akkurat det kan vera eit bilete på Kristiansens eiga forskargjerning, som uttrykk for ei verdifull forskarhaldning.

Røynd historikar

I det heile tatt er Kristiansen ein røynd historikar med andre verdskrig og forsvarshistorie som spesialfelt. Han veit kor han er, og han veit kva han meiner om dei sentrale stridsspørsmåla, sjølv om ikkje alle lesarar kjem til å vere einig med han i slutningane, enten det gjeld dei britiske planane for militæroperasjonar i Noreg før 9. april 1940 eller forholdet til general Carl August Fleischer.

Ikkje alt ved boka er like godt løyst. Fyrst av alt svarar ikkje Kristiansen vidare godt på dei to spørsmåla han peiker på i forordet, det eg tolkar som eit kulturhistorisk perspektiv, der bruken av språket, retorikk og førestillingar blir lagde under lupa. Vel framhevar han at Ruge blei motivert til å drive kampen vidare av omsyn til den nasjonale sjølvkjensla, i strid med kva nokre av offiserane meinte. Men dette var ikkje eit motiv som berre gjaldt for Ruge. Også utanriksminister Koht og kongen sjølv såg kampen som lekk i ein nasjonal kamp for sjølvstende. Vi har å gjera med eit motiv fleire av aktørane frå den gongen delte, noko som i seg sjølv kan vera verdt å grunde over. I dette er vi på sporet av førestillingar og språket hos den norske samfunnseliten anno 1940. Men å peike på dette held ikkje som svar på dei problema og perspektiva Kristiansen reiser i forordet.

Bryt med forma

Kristiansen kallar boka ein biografi. Interessant nok bryt han med den tradisjonelle biografiforma. Boka opnar med operasjon Weserübung 9. april og følgjer Ruge gjennom felttoget, fangenskap og etterkrigsåra. Historia om kor Ruge kjem frå og livet han levde før april 1940, fortel Kristiansen samstundes som han fortel om Ruge, som sjølv reflekterer over livet sitt mens han sit i tysk fangenskap. Dette grepet er blitt gjort før, nokre gonger vellykka. Eg er ikkje sikker på om Kristiansen lykkast. Problemet er at Kristiansen overlèt regien til Ruge. Dette er ei vanleg felle for biografar. Ein del formuleringar viser at Kristiansen går i fella og leverer ei lovprising av Ruge. Eg blir mistenksam. Var Ruge alltid så klok, så vis og så eineståande? Nokre gonger blir det som om forfattaren har ynskt å reise ein bauta. Men er det historikarane si oppgåve å reise bautaer?

Trass i dette er Otto Ruge også ei god bok. Kristiansen skriv det ein kan kalle ein funksjonell sakprosa i beste norske historikartradisjon. Problema blir konkretiserte og løyste eitt for eitt. Vi skal likevel ikkje tru at denne delen av fortida legg seg til kvile enno. Vi norskingar vil alltid vende tilbake til den erfaringa og minnestaden krigen er blitt.

Åsmund Svendsen

Åsmund Svendsen er førsteamanuensis i historie ved Høgskulen i Volda.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Sakprosa

Tom Kristiansen:

Otto Ruge. Hær­føreren

Aschehoug

Professor i historie Tom Kristiansen har skrive ei skildring av livet til general Otto Ruge, den militære leiaren under felttoget våren 1940. I forordet kallar Kristiansen prosjektet ein biografi, men då ein biografi som sirklar rundt det som gjorde Ruge til ein kjend person i norsk ålmente, rolla han spelte som kommanderande general og forsvarssjef frå 11. april 1940. Og det er klart, andre verdskrig er det som gjer tida vår nysgjerrig på livet til Ruge.

Ruge spela ei avgjerande rolle for å få kong Haakon til å reise i eksil, mens han sjølv valde å bli igjen i Noreg. Han gjennomførte den militære kapitulasjonen og gjekk så i tysk fangenskap. Her blei han eit symbol på at dei norske styresmaktane ikkje hadde gitt seg, men førte krigen vidare frå framandt land. I mai 1945 vende han så tilbake. Han heldt fram i rolla som forsvarssjef, men trekte seg raskt. Som pensjonist heldt Ruge hus på Høytorp fort i Mysen, der han døydde i 1961.

Kulturhistorisk

Kristiansen gjer i forordet klart kva prosjektet hans er: å skrive ei livsskildring med krigserfaringa til Ruge i sentrum. Han peiker ut to interessante problemstillingar: Korleis Ruge forstod at andre verdskrig måtte knytast til ei nasjonal forteljing, og korleis Ruge mobiliserte «selve språket og sendte det i kamp». Den røynde krigs- og militærhistorikar Kristiansen opnar rett og slett for eit kulturhistorisk perspektiv på Ruges krigserfaring. Held han det han lovar?

Fyrst av alt: Kristiansen viser på ein god måte korleis og korfor Ruge kom til å sjå på forholdet mellom politikk og forsvar på ein ny måte før 1940. Han legg vekt på at Ruge var ein av dei fyrste i Noreg som skapte det vi i dag kallar tryggingspolitikk. Vidare kastar han lys over korleis Ruge under felttoget våren 1940 erkjente kor avhengig ein småstat var av hjelp utanfrå i ein krigssituasjon. Å sette ord på denne erkjenninga hos sentrale aktørar er særs viktig for å forstå korfor leiande norske politikarar etter andre verdskrig valde å gje slepp på nøytraliteten, for så å gå inn i ein vestvendt militær allianse. Det konkrete i denne erfaringa, slik det kjem fram under felttoget, er nyansert skildra hos Kristiansen. Også eit anna moment er verdt å framheve: korleis Kristiansen legg vekt på at Ruge åtvara mot å la seg freiste til etterpåklokskap. Akkurat det kan vera eit bilete på Kristiansens eiga forskargjerning, som uttrykk for ei verdifull forskarhaldning.

Røynd historikar

I det heile tatt er Kristiansen ein røynd historikar med andre verdskrig og forsvarshistorie som spesialfelt. Han veit kor han er, og han veit kva han meiner om dei sentrale stridsspørsmåla, sjølv om ikkje alle lesarar kjem til å vere einig med han i slutningane, enten det gjeld dei britiske planane for militæroperasjonar i Noreg før 9. april 1940 eller forholdet til general Carl August Fleischer.

Ikkje alt ved boka er like godt løyst. Fyrst av alt svarar ikkje Kristiansen vidare godt på dei to spørsmåla han peiker på i forordet, det eg tolkar som eit kulturhistorisk perspektiv, der bruken av språket, retorikk og førestillingar blir lagde under lupa. Vel framhevar han at Ruge blei motivert til å drive kampen vidare av omsyn til den nasjonale sjølvkjensla, i strid med kva nokre av offiserane meinte. Men dette var ikkje eit motiv som berre gjaldt for Ruge. Også utanriksminister Koht og kongen sjølv såg kampen som lekk i ein nasjonal kamp for sjølvstende. Vi har å gjera med eit motiv fleire av aktørane frå den gongen delte, noko som i seg sjølv kan vera verdt å grunde over. I dette er vi på sporet av førestillingar og språket hos den norske samfunnseliten anno 1940. Men å peike på dette held ikkje som svar på dei problema og perspektiva Kristiansen reiser i forordet.

Bryt med forma

Kristiansen kallar boka ein biografi. Interessant nok bryt han med den tradisjonelle biografiforma. Boka opnar med operasjon Weserübung 9. april og følgjer Ruge gjennom felttoget, fangenskap og etterkrigsåra. Historia om kor Ruge kjem frå og livet han levde før april 1940, fortel Kristiansen samstundes som han fortel om Ruge, som sjølv reflekterer over livet sitt mens han sit i tysk fangenskap. Dette grepet er blitt gjort før, nokre gonger vellykka. Eg er ikkje sikker på om Kristiansen lykkast. Problemet er at Kristiansen overlèt regien til Ruge. Dette er ei vanleg felle for biografar. Ein del formuleringar viser at Kristiansen går i fella og leverer ei lovprising av Ruge. Eg blir mistenksam. Var Ruge alltid så klok, så vis og så eineståande? Nokre gonger blir det som om forfattaren har ynskt å reise ein bauta. Men er det historikarane si oppgåve å reise bautaer?

Trass i dette er Otto Ruge også ei god bok. Kristiansen skriv det ein kan kalle ein funksjonell sakprosa i beste norske historikartradisjon. Problema blir konkretiserte og løyste eitt for eitt. Vi skal likevel ikkje tru at denne delen av fortida legg seg til kvile enno. Vi norskingar vil alltid vende tilbake til den erfaringa og minnestaden krigen er blitt.

Åsmund Svendsen

Åsmund Svendsen er førsteamanuensis i historie ved Høgskulen i Volda.

Tom Kristiansen skriv det ein kan kalle ein funksjonell sakprosa i beste norske historikartradisjon.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis