JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Brennemerkt kjærleik

Denne kjærleikssoga frå Auschwitz har feil og manglar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Heather Morris arbeidde som manusforfattar før ho debuterte med romanen om Auschwitz.

Heather Morris arbeidde som manusforfattar før ho debuterte med romanen om Auschwitz.

Foto: Aschehoug

Heather Morris arbeidde som manusforfattar før ho debuterte med romanen om Auschwitz.

Heather Morris arbeidde som manusforfattar før ho debuterte med romanen om Auschwitz.

Foto: Aschehoug

3502
20190816
3502
20190816

Roman

Heather Morris:

Tatovøren i Auschwitz

Omsett av Cecilie Winger
Aschehoug

Er det mogleg å setje ord på vondskap og bestialitet som går utanpå vanleg fatteevne, finne språk for dei mest uhyrlege handlingane? Det hender gode skrivarar får det til. Heather Morris høyrer ikkje til blant dei. Tatovøren i Auschwitz er ein salsmessig suksess. Boka har fått mykje merksemd, men ikkje berre positiv. Fleire ekspertar har peika på historiske faktafeil. Sjølv om ein gir ei bok merkelappen «roman», bør forfattar og forlag vere påpasseleg med å få fakta rett når ein skriv med utgangspunkt i verkelege menneske og verkelege hendingar – og særleg om eit emne som holocaust.

Mot alle odds

Lale Solokov, fødd i 1916 i Slovakia, døydde i 2006. Han hadde då levd mange år i Australia, der Heather Morris vart kjend med han. Morris gjorde fleire intervju med han dei siste åra han levde, og det er desse ho byggjer romanen på. Saman med mange andre jødar vart Lale deportert og ført til Auschwitz i april 1942. Framme i leiren får han den obligatoriske tatoveringa, like smertefull som audmjukande og identitetsrøvande. Snart får Lale tilbod om sjølv å bli tatovør, ein posisjon med store privilegium. Det gjer han potensielt til ein hata mann, men kan òg vere den einaste måten å overleve på. Lale freistar dessutan å hjelpe andre i leiren med mat som han byter til seg frå kontaktar utanfrå.

Ein dag kjem ei stor gruppe kvinnelege fangar til leiren. Mellom desse er ungjenta Gita frå Bratislava. Lale brenn nummeret inn i armen hennar, og Gita brenn seg inn i hjartet hans. Under dei umenneskelege levekåra i leiren blir det kjærleiksforholdet som held desse to oppe. I tillegg hjelper det andre i leiren til å halde ut og til å finne utvegar som kan forlenge livet. Forteljinga om denne kjærleiken, som sigrar mot alle odds, er nok det som har bana veg for suksessen til boka.

Manglande truverd

Boka gir innblikk i livet i ein konsentrasjonsleir og kan heilt klårt ha sin misjon for lesarar som ikkje veit mykje om emnet. Det er likevel fleire problematiske sider ved romanen. Auschwitz Memorial Research Centre har publisert ein rapport som imøtegår fleire av påstandane i boka. Dei hevdar at som eit dokument over konsentrasjonsleirane har Tatovøren i Auschwitz ingen verdi. Sjølv nummeret som Lale tatoverer på Gitas arm, kan ikkje vere rett, meiner dei. Når ein så vesentleg detalj ikkje er blitt riktig, blir truverdet til boka og prosjektet svekt.

Slike feil er ikkje så lett å oppdage for den gjengse lesar, men her er meir som skurrar. Det første eg legg merke til, er det fargelause språket. Til og med kjernen i forteljinga, kjærleiksmøta, blir fortald utan særleg kraft og med mange klisjear. Her finst nokre gripande scener der karakterane står tydeleg fram, men det er langt mellom dei. Det store potensialet i dette ekstremt sterke stoffet blir ikkje utnytta. Morris gjer for lite ut av høvet til ei djupare undersøking av eksistensielle spørsmål som skildringar frå dette helvetet på jord kan gi.

