JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Byens poetiske fysikk

Lars Saabye Christensen skriv dikt med overtydande lyrisk nerve.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Etter tre band med prosa om Oslo følgjer Lars Saabye Christensen opp med ei diktsamling om byen.

Etter tre band med prosa om Oslo følgjer Lars Saabye Christensen opp med ei diktsamling om byen.

Foto: Magnus Stivi

Etter tre band med prosa om Oslo følgjer Lars Saabye Christensen opp med ei diktsamling om byen.

Etter tre band med prosa om Oslo følgjer Lars Saabye Christensen opp med ei diktsamling om byen.

Foto: Magnus Stivi

2761
20201120
2761
20201120

DIKT

Lars Saabye
Christensen:

Byens bokstaver

Cappelen Damm

Heimstaddikting får ein ny valør gjennom Lars Saabye Christensens diktbok Byens bokstaver. Oslo er gjenstanden for den poetiske hyllinga, eller rettare, dette kjærleiksforholdet, som vert utfalda gjennom den mangslungne koplinga av tid, biografi og stad.

I opningsdiktet er det som om eget påstår at det trer ut av diktinga og inn i byen og det autentiske: «Der August aveny slutter/ går jeg ut av min diktning/ og inn i byen som aldri ligger for mine føtter». Kanskje er dette meir eit uttrykk for at byen representerer noko ukjent, i stadig dynamisk forvandling – som likevel er uforanderleg. Christensen går frå éi dikting inn i ei anna, der byen diktar, til eit litterært stemnemøtet mellom den ytre og den indre verda og til ein dialektikk som aldri går opp i ei høgare eining, for polane held berre fram med å stimulere kvarandre gjensidig.

Apokalypse og utopi

I Byens bokstaver finst ei merkeleg blanda stemning av apokalypse og utopi, av melankoli og eufori. Tida er liksom forbi, og det er dikta som får tida til å bryte saman, til alltid å vere ute av lage, u-tidig. Slik diktet der eget for alltid har stogga framfor Urmaker Enger, syner, og som konstaterer på vegner av klokkene: «bare én av dem/ gikk riktig». Prosaversjonen av denne observasjonen kan ein lese om i Lars Saabye Christensens Min kinesiske farmor (2020).

Uferdig blikk

Eget i dikta er ingen storbyflanør, heller ikkje ein kjølig observatør og ingen inneslutta gruvlar. Heller er det ein kombinasjon av desse ein møter i dei blikka som skodar frå dikta og ut i labyrintar av gater, tider og folk. Blikket er uferdig, og det treffer ein by i utvikling. Blikket ligg hos barnet, og barnet ser byen som materiale. Frå kvar sin kant deler barnet og byen den eigenskapen at dei framleis kan verte til noko.

Av og til kan ein oppleve det som om røysta i dikta er henta frå ein guide som leier lesaren rundt i det urbane landskapet. Stundom er det som dikta kjem med råd, eller brukar påbodets og imperativets regelformer og seier korleis og kva du skal og ikkje skal gjere med byen for ikkje å hamne på kant med han. Ein særeigen ironisk ikkje-nostalgi vert krystallisert i lyriske paradoks som vibrerer og balanserer og held byen og eget svevande i eitt grep: «Jeg tror ikke det var bedre før// Men jeg er heller ikke overbevist/ om at det er bedre nå».

Eg skreiv at Lars Saabye Christensen skriv ein type heimstaddikting. Det fine med heimen hos Christensen er at han også er ein stad ingen enno har sett.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

DIKT

Lars Saabye
Christensen:

Byens bokstaver

Cappelen Damm

Heimstaddikting får ein ny valør gjennom Lars Saabye Christensens diktbok Byens bokstaver. Oslo er gjenstanden for den poetiske hyllinga, eller rettare, dette kjærleiksforholdet, som vert utfalda gjennom den mangslungne koplinga av tid, biografi og stad.

I opningsdiktet er det som om eget påstår at det trer ut av diktinga og inn i byen og det autentiske: «Der August aveny slutter/ går jeg ut av min diktning/ og inn i byen som aldri ligger for mine føtter». Kanskje er dette meir eit uttrykk for at byen representerer noko ukjent, i stadig dynamisk forvandling – som likevel er uforanderleg. Christensen går frå éi dikting inn i ei anna, der byen diktar, til eit litterært stemnemøtet mellom den ytre og den indre verda og til ein dialektikk som aldri går opp i ei høgare eining, for polane held berre fram med å stimulere kvarandre gjensidig.

Apokalypse og utopi

I Byens bokstaver finst ei merkeleg blanda stemning av apokalypse og utopi, av melankoli og eufori. Tida er liksom forbi, og det er dikta som får tida til å bryte saman, til alltid å vere ute av lage, u-tidig. Slik diktet der eget for alltid har stogga framfor Urmaker Enger, syner, og som konstaterer på vegner av klokkene: «bare én av dem/ gikk riktig». Prosaversjonen av denne observasjonen kan ein lese om i Lars Saabye Christensens Min kinesiske farmor (2020).

Uferdig blikk

Eget i dikta er ingen storbyflanør, heller ikkje ein kjølig observatør og ingen inneslutta gruvlar. Heller er det ein kombinasjon av desse ein møter i dei blikka som skodar frå dikta og ut i labyrintar av gater, tider og folk. Blikket er uferdig, og det treffer ein by i utvikling. Blikket ligg hos barnet, og barnet ser byen som materiale. Frå kvar sin kant deler barnet og byen den eigenskapen at dei framleis kan verte til noko.

Av og til kan ein oppleve det som om røysta i dikta er henta frå ein guide som leier lesaren rundt i det urbane landskapet. Stundom er det som dikta kjem med råd, eller brukar påbodets og imperativets regelformer og seier korleis og kva du skal og ikkje skal gjere med byen for ikkje å hamne på kant med han. Ein særeigen ironisk ikkje-nostalgi vert krystallisert i lyriske paradoks som vibrerer og balanserer og held byen og eget svevande i eitt grep: «Jeg tror ikke det var bedre før// Men jeg er heller ikke overbevist/ om at det er bedre nå».

Eg skreiv at Lars Saabye Christensen skriv ein type heimstaddikting. Det fine med heimen hos Christensen er at han også er ein stad ingen enno har sett.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Heimstaddikting får ein ny valør gjennom Byens bokstaver.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis