JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Danmark-Noregs mørke historie

Fjorårets black lives matter-protestar og debatt om kolonitid, rasisme og statuar gjer historikaren Roar Løkens bok om dei dansk-norske tropekoloniane høgst aktuell.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Ants Lepson: «Fredensborg laster slaver» prydar bokomslaget.

Ants Lepson: «Fredensborg laster slaver» prydar bokomslaget.

Ants Lepson: «Fredensborg laster slaver» prydar bokomslaget.

Ants Lepson: «Fredensborg laster slaver» prydar bokomslaget.

5440
20210212
5440
20210212

Sakprosa

Roar Løken:

De dansk-norske tropekoloniene. Sukker, krydder, slaver og misjon

Solum Bokvennen

Hausten 1620, etter nesten to års seglas, ankra orlogsskipet «Elefanten» frå det danske Ostindisk Kompagni opp ved den vesle fiskarlandsbyen Taramgambadi på søraustkysten av India. Sjølv om ekspedisjonen frå København hadde kosta over 200 mann livet, kunne leiaren Ove Gjedde sjå seg nøgd med han fordi han hadde lykkast med å få til ein avtale med den lokale herskaren i Tanjore om å få lov til å byggje ein forskansa handelskoloni i Taramgambadi.

Namnet blei fordanska til Trankebar. Dette blei byrjinga på Danmark-Noregs koloniengasjement i tropane som slutta først med salet av koloniane i Karibia til USA i 1917.

India og Indonesia

Det var ikkje berre varer som pepar, kanel, sukker, ris, bomullstekstilar og salpeter Ostindisk Kompagni kjøpte i Trankebar. Løken kan òg fortelje at Ostindisk Kompagni var involvert i slavehandel i India og Indonesia, og at dansk-norske skip frakta indiske og indonesiske slavar til Sør-Afrika. Det er interessant at Løken trekkjer fram denne mest ukjende slavehandelen, men det hadde gjort det meir interessant om han hadde freista å kartleggje omfanget av denne handelen.

Løken omtalar vidare korleis Danmark-Noreg blei ein viktig aktør i den transatlantiske slavehandelen. I 1665 annekterte Danmark-Noreg den karibiske øya St. Thomas, og i første halvdel av 1700-talet skaffa Danmark-Noreg seg dei to karibiske øyane St. Jan og St. Croix. Omtrent på same tid inngjekk Danmark-Noreg avtalar med lokale kongar på Gullkysten, i det noverande Ghana, om å få byggje fleire slavefort der.

Skipa gjekk frå København til Gullkysten med europeiske varer, særleg våpen, krut og brennevin, som blei bytte bort mot gull, elfenbein og slavar. Slavane blei frakta til Karibia der dei blei selde. Mange av slavane kom til å arbeide på sukkerplantasjane på dei dansk-norske koloniøyane. Deretter vende skipa tilbake til København med råsukker, tobakk, bomull og andre varer. Slavetransporten var betydeleg, ifølgje Løken frakta danske og norske skip om lag hundre tusen slavar over Atlanteren.

Barbariske straffer

Løken skriv levande om livet til danskane og nordmennene i tropekoloniane, som omfatta tre verdsdelar. Det var nordmenn som tenestegjorde på danske og norske skip som seglde i fart til koloniane, andre nordmenn gjorde teneste i koloniane som soldatar, handverkarar, kjøpmenn og embetsmenn, og nokre var òg guvernørar. Mange av dei døydde av tropesjukdomar eller for høgt alkoholforbruk, eller dei drukna.

Han fortel med stor innleving om dei fryktelege forholda slavane levde under både under transporten til sjøs og seinare på plantasjane. Om lag 10 prosent av slavane og ein enda høgare del av sjøfolka døydde under overfarten. Slavane måtte arbeide hardt på plantasjane, og straffene kunne vere barbariske.

Etter at eit planlagt slaveopprør på St. Croix i 1759 blei avslørt, dømde til dømes den norske byfuten på øya, Engelbret Hesselberg, ein del av opprørarane til å bli brende levande, andre blei hengde opp etter beina i ein galge, medan leiarane for det planlagde opprøret blei sette nakne i eit jarnbur i solsteiken for å døy.

Motstand mot slaveriet og slavehandelen voks fram utover 1700-talet, særleg i England, men òg i Danmark. Det er interessant at Løken viser at alt i 1778–80 retta den norske journalisten Claus Fasting sterk kritikk mot slaveriet i Provinzialblade, og på slutten av 1700-talet og byrjinga av 1800-talet blei det trykt fleire innlegg mot slaveriet av andre skribentar i norske blad.

Solid dokumentasjon

Løken skriv godt og innsiktsfullt om dei dansk-norske tropekoloniane. Framstillinga er godt underbygd med notar, skipsregister og ei fyldig liste over relevant litteratur og trykte kjelder. Sitat frå samtidige kjelder gjer framstillinga levande. Nokre stader kan Løken bli litt for detaljert, slik at det blir vanskeleg å sjå dei store linene.

Sjølv om koloniane blir omtala som dansk-norske i boka, sit ein likevel med inntrykk av at det var flest danskar som tenestegjorde i koloniane og på slaveskipa. På slaveskipet «Fredensborg», til dømes, som forliste utanfor Tromøya ved Arendal i 1768, var berre tre av mannskapet på tretti norske. I tidsrommet 1660–1802 blei det ifølgje Løken gjennomført 350 trekantfartar under dansk flagg, ut frå det ein kan lese i boka og skipsregisteret i boka, ser det ut til at det berre var to av slaveskipa («Cornelia» og «Friderich») som var norske.

Det hadde ikkje skadd om boka hadde tatt opp til drøfting omfanget av den norske medverknaden i slavetidas mørke historie.

Løken har skrive ei solid bok som kastar lys over mange ukjende sider ved slavetida og synet på slaveriet. Ei slik ukjend historie er til dømes da slavehandlar Ludvig Ferdinand Rømer i 1760 gav ut ei bok om livet sitt på Gullkysten. Sjølvaste biskop Erik Pontoppidan, han med forklaringa til Luthers katekisme, skreiv forordet til boka der han støtta slaveriet: «… den store sandhed at hedenskab dog er langt mer elendigt end selv den allerringeste grad af kristendom».

Ole Henrik Gjeruldsen

Ole Henrik Gjeruldsen er historikar, ph.d. og forfattar.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Sakprosa

Roar Løken:

De dansk-norske tropekoloniene. Sukker, krydder, slaver og misjon

Solum Bokvennen

Hausten 1620, etter nesten to års seglas, ankra orlogsskipet «Elefanten» frå det danske Ostindisk Kompagni opp ved den vesle fiskarlandsbyen Taramgambadi på søraustkysten av India. Sjølv om ekspedisjonen frå København hadde kosta over 200 mann livet, kunne leiaren Ove Gjedde sjå seg nøgd med han fordi han hadde lykkast med å få til ein avtale med den lokale herskaren i Tanjore om å få lov til å byggje ein forskansa handelskoloni i Taramgambadi.

Namnet blei fordanska til Trankebar. Dette blei byrjinga på Danmark-Noregs koloniengasjement i tropane som slutta først med salet av koloniane i Karibia til USA i 1917.

India og Indonesia

Det var ikkje berre varer som pepar, kanel, sukker, ris, bomullstekstilar og salpeter Ostindisk Kompagni kjøpte i Trankebar. Løken kan òg fortelje at Ostindisk Kompagni var involvert i slavehandel i India og Indonesia, og at dansk-norske skip frakta indiske og indonesiske slavar til Sør-Afrika. Det er interessant at Løken trekkjer fram denne mest ukjende slavehandelen, men det hadde gjort det meir interessant om han hadde freista å kartleggje omfanget av denne handelen.

Løken omtalar vidare korleis Danmark-Noreg blei ein viktig aktør i den transatlantiske slavehandelen. I 1665 annekterte Danmark-Noreg den karibiske øya St. Thomas, og i første halvdel av 1700-talet skaffa Danmark-Noreg seg dei to karibiske øyane St. Jan og St. Croix. Omtrent på same tid inngjekk Danmark-Noreg avtalar med lokale kongar på Gullkysten, i det noverande Ghana, om å få byggje fleire slavefort der.

Skipa gjekk frå København til Gullkysten med europeiske varer, særleg våpen, krut og brennevin, som blei bytte bort mot gull, elfenbein og slavar. Slavane blei frakta til Karibia der dei blei selde. Mange av slavane kom til å arbeide på sukkerplantasjane på dei dansk-norske koloniøyane. Deretter vende skipa tilbake til København med råsukker, tobakk, bomull og andre varer. Slavetransporten var betydeleg, ifølgje Løken frakta danske og norske skip om lag hundre tusen slavar over Atlanteren.

Barbariske straffer

Løken skriv levande om livet til danskane og nordmennene i tropekoloniane, som omfatta tre verdsdelar. Det var nordmenn som tenestegjorde på danske og norske skip som seglde i fart til koloniane, andre nordmenn gjorde teneste i koloniane som soldatar, handverkarar, kjøpmenn og embetsmenn, og nokre var òg guvernørar. Mange av dei døydde av tropesjukdomar eller for høgt alkoholforbruk, eller dei drukna.

Han fortel med stor innleving om dei fryktelege forholda slavane levde under både under transporten til sjøs og seinare på plantasjane. Om lag 10 prosent av slavane og ein enda høgare del av sjøfolka døydde under overfarten. Slavane måtte arbeide hardt på plantasjane, og straffene kunne vere barbariske.

Etter at eit planlagt slaveopprør på St. Croix i 1759 blei avslørt, dømde til dømes den norske byfuten på øya, Engelbret Hesselberg, ein del av opprørarane til å bli brende levande, andre blei hengde opp etter beina i ein galge, medan leiarane for det planlagde opprøret blei sette nakne i eit jarnbur i solsteiken for å døy.

Motstand mot slaveriet og slavehandelen voks fram utover 1700-talet, særleg i England, men òg i Danmark. Det er interessant at Løken viser at alt i 1778–80 retta den norske journalisten Claus Fasting sterk kritikk mot slaveriet i Provinzialblade, og på slutten av 1700-talet og byrjinga av 1800-talet blei det trykt fleire innlegg mot slaveriet av andre skribentar i norske blad.

Solid dokumentasjon

Løken skriv godt og innsiktsfullt om dei dansk-norske tropekoloniane. Framstillinga er godt underbygd med notar, skipsregister og ei fyldig liste over relevant litteratur og trykte kjelder. Sitat frå samtidige kjelder gjer framstillinga levande. Nokre stader kan Løken bli litt for detaljert, slik at det blir vanskeleg å sjå dei store linene.

Sjølv om koloniane blir omtala som dansk-norske i boka, sit ein likevel med inntrykk av at det var flest danskar som tenestegjorde i koloniane og på slaveskipa. På slaveskipet «Fredensborg», til dømes, som forliste utanfor Tromøya ved Arendal i 1768, var berre tre av mannskapet på tretti norske. I tidsrommet 1660–1802 blei det ifølgje Løken gjennomført 350 trekantfartar under dansk flagg, ut frå det ein kan lese i boka og skipsregisteret i boka, ser det ut til at det berre var to av slaveskipa («Cornelia» og «Friderich») som var norske.

Det hadde ikkje skadd om boka hadde tatt opp til drøfting omfanget av den norske medverknaden i slavetidas mørke historie.

Løken har skrive ei solid bok som kastar lys over mange ukjende sider ved slavetida og synet på slaveriet. Ei slik ukjend historie er til dømes da slavehandlar Ludvig Ferdinand Rømer i 1760 gav ut ei bok om livet sitt på Gullkysten. Sjølvaste biskop Erik Pontoppidan, han med forklaringa til Luthers katekisme, skreiv forordet til boka der han støtta slaveriet: «… den store sandhed at hedenskab dog er langt mer elendigt end selv den allerringeste grad af kristendom».

Ole Henrik Gjeruldsen

Ole Henrik Gjeruldsen er historikar, ph.d. og forfattar.

Det hadde ikkje skadd om boka hadde tatt opp til drøfting omfanget av den norske medverknaden i slave­tida.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis