Då naturverntanken vart norsk
Mardøla 1970 er ei sjeldan god skildring av eit vanskeleg tilgjengeleg tema der alle detaljar opplyser heilskapen.
Sigmund Kvaløy Setreng kjempa for Mardøla-vassdraget i 1970 og vart fjerna av politiet.
Foto: NTB
Sakprosa
Marit Wadsten:
Mardøla 1970. Aksjonen som endra Norge
Blomsterhaug forlag
Dersom det finst stillslege bøker med sprengkraft, så er dette ei av dei. Stilt og roleg veks det fram ei grunnleggjande forståing av kva det vil seie å ta ansvar for nærmiljøet.
Eg var 13 år under Mardøla-aksjonen. Eit fjellmassiv skilde to bygdelag i Romsdalen, på eine sida Åndalsnes og Rauma og på hi sida Eresfjord og Eikesdal. Desse sistnemnde, minst folkerike bygdene skulle miste vassføringa i Mardalsfossen; vatnet skulle til Grytten på Raumasida.
Sommaren 1970 var den varmaste sommaren etter krigen, sa folk. Siste dagen i juli, ein fredag, prusta den gamle Skodaen vår seg oppetter bakkane i Eikesdalen med familien på fire – til radiatoren kokte. Vi heldt pause og åt niste i den forfriskande fuktskya – dumba, sa far – frå Mardalsfossen.
Dette vasstøvet skapte ein grøderikdom i veldig variasjon, diverre aldri systematisk registrert. Etter utbygginga sokk grunnvatnet, bøndene har sidan vatna markene sine intensivt. Den ein gong mektige Mardalsfossen gjenoppstår som «ein sildrebekk», kallar somme det, kvar sommar.
Truga livsutkome
Under pausen vår stogga ein kjenning. Han fortalde om teltleiren oppe i Sandgrovbotnen. Mannen var samd med aksjonistane; han var fortvila over at laks og ål i Eira ville forsvinne, dermed var mykje av det tradisjonelle livsutkomet borte. Han fortalde òg om trugande mobilisering i og ikring Åndalsnes, der folk var redde for inntekter og arbeidsplassar.
Søndag 2. august var vi på tilbaketur frå Eidsvåg i Nesset, kommunen der bygdene som vart råka av utbygginga, høyrde til. Den søndagen førebudde politiet aksjonar, samstundes med at demonstrantar høglydt verva busslaster av deltakar frå jazzfestivalen i Molde til teltleiren i fjellet.
I Eidsvåg, vane med å tenkje aktivistisk liksom den Bjørnson som voks opp like ved, hadde slektningar og vener heftig drøfta eit av dei store spørsmåla, like forunderleg aktuelt den dag i dag: Kan NVE verkeleg setje i gang utbygging før konsesjon er gjeven?
Bygdefolket hadde ved fleire tidlegare utbyggingar vore lova at Mardøla ikkje skulle rørast. No var dei overkøyrde og sinte. Motsett mobiliserte ein frå raumasida til noko som truga med å bli ein bondekrig: Mellom 800 og 1000 menneske frå den sida av fjella samla seg ved teltleiren og ville drive ut dei som truga næringsinteressene deira. Politiet lét desse sleppe igjennom ei vegsperring på anleggsvegen frå 1950-åra.
Flytta teltleiren
Hadde det då ikkje vore for Sigmund Kvaløy, så ofte samanlikna med Gandhi etterpå, kunne det kome til valdelege situasjonar. Han forhandla fram ei løysing der aksjonistane flytta teltleiren sin frå anleggsarbeidet, og sørgde for at naturvernarane tedde seg fredeleg. Offisielt ser ein ofte difor 6. august omtala som slutten for Mardøla-aksjonen.
Men dei mest kjende bileta frå aksjonen, av ein flirande Arne Næss som pludrar med politifolka som ber han bort, og ein dyster, men stoisk Sigmund Kvaløy i armane på politifolk, vart ikkje tekne før 25. august, etter at teltleiren var nedskalert til ti personar – og Kvaløy dagen før hadde spurt økofilosofen Arne Næss om å kome og hjelpe til.
Biletet av kjendisen Næss har stått i tallause bøker. Ofte har eg lurt på kvifor nett dette biletet vart ikonisk. Han som tok ein snartur innom og vart frakta vekk like glad, vart merkeleg nok ikonisk for den til då største konflikten om naturvern i Noreg. Biletet er helst eit symbol på korleis den akademiske hovudstadseliten feirar sine heltemodige offer, derimellom utkantfolkets nederlag.
Boka får fram viktige vitnemål, munnlege som skriftlege, og gjev ei sindig framstilling av konfliktgrunnlaget. Især er det verdfullt at vi betre skjønar kva som måtte til for å halde denne sivile ulydnaden ikkje-valdeleg, med kostnader for dei som var med både økonomisk og på andre vis.
Dermed ser vi òg korleis denne tapte aksjonen skapte grobotn for verdfulle debattar som ikkje berre prega Alta-aksjonen, men rakk langt ut over Noregs grenser. Det er ikkje det fortvila sinnet som skal sleppast laust, men diskusjonen om vilkåra for demokratiet.
