Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Brent barn som ikkje skyr elden

«Fire dager før Benny tok livet av seg, gikk den sytten år eldre mannen min fra meg til fordel for en annen kvinne.» Dette er kjernen i det Åsa Linderborg kallar eit tretten månader langt annus horribilis.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Åsa Linderborg var kulturredaktør i Aftonbladet då metoo kom til Sverige.

Åsa Linderborg var kulturredaktør i Aftonbladet då metoo kom til Sverige.

Foto: Gyldendal

Åsa Linderborg var kulturredaktør i Aftonbladet då metoo kom til Sverige.

Åsa Linderborg var kulturredaktør i Aftonbladet då metoo kom til Sverige.

Foto: Gyldendal

5048
20201009
5048
20201009

Sakprosa

Åsa Linderborg:

Året med 13 måneder

Omsett av Nina Aspen
Gyldendal

Åsa Linderborg, historikar, journalist og til i fjor sommar kulturredaktør i Sveriges største avis, Aftonbladet, har gjeve ut dagboka si frå hausten 2017 til hausten 2018: Året med tretten måneder. Ho grev i kjensler og meiningar, dei er ofte motstridande. Vi er i den mest intense metootida, da mektige og kjende menn fekk skuldingar mot seg om seksuelle overgrep og trakassering, og stormen var særleg sterk i Sverige.

«Teaterchef pressade skådespelare till abort för en roll», stod det med krigstypar over heile framsida av Aftonbladet 5. desember 2017. Det er underleg at Linderborg, så vaken og kritisk i metoosamanheng, ikkje minnest kva ho skreiv i oppslaget om Benny Fredriksson, direktør ved Stockholms Stadsteater, når intervjuaren i SVT minner henne om det. «Jeg har ikke bare skrevet det, jeg har dessuten glemt det.» Fredriksson tok sitt eige liv tre månader etter offentleggjeringa av skuldingane. Linderborg erkjenner eit ansvar, og at ho må leva med dette resten av livet. Menneske rundt henne minner om at ei slik handling botnar i meir enn éi årsak.

Privat og personleg

At ho blir kritisert for å ha gått for hardt til verks, hindrar henne slett ikkje i å rope varsku om at metooavsløringane trugar rettstryggleiken, og den stemma var viktig. Ho kallar medfarten journalist Fredrik Virtanen fekk i 2017 etter skuldingar om valdtekt, det største overgrepet i svensk pressehistorie. Han mista jobben i Aftonbladet, men vann i retten da han reiste sak om ærekrenking. At han i haust igjen stod på trykk i Aftonbladet, med omtale av Bob Woodwards bok om Donald Trump, har truleg gledd også andre enn Linderborg.

Dagbøker opnar for tilgang til det private og personlege: Ho leitar etter vakkert sengetøy og bluser på Åhléns, ho elskar den altfor dyre Armani-kåpa, samtidig murrar klassemedvitet: Det er frivolt å bruke så mykje pengar på luksus. Ho inviterer oss inn til ei lang rekkje middagar, på kvite dukar på restaurant og heime hos henne, med kreps og pasjonsfrukt, med vin og champagne, iblant kjem ei setning om at vinen tok slutt for fort. Ho fryktar rynker og alderdom, ho har passert femti, tennene er ikkje sterke. Faren Leif Andersson, som mange kjenner frå den sjølvbiografiske boka Meg eier ingen frå 2007, var dårleg på tannpuss: «... hvis man ser inn i munnen min, blir klasseopphavet avslørt, i Rønnbergagatan var det ingen tannbørster.» Og dessutan ingen laken. Mor hennar, Tanja Linderborg, som seinare vart vald inn i Riksdagen for Vänsterpartiet, gjekk frå mannen og Åsa, som da var fire år. Ho kallar det urscenen i livet, i ti år budde ho hos ein far som drakk. Barndomen gjer vondt når ho «tar på den». Det skjer når mannen ho kallar P, går frå henne etter åtte år. Ho har alltid fått dei mennene ho vil ha. Like lett blir det neppe i åra som kjem.

