Dette var bra, Thure Erik
Thure Erik Lund kombinerer det eksperimentelle og det folkelege.
Thure Erik Lund har skrive fleire prislønte romanar sidan debuten i 1992, som han fekk Tarjei Vesaas’ debutantpris for.
Foto: Helene Spanthus
Roman
Thure Erik Lund:
Vertebrae
Aschehoug
Gjennom heile forfattarskapet har Thure Erik Lund pressa språk og tanke mot eit framtidssamfunn der mennesket og naturen blir skifta ut av teknologiske nyvinningar som i siste instans vil ende i ein kunstig, fristilt intelligens utan kontakt med organisk liv, programmert til å reagere på impulsar som skal likne menneskelege reaksjonsmønster. Samtidig er forfattarskapet også nær knytt til heimplassen Modum gjennom dialekt, landskap og lynne, bilturar i nærområdet og avsides skogsvegar.
Ei oppfølging
Vertebrae er ei oppfølging av Identitet frå 2017, og igjen lurer Carlo Hallandsås i bakgrunnen, skjult i den vedvarande tekststraumen som renn gjennom begge romanane. Ein stad i framtida har det oppstått eit digitalt samfunn, Vertebrae, der grensene mellom teknologi og biologi er viska ut gjennom at kunstig intelligens trenger seg inn i menneskekroppen slik at skilnaden på maskin og menneske blir borte.
Det kunstige fortrengjer det naturlege og etablerer eit verdssystem ingen slepp unna eller kan kople seg fri frå. Forteljarinstansen i Vertebrae er ein slik kroppslaus kunstig intelligens som etter kvart blir forvandla til eit menneske og ein inkarnasjon av Carlo Hallandsås som døydde i Identitet, men som gjenoppstår i Vertebrae.
Samfunnssatire
Lunds forfattarskap har heile vegen vore prega av sivilisasjonskritikk og samfunnssatire, slagferdig og vittig og drive fram av ein fantasi og eit ordforråd ingen kan oppvise maken til i norsk litteratur. Med Lunds eigne ord er språket «ekspressivt, med en mengde nye orddannelser, med lange og kronglete sammensetninger, trådfylte, innsnodde og abrupte refleksjoner, intense og maniske».
Eg skal innrømme at eg ikkje heilt heng med i svingane når det drar seg til med språklege krumspring og avanserte teknologiske utgreiingar. Men eg gnir meg i hendene over ord og uttrykk som «en bananflueeksperimentell språktest», «impulsigangsettingsprosedyrene», «kortreist og langtidsstekt humanisme» og eit herleg stikk til floskelspråket: «Ikke visste jeg at disse intromaterielle funksjonsstørrelsene som har kommet og gått, var selve livet.»
Som i Identitet er også kjærasten og kona Maria til stades som ei uforsonleg kraft som forteljaren stadig prøver å blidgjere for på sikt å gjenoppta samlivet med. Det går ikkje så bra, og til slutt reiser han til skogs og slår seg til på eit avsides og fråflytta småbruk i nedre Numedal. Han søker tilbake til slektsrøtene, hallandsåsingane, og han koplar ut den digitale tekststraumen og går over til penn og papir. Slik frigjer han seg frå Vertebrae og trer inn i det menneskelege.
Å lese Thure Erik Lund verkar skjerpande på tanke og intellekt. Han er beundra og respektert innanfor det litterære Noreg, og han har mottatt vesentlege prisar og utmerkingar. Men han har aldri vore innstilt til Nordisk råds litteraturpris. Det er på høg tid.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Thure Erik Lund:
Vertebrae
Aschehoug
Gjennom heile forfattarskapet har Thure Erik Lund pressa språk og tanke mot eit framtidssamfunn der mennesket og naturen blir skifta ut av teknologiske nyvinningar som i siste instans vil ende i ein kunstig, fristilt intelligens utan kontakt med organisk liv, programmert til å reagere på impulsar som skal likne menneskelege reaksjonsmønster. Samtidig er forfattarskapet også nær knytt til heimplassen Modum gjennom dialekt, landskap og lynne, bilturar i nærområdet og avsides skogsvegar.
Ei oppfølging
Vertebrae er ei oppfølging av Identitet frå 2017, og igjen lurer Carlo Hallandsås i bakgrunnen, skjult i den vedvarande tekststraumen som renn gjennom begge romanane. Ein stad i framtida har det oppstått eit digitalt samfunn, Vertebrae, der grensene mellom teknologi og biologi er viska ut gjennom at kunstig intelligens trenger seg inn i menneskekroppen slik at skilnaden på maskin og menneske blir borte.
Det kunstige fortrengjer det naturlege og etablerer eit verdssystem ingen slepp unna eller kan kople seg fri frå. Forteljarinstansen i Vertebrae er ein slik kroppslaus kunstig intelligens som etter kvart blir forvandla til eit menneske og ein inkarnasjon av Carlo Hallandsås som døydde i Identitet, men som gjenoppstår i Vertebrae.
Samfunnssatire
Lunds forfattarskap har heile vegen vore prega av sivilisasjonskritikk og samfunnssatire, slagferdig og vittig og drive fram av ein fantasi og eit ordforråd ingen kan oppvise maken til i norsk litteratur. Med Lunds eigne ord er språket «ekspressivt, med en mengde nye orddannelser, med lange og kronglete sammensetninger, trådfylte, innsnodde og abrupte refleksjoner, intense og maniske».
Eg skal innrømme at eg ikkje heilt heng med i svingane når det drar seg til med språklege krumspring og avanserte teknologiske utgreiingar. Men eg gnir meg i hendene over ord og uttrykk som «en bananflueeksperimentell språktest», «impulsigangsettingsprosedyrene», «kortreist og langtidsstekt humanisme» og eit herleg stikk til floskelspråket: «Ikke visste jeg at disse intromaterielle funksjonsstørrelsene som har kommet og gått, var selve livet.»
Som i Identitet er også kjærasten og kona Maria til stades som ei uforsonleg kraft som forteljaren stadig prøver å blidgjere for på sikt å gjenoppta samlivet med. Det går ikkje så bra, og til slutt reiser han til skogs og slår seg til på eit avsides og fråflytta småbruk i nedre Numedal. Han søker tilbake til slektsrøtene, hallandsåsingane, og han koplar ut den digitale tekststraumen og går over til penn og papir. Slik frigjer han seg frå Vertebrae og trer inn i det menneskelege.
Å lese Thure Erik Lund verkar skjerpande på tanke og intellekt. Han er beundra og respektert innanfor det litterære Noreg, og han har mottatt vesentlege prisar og utmerkingar. Men han har aldri vore innstilt til Nordisk råds litteraturpris. Det er på høg tid.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Foto via Wikipedia Commons
«Ørjasæter var fyrst god ven med diktarbroren sin frå Gudbrandsdalen, men så fekk han høyre ting om Aukrust som skar han 'gjenom hjarte som eit tvieggja sverd'.»
Han heitte John Guillot, men skifta namn til Johnnie Allan og blei pub-rockar.
Arkivet: For tida framstår ikkje USA som det lova landet, men hausten for 50 år sidan var Elvis Presley på hitlistene i USA og England med «Promised Land»
Mogleg trasé for jarnbane mellom Narvik eller Bjørnfjell til Tromsø.
«Tanken om å realisera tog til Tromsø gjennom Sverige er på ingen måte ny.»
Daniel Sommer, Johannes Lundberg og Arve Henriksen.
Foto: Kristin Lidell
Fint nordisk samarbeid
Her er det ikkje spor av langhalm.
Polakkane er skumle bridgespelarar. Her frå avslutningsseremonien under World Bridge Games i Buenos Aires nyleg.
Foto: Poli Zolto / World Bridge Federation
Dąbrowskis masurka
For to veker sidan vann Polen gull i det som uformelt blir kalla bridgens olympiade, i Buenos Aires.