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen er professor i lesevitskap ved Universitetet i Stavanger og fast skribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Sakprosa
Marit Wadsten:
Mardøla 1970. Aksjonen som endra Norge
Blomsterhaug forlag
Dersom det finst stillslege bøker med sprengkraft, så er dette ei av dei. Stilt og roleg veks det fram ei grunnleggjande forståing av kva det vil seie å ta ansvar for nærmiljøet.
Eg var 13 år under Mardøla-aksjonen. Eit fjellmassiv skilde to bygdelag i Romsdalen, på eine sida Åndalsnes og Rauma og på hi sida Eresfjord og Eikesdal. Desse sistnemnde, minst folkerike bygdene skulle miste vassføringa i Mardalsfossen; vatnet skulle til Grytten på Raumasida.
Sommaren 1970 var den varmaste sommaren etter krigen, sa folk. Siste dagen i juli, ein fredag, prusta den gamle Skodaen vår seg oppetter bakkane i Eikesdalen med familien på fire – til radiatoren kokte. Vi heldt pause og åt niste i den forfriskande fuktskya – dumba, sa far – frå Mardalsfossen.
Dette vasstøvet skapte ein grøderikdom i veldig variasjon, diverre aldri systematisk registrert. Etter utbygginga sokk grunnvatnet, bøndene har sidan vatna markene sine intensivt. Den ein gong mektige Mardalsfossen gjenoppstår som «ein sildrebekk», kallar somme det, kvar sommar.
Truga livsutkome
Under pausen vår stogga ein kjenning. Han fortalde om teltleiren oppe i Sandgrovbotnen. Mannen var samd med aksjonistane; han var fortvila over at laks og ål i Eira ville forsvinne, dermed var mykje av det tradisjonelle livsutkomet borte. Han fortalde òg om trugande mobilisering i og ikring Åndalsnes, der folk var redde for inntekter og arbeidsplassar.
Søndag 2. august var vi på tilbaketur frå Eidsvåg i Nesset, kommunen der bygdene som vart råka av utbygginga, høyrde til. Den søndagen førebudde politiet aksjonar, samstundes med at demonstrantar høglydt verva busslaster av deltakar frå jazzfestivalen i Molde til teltleiren i fjellet.
I Eidsvåg, vane med å tenkje aktivistisk liksom den Bjørnson som voks opp like ved, hadde slektningar og vener heftig drøfta eit av dei store spørsmåla, like forunderleg aktuelt den dag i dag: Kan NVE verkeleg setje i gang utbygging før konsesjon er gjeven?
Bygdefolket hadde ved fleire tidlegare utbyggingar vore lova at Mardøla ikkje skulle rørast. No var dei overkøyrde og sinte. Motsett mobiliserte ein frå raumasida til noko som truga med å bli ein bondekrig: Mellom 800 og 1000 menneske frå den sida av fjella samla seg ved teltleiren og ville drive ut dei som truga næringsinteressene deira. Politiet lét desse sleppe igjennom ei vegsperring på anleggsvegen frå 1950-åra.
Flytta teltleiren
Hadde det då ikkje vore for Sigmund Kvaløy, så ofte samanlikna med Gandhi etterpå, kunne det kome til valdelege situasjonar. Han forhandla fram ei løysing der aksjonistane flytta teltleiren sin frå anleggsarbeidet, og sørgde for at naturvernarane tedde seg fredeleg. Offisielt ser ein ofte difor 6. august omtala som slutten for Mardøla-aksjonen.
Men dei mest kjende bileta frå aksjonen, av ein flirande Arne Næss som pludrar med politifolka som ber han bort, og ein dyster, men stoisk Sigmund Kvaløy i armane på politifolk, vart ikkje tekne før 25. august, etter at teltleiren var nedskalert til ti personar – og Kvaløy dagen før hadde spurt økofilosofen Arne Næss om å kome og hjelpe til.
Biletet av kjendisen Næss har stått i tallause bøker. Ofte har eg lurt på kvifor nett dette biletet vart ikonisk. Han som tok ein snartur innom og vart frakta vekk like glad, vart merkeleg nok ikonisk for den til då største konflikten om naturvern i Noreg. Biletet er helst eit symbol på korleis den akademiske hovudstadseliten feirar sine heltemodige offer, derimellom utkantfolkets nederlag.
Boka får fram viktige vitnemål, munnlege som skriftlege, og gjev ei sindig framstilling av konfliktgrunnlaget. Især er det verdfullt at vi betre skjønar kva som måtte til for å halde denne sivile ulydnaden ikkje-valdeleg, med kostnader for dei som var med både økonomisk og på andre vis.
Dermed ser vi òg korleis denne tapte aksjonen skapte grobotn for verdfulle debattar som ikkje berre prega Alta-aksjonen, men rakk langt ut over Noregs grenser. Det er ikkje det fortvila sinnet som skal sleppast laust, men diskusjonen om vilkåra for demokratiet.
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen er professor i lesevitskap ved Universitetet i Stavanger og fast skribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.