Er det så nøye?

I samtale med dottera Amanda, som spør om det ikkje er fantastisk at kvinner reiser seg og seier at nå er det nok, svarar ho: «Jo, selvsagt! Men noen må jo skrive om rettssikkerheten og presseetikken, det er jo ingen andre som gjør det.»

Åsa Linderborg har gått inn på eit spor som gjer henne ute av stand til å sjå kva metoo til fulle betyr. Ho meiner at metoojournalistikken mest har dreia seg om opplag og klikk. Ho legg lite vekt på at han var med på å flytte viktige grenser, slik at vi kan møte kvarandre utan frykt og med respekt. Det er som om ho trekkjer på akslene: Er det så nøye, da? Denne haldninga kjem også fram når ho skriv om grensa mellom frivillig og ufrivillig sex. Ho fortel om episodar der ho har vore seksuelt pågåande og mannen motvillig. Men at også kvinner kan tafse og presse seg på, er ikkje eit argument mot endring. Så blir det logisk at ho er skeptisk til lova om samtykke, som både Sverige og Danmark har vedtatt. Det er verdt å minne om at lover også skal hjelpe oss til å endre syn og handlingar, ikkje berre vera reiskap for straff. Vi kjem ikkje langt med å hindre det høge talet på valdtekter utan haldningsendring.

Åsa Linderborg er modig som lèt oss bli vitne til at ho er tvilande, at ho trør feil, at ho saumfer og blottstiller eigne handlingar og eiga framferd. Ho rettar søkeljoset mot seg sjølv, men er heller ikkje nådig mot andre i eigen bransje. Ho vil løfte fram journalistikkens makt og medansvar.

Vi treng slike stemmer. Dette er langtfrå ei likegyldig bok, og aftonbladjournalisten har valt ei form ho veit kan nå mange. Når ho gjev ut dagboka si nærare to år etter siste notat hausten 2018, må det også vera for å vise at ho toler å stå i stormen.

Astrid Brekken

Astrid Brekken har vore programleiar i NRK og var i 1970-åra med på å skipe feministbladet Sirene.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Sakprosa

Åsa Linderborg:

Året med 13 måneder

Omsett av Nina Aspen
Gyldendal

Åsa Linderborg, historikar, journalist og til i fjor sommar kulturredaktør i Sveriges største avis, Aftonbladet, har gjeve ut dagboka si frå hausten 2017 til hausten 2018: Året med tretten måneder. Ho grev i kjensler og meiningar, dei er ofte motstridande. Vi er i den mest intense metootida, da mektige og kjende menn fekk skuldingar mot seg om seksuelle overgrep og trakassering, og stormen var særleg sterk i Sverige.

«Teaterchef pressade skådespelare till abort för en roll», stod det med krigstypar over heile framsida av Aftonbladet 5. desember 2017. Det er underleg at Linderborg, så vaken og kritisk i metoosamanheng, ikkje minnest kva ho skreiv i oppslaget om Benny Fredriksson, direktør ved Stockholms Stadsteater, når intervjuaren i SVT minner henne om det. «Jeg har ikke bare skrevet det, jeg har dessuten glemt det.» Fredriksson tok sitt eige liv tre månader etter offentleggjeringa av skuldingane. Linderborg erkjenner eit ansvar, og at ho må leva med dette resten av livet. Menneske rundt henne minner om at ei slik handling botnar i meir enn éi årsak.

Privat og personleg

At ho blir kritisert for å ha gått for hardt til verks, hindrar henne slett ikkje i å rope varsku om at metooavsløringane trugar rettstryggleiken, og den stemma var viktig. Ho kallar medfarten journalist Fredrik Virtanen fekk i 2017 etter skuldingar om valdtekt, det største overgrepet i svensk pressehistorie. Han mista jobben i Aftonbladet, men vann i retten da han reiste sak om ærekrenking. At han i haust igjen stod på trykk i Aftonbladet, med omtale av Bob Woodwards bok om Donald Trump, har truleg gledd også andre enn Linderborg.