Det finst mange meir gripande og meir sannferdige dokument frå holocaust. Den korte novella Sjalet av Cynthia Ozick er noko av det sterkaste eg har lese. Blant våre eigne har augevitneskildringane til Herman Sachnowitz og Moritz Nacthstern gitt uvurderlege bidrag.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er lektor, forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Heather Morris:

Tatovøren i Auschwitz

Omsett av Cecilie Winger
Aschehoug

Er det mogleg å setje ord på vondskap og bestialitet som går utanpå vanleg fatteevne, finne språk for dei mest uhyrlege handlingane? Det hender gode skrivarar får det til. Heather Morris høyrer ikkje til blant dei. Tatovøren i Auschwitz er ein salsmessig suksess. Boka har fått mykje merksemd, men ikkje berre positiv. Fleire ekspertar har peika på historiske faktafeil. Sjølv om ein gir ei bok merkelappen «roman», bør forfattar og forlag vere påpasseleg med å få fakta rett når ein skriv med utgangspunkt i verkelege menneske og verkelege hendingar – og særleg om eit emne som holocaust.

Mot alle odds

Lale Solokov, fødd i 1916 i Slovakia, døydde i 2006. Han hadde då levd mange år i Australia, der Heather Morris vart kjend med han. Morris gjorde fleire intervju med han dei siste åra han levde, og det er desse ho byggjer romanen på. Saman med mange andre jødar vart Lale deportert og ført til Auschwitz i april 1942. Framme i leiren får han den obligatoriske tatoveringa, like smertefull som audmjukande og identitetsrøvande. Snart får Lale tilbod om sjølv å bli tatovør, ein posisjon med store privilegium. Det gjer han potensielt til ein hata mann, men kan òg vere den einaste måten å overleve på. Lale freistar dessutan å hjelpe andre i leiren med mat som han byter til seg frå kontaktar utanfrå.

Ein dag kjem ei stor gruppe kvinnelege fangar til leiren. Mellom desse er ungjenta Gita frå Bratislava. Lale brenn nummeret inn i armen hennar, og Gita brenn seg inn i hjartet hans. Under dei umenneskelege levekåra i leiren blir det kjærleiksforholdet som held desse to oppe. I tillegg hjelper det andre i leiren til å halde ut og til å finne utvegar som kan forlenge livet. Forteljinga om denne kjærleiken, som sigrar mot alle odds, er nok det som har bana veg for suksessen til boka.

Manglande truverd

Boka gir innblikk i livet i ein konsentrasjonsleir og kan heilt klårt ha sin misjon for lesarar som ikkje veit mykje om emnet. Det er likevel fleire problematiske sider ved romanen. Auschwitz Memorial Research Centre har publisert ein rapport som imøtegår fleire av påstandane i boka. Dei hevdar at som eit dokument over konsentrasjonsleirane har Tatovøren i Auschwitz ingen verdi. Sjølv nummeret som Lale tatoverer på Gitas arm, kan ikkje vere rett, meiner dei. Når ein så vesentleg detalj ikkje er blitt riktig, blir truverdet til boka og prosjektet svekt.

Slike feil er ikkje så lett å oppdage for den gjengse lesar, men her er meir som skurrar. Det første eg legg merke til, er det fargelause språket. Til og med kjernen i forteljinga, kjærleiksmøta, blir fortald utan særleg kraft og med mange klisjear. Her finst nokre gripande scener der karakterane står tydeleg fram, men det er langt mellom dei. Det store potensialet i dette ekstremt sterke stoffet blir ikkje utnytta. Morris gjer for lite ut av høvet til ei djupare undersøking av eksistensielle spørsmål som skildringar frå dette helvetet på jord kan gi.

Det finst mange meir gripande og meir sannferdige dokument frå holocaust. Den korte novella Sjalet av Cynthia Ozick er noko av det sterkaste eg har lese. Blant våre eigne har augevitneskildringane til Herman Sachnowitz og Moritz Nacthstern gitt uvurderlege bidrag.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er lektor, forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Det finst mange meir gripande og meir sannferdige dokument frå holocaust.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis