JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Det tapte paradiset

Maja Lunde spår ei dyster framtid for menneskeslekta.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Bøkene til Maja Lunde er omsette til 40 språk og har selt i meir enn fire millionar eksemplar.

Bøkene til Maja Lunde er omsette til 40 språk og har selt i meir enn fire millionar eksemplar.

Foto: Oda Berby

Bøkene til Maja Lunde er omsette til 40 språk og har selt i meir enn fire millionar eksemplar.

Bøkene til Maja Lunde er omsette til 40 språk og har selt i meir enn fire millionar eksemplar.

Foto: Oda Berby

3477
20220930
3477
20220930

Roman

Maja Lunde:

Drømmen om et tre

Aschehoug

Med klima som overordna tema har Maja Lunde sidan 2015 levert fire omfangsrike romanar med handling frå ulike verdsdelar, dels historisk, dels i nær samtid, men også med liner fleire tiår fram i tid forbi neste hundreårsskifte. Romanane er bundne saman gjennom eit knippe sentrale personar som går igjen frå bok til bok. I den avsluttande Drømmen om et tre møter vi kinesiske Tao frå Bienes historie (2015) og fransk-norske Louise frå Blå (2017), mens Przewalskis hest (2019) blir observert på dei mongolske steppene når Tao i 2111 reiser heim til Kina etter ein mislukka ekspedisjon til Svalbard for å finne det globale frølageret frå 2008.

Svalbard 2111

I årets bok er handlinga lagd til Svalbard i 2111 med korte tilbakeblikk på utviklinga av øysamfunnet før og etter den miljørelaterte kollapsen rundt 2050. Russarane har trekt seg ut, kinesarane har drive forskingsstasjonar, men er også ute, og dei siste tiåra har dei rundt 500 innbyggjarane i Longyearbyen overlevd «på søppeldyngen til det moderne mennesket», isolerte frå omverda, men ikkje meir isolerte enn at befolkninga blir ramma av eit pestvirus overført frå fuglar.

I løpet av kort tid er alle døde med unntak av dei seks som går i ein slags karantene: farmor Louise og barnebarna Tommy, Henry og Hilmar saman med ungjenta Rakel og den mindreårige søstera Runa. Henry og Hilmar er også mindreårige. Tommy er 18, og det er gjennom Tommy i veksling med kinesiske Tao handlinga blir driven fram.

Denne gongen trekker Maja Lunde vekslar på robinsonaden – det å overleve på ei øy isolert frå omverda, men med tilgjengelege restar frå ein sivilisasjon, slik også Robinson Crusoe (1719) hadde det, og slik gutane i William Goldings Fluenes herre (1954) hadde det. Ein kan også trekke ei line til Harry Martinsons Aniara (1956), dikteposet om eit romskip ute av kurs under evakuering frå den fortapte planeten Tellus, der den einaste kontakten med den tidlegare sivilisasjonen går gjennom Miman, ein dataskjerm som viser det livet dei har forlate. Både Lunde og Martinson kjem med tydelege åtvaringar om kva som kan hende i ei ikkje altfor fjern framtid dersom dei destruktive kreftene får ture fram.

Solid kunnskap

Som i dei andre bøkene i klimakvartetten trekker Lunde fram historiske personar som har betydd noko for klimaet og artsmangfaldet. Denne gongen er det Nikolaj Vavilov (1887–1943), ein framståande russisk biolog og genetikar som bygde opp eit imponerande frølager i Leningrad. Han kom på kant med kommunistpartiet og blei fengsla, skulda for å vere utanlandsk agent, ein gjengangar i russisk rettsvesen, og han døydde i fengsel i 1943.

Alle bøkene i klimakvartetten er prega av solid kunnskap, grundig research og litterært handverk som viser ein forfattar som kan sitt fag. Lunde er dessutan ein effektiv forteljar som greier å trekke lesaren inn i fiksjonen. Med slike ting på plass vil kanskje lesaren bere over med at språket kan bli både flatt og pompøst til tider, og at lommefilosofiske utsegner av typen «døden er fravær av liv» får stå som platte konstateringar.

Likevel, klimakvartetten vil bli ståande som ein av dei store salssuksessane i nyare norsk litteratur. Om det blir ein like stor litterær suksess, står att å sjå.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Maja Lunde:

Drømmen om et tre

Aschehoug

Med klima som overordna tema har Maja Lunde sidan 2015 levert fire omfangsrike romanar med handling frå ulike verdsdelar, dels historisk, dels i nær samtid, men også med liner fleire tiår fram i tid forbi neste hundreårsskifte. Romanane er bundne saman gjennom eit knippe sentrale personar som går igjen frå bok til bok. I den avsluttande Drømmen om et tre møter vi kinesiske Tao frå Bienes historie (2015) og fransk-norske Louise frå Blå (2017), mens Przewalskis hest (2019) blir observert på dei mongolske steppene når Tao i 2111 reiser heim til Kina etter ein mislukka ekspedisjon til Svalbard for å finne det globale frølageret frå 2008.

Svalbard 2111

I årets bok er handlinga lagd til Svalbard i 2111 med korte tilbakeblikk på utviklinga av øysamfunnet før og etter den miljørelaterte kollapsen rundt 2050. Russarane har trekt seg ut, kinesarane har drive forskingsstasjonar, men er også ute, og dei siste tiåra har dei rundt 500 innbyggjarane i Longyearbyen overlevd «på søppeldyngen til det moderne mennesket», isolerte frå omverda, men ikkje meir isolerte enn at befolkninga blir ramma av eit pestvirus overført frå fuglar.

I løpet av kort tid er alle døde med unntak av dei seks som går i ein slags karantene: farmor Louise og barnebarna Tommy, Henry og Hilmar saman med ungjenta Rakel og den mindreårige søstera Runa. Henry og Hilmar er også mindreårige. Tommy er 18, og det er gjennom Tommy i veksling med kinesiske Tao handlinga blir driven fram.

Denne gongen trekker Maja Lunde vekslar på robinsonaden – det å overleve på ei øy isolert frå omverda, men med tilgjengelege restar frå ein sivilisasjon, slik også Robinson Crusoe (1719) hadde det, og slik gutane i William Goldings Fluenes herre (1954) hadde det. Ein kan også trekke ei line til Harry Martinsons Aniara (1956), dikteposet om eit romskip ute av kurs under evakuering frå den fortapte planeten Tellus, der den einaste kontakten med den tidlegare sivilisasjonen går gjennom Miman, ein dataskjerm som viser det livet dei har forlate. Både Lunde og Martinson kjem med tydelege åtvaringar om kva som kan hende i ei ikkje altfor fjern framtid dersom dei destruktive kreftene får ture fram.

Solid kunnskap

Som i dei andre bøkene i klimakvartetten trekker Lunde fram historiske personar som har betydd noko for klimaet og artsmangfaldet. Denne gongen er det Nikolaj Vavilov (1887–1943), ein framståande russisk biolog og genetikar som bygde opp eit imponerande frølager i Leningrad. Han kom på kant med kommunistpartiet og blei fengsla, skulda for å vere utanlandsk agent, ein gjengangar i russisk rettsvesen, og han døydde i fengsel i 1943.

Alle bøkene i klimakvartetten er prega av solid kunnskap, grundig research og litterært handverk som viser ein forfattar som kan sitt fag. Lunde er dessutan ein effektiv forteljar som greier å trekke lesaren inn i fiksjonen. Med slike ting på plass vil kanskje lesaren bere over med at språket kan bli både flatt og pompøst til tider, og at lommefilosofiske utsegner av typen «døden er fravær av liv» får stå som platte konstateringar.

Likevel, klimakvartetten vil bli ståande som ein av dei store salssuksessane i nyare norsk litteratur. Om det blir ein like stor litterær suksess, står att å sjå.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Lunde er ein effektiv forteljar som greier å trekke lesaren inn i fiksjonen.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis