Den uhøyrde hendinga
Novellene til Keegan ser enkle ut på overflata, men like under finst det svimlande djup og uhygge.
Bøkene til Claire Keegan er omsette til fleire enn 30 språk, og ho har fått fleire prisar for novellesamlingane sine. I fjor vart ho årets forfattar, kåra av Literature in Ireland.
Foto: Murdo Macleod
Noveller
Claire Keegan:
I seneste laget. Historier om kvinner og menn
Omsett av Merete Alfsen
Aschehoug
«Intet mindre enn et mesterverk», står det på baksida av den norske utgåva av denne novellesamlinga. Sitatet, som er frå New York Times, er berre eitt av fleire som skryter bøkene til denne irske forfattaren opp i skyene, og som Aschehoug sjølvsagt har strødd omkring på omslaget av den norske utgåva.
Claire Keegan har vunne ei rekkje prisar, mellom andre Davy Byrnes Award, som skal vere verdas gjævaste pris for novelledikting. Klårt forlaget vil bruke denne åtgaumen for alt han er verd. Men – er orda for store? Det er i alle fall vanskeleg ikkje å ha store forventningar når ein går i gang med å lese.
Maskulin stupiditet
I seneste laget. Historier om kvinner og menn inneheld tre noveller. Som tittelen på samlinga indikerer, handlar alle om relasjonar mellom kvinner og menn, men av ulike slag. Tittelnovella, «I seneste laget», gir oss historia om Cathal og kjærleikslivet hans. Vi møter han først på arbeidsplassen ein sommarvarm fredag ettermiddag.
Alle kollegaene har for lengst kome seg ut av kontoret for å nyte finvêret, medan han dryger tida ut og finn seg nye, litt meiningslause oppgåver på PC-en. Tydelegvis kvir den unge mannen seg for å gå heim. Kva har hendt?
«Det er berre å gi seg over. Dette er meisternoveller.»
Ein blir straks forviten, sjølv om forteljinga held dramatikken på lågbluss til å byrje med. Vi følgjer Cathal heim til det tomme husværet og får i små og litt større drypp glimt av kva som har skjedd der berre nokre få døger tidlegare.
Når fortida gradvis blir rulla opp, på nærast ibsensk vis, endrar det den sympatien ein til å byrje med har for hovudpersonen: «Stakkars – han er så einsam!» blir til heilt andre kjensler. For ikkje å øydelegge spaninga for nye lesarar skal eg ikkje røpe så mykje meir, men eg kan røpe at når vi har lese ferdig, forstår vi tittelen. Han peikar mot ei innsikt Cathal burde ha fått litt før.
Inn i mørket
Det er berre å gi seg over. Alt etter den første novella kan ein ikkje anna enn vere einig i omtalene på omslaget av boka. Dette er meisternoveller av den typen som ser enkle ut på overflata, dramaet er dempa og ordvalet smålåtent, men like under finst det svimlande djup og uhygge. Det heile er kresent, presist, utsøkt.
Korleis gjer ho det? Keegan kan i alle fall kunsten å plukke akkurat det mest rammande uttrykket, det som teiknar eit krystallklårt bilete av scener og personar. Berre nokre få setningar inn i kvar tekst er vi djupt engasjerte i situasjonen hovudpersonen er komen opp i, og les vidare med stigande puls: Korleis skal dette gå?
Keegans noveller er ned-
strippa, konsentrerte, med det brå og uventa kastet i handlinga som ei verkeleg god novelle skal ha. Det feministiske tilsnittet er tydeleg i kvar av dei og gjer at eg likar dei ekstra godt. Kor øydeleggande kvinneforakt er, både hos einskilde individ og institusjonelt, er gjennomgangstema her. Mannssjåvinismens grelle andlet kjem til syne så det gys i lesaren – hos kvinner og, vil eg tru, hos menn.
Den mørkaste soga kjem til slutt. «Antarktis» har trekk av horror og skrekk, men byrjar tilforlateleg med ei gift kvinne ute «på vift», under dekke av å gå på juleshopping. Det heile utviklar seg så gradvis at lesaren blir lokka med og nesten ikkje får med seg kor dette ber, før… Nei, igjen må eg ikkje røpe for mykje her! Men – les, les!