Dagbøker opnar for tilgang til det private og personlege: Ho leitar etter vakkert sengetøy og bluser på Åhléns, ho elskar den altfor dyre Armani-kåpa, samtidig murrar klassemedvitet: Det er frivolt å bruke så mykje pengar på luksus. Ho inviterer oss inn til ei lang rekkje middagar, på kvite dukar på restaurant og heime hos henne, med kreps og pasjonsfrukt, med vin og champagne, iblant kjem ei setning om at vinen tok slutt for fort. Ho fryktar rynker og alderdom, ho har passert femti, tennene er ikkje sterke. Faren Leif Andersson, som mange kjenner frå den sjølvbiografiske boka Meg eier ingen frå 2007, var dårleg på tannpuss: «... hvis man ser inn i munnen min, blir klasseopphavet avslørt, i Rønnbergagatan var det ingen tannbørster.» Og dessutan ingen laken. Mor hennar, Tanja Linderborg, som seinare vart vald inn i Riksdagen for Vänsterpartiet, gjekk frå mannen og Åsa, som da var fire år. Ho kallar det urscenen i livet, i ti år budde ho hos ein far som drakk. Barndomen gjer vondt når ho «tar på den». Det skjer når mannen ho kallar P, går frå henne etter åtte år. Ho har alltid fått dei mennene ho vil ha. Like lett blir det neppe i åra som kjem.

Er det så nøye?

I samtale med dottera Amanda, som spør om det ikkje er fantastisk at kvinner reiser seg og seier at nå er det nok, svarar ho: «Jo, selvsagt! Men noen må jo skrive om rettssikkerheten og presseetikken, det er jo ingen andre som gjør det.»

Åsa Linderborg har gått inn på eit spor som gjer henne ute av stand til å sjå kva metoo til fulle betyr. Ho meiner at metoojournalistikken mest har dreia seg om opplag og klikk. Ho legg lite vekt på at han var med på å flytte viktige grenser, slik at vi kan møte kvarandre utan frykt og med respekt. Det er som om ho trekkjer på akslene: Er det så nøye, da? Denne haldninga kjem også fram når ho skriv om grensa mellom frivillig og ufrivillig sex. Ho fortel om episodar der ho har vore seksuelt pågåande og mannen motvillig. Men at også kvinner kan tafse og presse seg på, er ikkje eit argument mot endring. Så blir det logisk at ho er skeptisk til lova om samtykke, som både Sverige og Danmark har vedtatt. Det er verdt å minne om at lover også skal hjelpe oss til å endre syn og handlingar, ikkje berre vera reiskap for straff. Vi kjem ikkje langt med å hindre det høge talet på valdtekter utan haldningsendring.

Åsa Linderborg er modig som lèt oss bli vitne til at ho er tvilande, at ho trør feil, at ho saumfer og blottstiller eigne handlingar og eiga framferd. Ho rettar søkeljoset mot seg sjølv, men er heller ikkje nådig mot andre i eigen bransje. Ho vil løfte fram journalistikkens makt og medansvar.

Vi treng slike stemmer. Dette er langtfrå ei likegyldig bok, og aftonbladjournalisten har valt ei form ho veit kan nå mange. Når ho gjev ut dagboka si nærare to år etter siste notat hausten 2018, må det også vera for å vise at ho toler å stå i stormen.

Astrid Brekken

Astrid Brekken har vore programleiar i NRK og var i 1970-åra med på å skipe feministbladet Sirene.

Åsa Linderborg er modig som lèt oss bli vitne til at ho trør feil, at ho saumfer og blottstiller eigne handlingar.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Foto frå filmen

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Filmglede

Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund

UtdanningSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Framandspråka forsvinn

Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis