Den poetiske trua
Dikta til Mona Høvring skapar nye bilete i bileta.
Mona Høvring har gjeve ut ei rekkje bøker i ulike sjangrar sidan diktdebuten i 1998.
Foto: Agnete Brun
Dikt
Mona Høvring:
Himlene glitrer
Oktober
Mona Høvring er ein poet som vekslar mellom stilleie. Og som forfattar vekslar ho mellom å skrive prosa og lyrikk. Og dikta i Himlene glitrer svingar overraskande, i stadig drift frå denne til andre verder. Ikkje minst merkar ein seg lengten i språket som forvandlar «pliktene/ til runde, blå blomster».
Ved hjelp av inventar frå eventyr, soger, bibel- og vitskapssjargong – alt saman bestanddelar i det ein kallar «verdsbilete» – fugar Høvring saman tvi- og mangetydige diktkonstellasjonar.
Eg bit meg merke i ordet «mosaikhimmel», som førekjem i eit sitat av den franske forfattaren Célia Houdart i starten av boka. I mosaikken er fugene som syner fram brotflatene, bitane, sentrale. Samanføyingane er ikkje del av biletet, anna enn at dei skapar rytmar, liner og konturar i mosaikken – som blir til nye bilete i biletet.
Forvandlingar
I botnen av dikta til Høvring verkar det som det ligg fornyings- og forvandlingssoger, eit eldgamalt litterært motiv. Mellom anna handlar det om korleis «jenta» blei til «kvinne». Korleis overgangen skjer, blir mellom anna formidla i ein draum i eit dikt, der dikt-eget ser at jenta er dødeleg og dødsmerkt. Draumen kan lesast som forvandlinga frå jente til kvinne, frå levande til død – og til levande.
Draumen blir presentert i eit kjent myteliknande bilete, der faren dreg til dødsriket med båten «som bar han over til dødsriket,/ til ei strand, til et forlist skip/ med en skjør gallionsfigur,/ og gallionsfiguren hadde mitt ansikt –/ dattera som ønska seg bort».
Ei forvandling er tragisk og inneber at noko døyr og vert forlate, slik at noko nytt oppstår. Men kva blir endra, kva er det same, kva er det som formidlar mellom delane, mellom faren, jenta og kvinna?
For jenta i diktet er det kanskje både lengten, makta, draumen og døden – og poesien. Eit tomrom kan ha fleire tydingar; mangel («som ei tom sareptakrukke»), fråvær og død er ikkje det same.
Spådomar
Frå gamalt av tydde ein og tok varsel frå stjernekonstellasjonane. Og på eit vis fungerer dikta og den «svarte glasskula» dikt-eget snur på og gløser inn i i dei 17 første dikta i boka, som nattehimlar. Når poeten kallar bolkane i boka for «Spådomar, forvandlingar», «Gåter, teorier» og «Myter, befrielser», ser ein kva former og språk dikta strekkjer seg etter, og kva som kan vere formidlingsinstansar i forvandlinga.
Det er interessant at Høvring nyttar det eventyrlege. Høvring viser at eventyret har noko grunnleggjande tragisk og sorgfullt ved seg fordi det ber med seg eit medvit om at den verda og dei samanhengane eventyra høyrde til, er borte, har gått under. I kraft av eventyret finst brot av den verda framleis føydde inn i tida vår, og kastar varsel og moralske formaningar inn i framtida.
Ja, det finst ein slags moralsk appell i fleire av dikta, ikkje ein bestemt moral, men ei haldning, ein slags poetisk moral, om det kan tenkjast. Trass i alt mørke finst det ei lys poetisk tru og håp på mennesket i Mona Høvrings dikt. Himlene glitrer er eit forsvarsskrift for mennesket og poesien.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dikt
Mona Høvring:
Himlene glitrer
Oktober
Mona Høvring er ein poet som vekslar mellom stilleie. Og som forfattar vekslar ho mellom å skrive prosa og lyrikk. Og dikta i Himlene glitrer svingar overraskande, i stadig drift frå denne til andre verder. Ikkje minst merkar ein seg lengten i språket som forvandlar «pliktene/ til runde, blå blomster».
Ved hjelp av inventar frå eventyr, soger, bibel- og vitskapssjargong – alt saman bestanddelar i det ein kallar «verdsbilete» – fugar Høvring saman tvi- og mangetydige diktkonstellasjonar.
Eg bit meg merke i ordet «mosaikhimmel», som førekjem i eit sitat av den franske forfattaren Célia Houdart i starten av boka. I mosaikken er fugene som syner fram brotflatene, bitane, sentrale. Samanføyingane er ikkje del av biletet, anna enn at dei skapar rytmar, liner og konturar i mosaikken – som blir til nye bilete i biletet.
Forvandlingar
I botnen av dikta til Høvring verkar det som det ligg fornyings- og forvandlingssoger, eit eldgamalt litterært motiv. Mellom anna handlar det om korleis «jenta» blei til «kvinne». Korleis overgangen skjer, blir mellom anna formidla i ein draum i eit dikt, der dikt-eget ser at jenta er dødeleg og dødsmerkt. Draumen kan lesast som forvandlinga frå jente til kvinne, frå levande til død – og til levande.
Draumen blir presentert i eit kjent myteliknande bilete, der faren dreg til dødsriket med båten «som bar han over til dødsriket,/ til ei strand, til et forlist skip/ med en skjør gallionsfigur,/ og gallionsfiguren hadde mitt ansikt –/ dattera som ønska seg bort».
Ei forvandling er tragisk og inneber at noko døyr og vert forlate, slik at noko nytt oppstår. Men kva blir endra, kva er det same, kva er det som formidlar mellom delane, mellom faren, jenta og kvinna?
For jenta i diktet er det kanskje både lengten, makta, draumen og døden – og poesien. Eit tomrom kan ha fleire tydingar; mangel («som ei tom sareptakrukke»), fråvær og død er ikkje det same.
Spådomar
Frå gamalt av tydde ein og tok varsel frå stjernekonstellasjonane. Og på eit vis fungerer dikta og den «svarte glasskula» dikt-eget snur på og gløser inn i i dei 17 første dikta i boka, som nattehimlar. Når poeten kallar bolkane i boka for «Spådomar, forvandlingar», «Gåter, teorier» og «Myter, befrielser», ser ein kva former og språk dikta strekkjer seg etter, og kva som kan vere formidlingsinstansar i forvandlinga.
Det er interessant at Høvring nyttar det eventyrlege. Høvring viser at eventyret har noko grunnleggjande tragisk og sorgfullt ved seg fordi det ber med seg eit medvit om at den verda og dei samanhengane eventyra høyrde til, er borte, har gått under. I kraft av eventyret finst brot av den verda framleis føydde inn i tida vår, og kastar varsel og moralske formaningar inn i framtida.
Ja, det finst ein slags moralsk appell i fleire av dikta, ikkje ein bestemt moral, men ei haldning, ein slags poetisk moral, om det kan tenkjast. Trass i alt mørke finst det ei lys poetisk tru og håp på mennesket i Mona Høvrings dikt. Himlene glitrer er eit forsvarsskrift for mennesket og poesien.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.