At det framleis finst skrivarar som Claire Keegan i verda, gir håp for framtida til litteraturen.
Hilde Vesaas
Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Noveller
Claire Keegan:
I seneste laget. Historier om kvinner og menn
Omsett av Merete Alfsen
Aschehoug
«Intet mindre enn et mesterverk», står det på baksida av den norske utgåva av denne novellesamlinga. Sitatet, som er frå New York Times, er berre eitt av fleire som skryter bøkene til denne irske forfattaren opp i skyene, og som Aschehoug sjølvsagt har strødd omkring på omslaget av den norske utgåva.
Claire Keegan har vunne ei rekkje prisar, mellom andre Davy Byrnes Award, som skal vere verdas gjævaste pris for novelledikting. Klårt forlaget vil bruke denne åtgaumen for alt han er verd. Men – er orda for store? Det er i alle fall vanskeleg ikkje å ha store forventningar når ein går i gang med å lese.
Maskulin stupiditet
I seneste laget. Historier om kvinner og menn inneheld tre noveller. Som tittelen på samlinga indikerer, handlar alle om relasjonar mellom kvinner og menn, men av ulike slag. Tittelnovella, «I seneste laget», gir oss historia om Cathal og kjærleikslivet hans. Vi møter han først på arbeidsplassen ein sommarvarm fredag ettermiddag.
Alle kollegaene har for lengst kome seg ut av kontoret for å nyte finvêret, medan han dryger tida ut og finn seg nye, litt meiningslause oppgåver på PC-en. Tydelegvis kvir den unge mannen seg for å gå heim. Kva har hendt?
«Det er berre å gi seg over. Dette er meisternoveller.»
Ein blir straks forviten, sjølv om forteljinga held dramatikken på lågbluss til å byrje med. Vi følgjer Cathal heim til det tomme husværet og får i små og litt større drypp glimt av kva som har skjedd der berre nokre få døger tidlegare.
Når fortida gradvis blir rulla opp, på nærast ibsensk vis, endrar det den sympatien ein til å byrje med har for hovudpersonen: «Stakkars – han er så einsam!» blir til heilt andre kjensler. For ikkje å øydelegge spaninga for nye lesarar skal eg ikkje røpe så mykje meir, men eg kan røpe at når vi har lese ferdig, forstår vi tittelen. Han peikar mot ei innsikt Cathal burde ha fått litt før.
Inn i mørket
Det er berre å gi seg over. Alt etter den første novella kan ein ikkje anna enn vere einig i omtalene på omslaget av boka. Dette er meisternoveller av den typen som ser enkle ut på overflata, dramaet er dempa og ordvalet smålåtent, men like under finst det svimlande djup og uhygge. Det heile er kresent, presist, utsøkt.
Korleis gjer ho det? Keegan kan i alle fall kunsten å plukke akkurat det mest rammande uttrykket, det som teiknar eit krystallklårt bilete av scener og personar. Berre nokre få setningar inn i kvar tekst er vi djupt engasjerte i situasjonen hovudpersonen er komen opp i, og les vidare med stigande puls: Korleis skal dette gå?
Keegans noveller er ned-
strippa, konsentrerte, med det brå og uventa kastet i handlinga som ei verkeleg god novelle skal ha. Det feministiske tilsnittet er tydeleg i kvar av dei og gjer at eg likar dei ekstra godt. Kor øydeleggande kvinneforakt er, både hos einskilde individ og institusjonelt, er gjennomgangstema her. Mannssjåvinismens grelle andlet kjem til syne så det gys i lesaren – hos kvinner og, vil eg tru, hos menn.
Den mørkaste soga kjem til slutt. «Antarktis» har trekk av horror og skrekk, men byrjar tilforlateleg med ei gift kvinne ute «på vift», under dekke av å gå på juleshopping. Det heile utviklar seg så gradvis at lesaren blir lokka med og nesten ikkje får med seg kor dette ber, før… Nei, igjen må eg ikkje røpe for mykje her! Men – les, les!
At det framleis finst skrivarar som Claire Keegan i verda, gir håp for framtida til litteraturen.
Hilde Vesaas
Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.