JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Borande sjukdomsdikt

Neddempa kjensler er grunnleggjande hovudtrekk i diktinga til Rune Christiansen.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Rune Christiansen har skrive tolv diktsamlingar og ei rekke romanar.

Rune Christiansen har skrive tolv diktsamlingar og ei rekke romanar.

Foto: Baard Henriksen

Rune Christiansen har skrive tolv diktsamlingar og ei rekke romanar.

Rune Christiansen har skrive tolv diktsamlingar og ei rekke romanar.

Foto: Baard Henriksen

2447
20220429
2447
20220429

Dikt

Rune Christiansen:

Jeg går i sorg

Forlaget Oktober

Mykje tyder på at sorga er eit viktig tema i norsk samtidspoesi, og det er eigenleg ikkje merkeleg, for sorg er ei kjensle, og kjenslene er med på å definera oss som menneske. Å kjenna sorg inneber at ein kjærer om noko eller nokon, at ein har omsorg for eigen eller andres eksistens.

I Jeg går i sorg mediterer Rune Christiansen, ein av våre sentrale samtidspoetar, over mora sin kamp med den fryktelege sjukdomen demens. Christiansen protokollfører med stø hand sjukdomens nådelause gang, og det vert teikna eit nært og kjærleg bilete av ei mor som langsamt vert borte.

Poesien har frå gamalt vore rekna som ein sjanger der kjenslene mest genuint kjem til uttrykk, men Christiansen er heilt klart klassisk orientert, og ingen romantikar. Så han er ikkje ein mann av store ord; tvert om er grunntonen gjennomgåande forsonleg, neddempa og mild:

Jeg tror det som lever omkring oss deler vilkårlige

innsikter med oss. Hele tiden denne raslingen av

nærvær. Men hva er uutgrunnelig i verden? Rommet

hun etterlater. Bare det.

Det same klassiske perspektivet finn vi hjå forgjengaren Kjell Heggelund, konsist formulert i desse velkjende linjene frå Punkt 8: «De store ordene har jeg/ bak meg. De store ordene blir/ mindre og mindre ord foran meg/ De store ordene var gode nok i min tid.» Nettopp desse neddempa kjenslene er hovudtrekk eg synest er noko grunnleggjande i diktinga til Rune Christiansen. Men i tillegg kjem òg det aktsame, det tenksame, slik som i desse versa: «Mange år senere kan jeg finne på å tenke/ at datidens ord verken var ømme eller ironiske,/ bare aktsomme som mors ansikt.»

For jamvel om sjukdomen er alvorleg og uhelbredeleg, er ikkje alt berre mørker – imellom skin strimer av ljos og overraskande innsikter gjennom:

Om kvelden sier hun at hun er dum som liker å

dikte opp alt mulig. Jeg spør hva hun har diktet opp.

At jeg fortsatt er meg, sier hun, at jeg fortsatt ber om

tilgivelse for at jeg klatret i fjellet om natten.

Dikta i Jeg går i sorg er knappe, fortetta og lada med underliggjande meining. Rune Christiansen meistrar kortdiktformatet som få andre, og samlinga er stramt komponert – som alltid hjå denne diktaren.

Kjetil Berthelsen

Kjetil Berthelsen er litteraturvitar.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Dikt

Rune Christiansen:

Jeg går i sorg

Forlaget Oktober

Mykje tyder på at sorga er eit viktig tema i norsk samtidspoesi, og det er eigenleg ikkje merkeleg, for sorg er ei kjensle, og kjenslene er med på å definera oss som menneske. Å kjenna sorg inneber at ein kjærer om noko eller nokon, at ein har omsorg for eigen eller andres eksistens.

I Jeg går i sorg mediterer Rune Christiansen, ein av våre sentrale samtidspoetar, over mora sin kamp med den fryktelege sjukdomen demens. Christiansen protokollfører med stø hand sjukdomens nådelause gang, og det vert teikna eit nært og kjærleg bilete av ei mor som langsamt vert borte.

Poesien har frå gamalt vore rekna som ein sjanger der kjenslene mest genuint kjem til uttrykk, men Christiansen er heilt klart klassisk orientert, og ingen romantikar. Så han er ikkje ein mann av store ord; tvert om er grunntonen gjennomgåande forsonleg, neddempa og mild:

Jeg tror det som lever omkring oss deler vilkårlige

innsikter med oss. Hele tiden denne raslingen av

nærvær. Men hva er uutgrunnelig i verden? Rommet

hun etterlater. Bare det.

Det same klassiske perspektivet finn vi hjå forgjengaren Kjell Heggelund, konsist formulert i desse velkjende linjene frå Punkt 8: «De store ordene har jeg/ bak meg. De store ordene blir/ mindre og mindre ord foran meg/ De store ordene var gode nok i min tid.» Nettopp desse neddempa kjenslene er hovudtrekk eg synest er noko grunnleggjande i diktinga til Rune Christiansen. Men i tillegg kjem òg det aktsame, det tenksame, slik som i desse versa: «Mange år senere kan jeg finne på å tenke/ at datidens ord verken var ømme eller ironiske,/ bare aktsomme som mors ansikt.»

For jamvel om sjukdomen er alvorleg og uhelbredeleg, er ikkje alt berre mørker – imellom skin strimer av ljos og overraskande innsikter gjennom:

Om kvelden sier hun at hun er dum som liker å

dikte opp alt mulig. Jeg spør hva hun har diktet opp.

At jeg fortsatt er meg, sier hun, at jeg fortsatt ber om

tilgivelse for at jeg klatret i fjellet om natten.

Dikta i Jeg går i sorg er knappe, fortetta og lada med underliggjande meining. Rune Christiansen meistrar kortdiktformatet som få andre, og samlinga er stramt komponert – som alltid hjå denne diktaren.

Kjetil Berthelsen

Kjetil Berthelsen er litteraturvitar.

Dikta i Jeg går i sorg er knappe, fortetta og lada med under­liggjande meining.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Vår Juliette har overraskande tyngde til å vera pakka inn så lett

Brit Aksnes
Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Vår Juliette har overraskande tyngde til å vera pakka inn så lett

Brit Aksnes
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis