Dikt om eit barns død
Notater er ei sørgje- og trøystebok med nakne dikt.
Tua Forsström debuterte i 1972.
Foto: Niklas Sandström
Dikt
Tua Forsström:
Notater
Gjendikta av Gunnar Wærness
Cappelen Damm
Denne trøyste- og sørgjeboka skreiv den finlandssvenske poeten Tua Forsström då barnebarnet hennar døydde av leukemi. Dikta kom på svensk i fjor og er omsette til norsk av poeten Gunnar Wærness, som bok nummer to i Nord, ein gjendiktingsserie for nordisk lyrikk. Tua Forsström fekk Nordisk råds litteraturpris i 1998.
Med nokre få unnatak er dikta reinska for store kjensleuttrykk. Den anonyme tittelen Notater strekar under dette. Det er mellom linene at fortvilinga trykker.
Vekslande form
Grunnsituasjonen i diktboka er at eg-personen og jenta Vanessa går ned til ein innsjø, til ei strand. Frå den stranda vender dei ikkje samla attende.
Dikta er vekslande i forma – nett slik sorga utleverer den sørgjande til eit ras av motseiingsfylte kjensler og erfaringar. Sverjande, gjentakande sekvensar som går i ring, vert avløyste av utbrot og meir ordfattige og atterhaldne sekvensar.
I siste bolken finst eit knippe essayistiske dikt som alle ber tittelen «Om å ta til seg lærdom og ikke glemme». Dei diskuterer og søkjer trøyst i sitat frå andre poetar og forfattarar, og spør kva døden lærer oss. Her er også eit underleg, fint dikt, bygd på eit TV-intervju frå ein barnehage, attgjeve fritt etter poetens minne. Jenta ordlegg seg slik: «Om ingen kommer for å hente, får barna komme til oss.» Kven er det som tek hand om den som dør, kven tek hand om den som sørgjer? At den yngste har gått først i døden, har skipla ordenen, og dette slår inn i språket.
Ei slik radikal tapserfaring kastar ein attende til eit nullpunkt og kan føre til samanbrot i uttrykksevna. Ein må byrje på nytt. Kanskje forklarer det den vekslande utseieposisjonen i dikta. Umerkeleg glir vaksenrøysta over i ei barnerøyst og attende. Barnet kan verte rådspurt, som om det visste alt: «Men hva skal vi gjøre med tingene dine?» Kan hende smeltar dei to røystene saman i dikta, men også det er umogleg: «Begge er vi i feil verden, bare ikke i den samme.»
Trøyst
Notater er fortvilte og uredde dikt. Dei grip lesaren fordi dei gir rom, slik også dikta evnar å romme barnet som glir unna.
For Forsström er det trøyst å finne hos den engelske poeten W.H. Auden: «Men hva kan diktene gjøre da? Tillate oss å omgås med de døde, sa W H Auden.»
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast lyrikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dikt
Tua Forsström:
Notater
Gjendikta av Gunnar Wærness
Cappelen Damm
Denne trøyste- og sørgjeboka skreiv den finlandssvenske poeten Tua Forsström då barnebarnet hennar døydde av leukemi. Dikta kom på svensk i fjor og er omsette til norsk av poeten Gunnar Wærness, som bok nummer to i Nord, ein gjendiktingsserie for nordisk lyrikk. Tua Forsström fekk Nordisk råds litteraturpris i 1998.
Med nokre få unnatak er dikta reinska for store kjensleuttrykk. Den anonyme tittelen Notater strekar under dette. Det er mellom linene at fortvilinga trykker.
Vekslande form
Grunnsituasjonen i diktboka er at eg-personen og jenta Vanessa går ned til ein innsjø, til ei strand. Frå den stranda vender dei ikkje samla attende.
Dikta er vekslande i forma – nett slik sorga utleverer den sørgjande til eit ras av motseiingsfylte kjensler og erfaringar. Sverjande, gjentakande sekvensar som går i ring, vert avløyste av utbrot og meir ordfattige og atterhaldne sekvensar.
I siste bolken finst eit knippe essayistiske dikt som alle ber tittelen «Om å ta til seg lærdom og ikke glemme». Dei diskuterer og søkjer trøyst i sitat frå andre poetar og forfattarar, og spør kva døden lærer oss. Her er også eit underleg, fint dikt, bygd på eit TV-intervju frå ein barnehage, attgjeve fritt etter poetens minne. Jenta ordlegg seg slik: «Om ingen kommer for å hente, får barna komme til oss.» Kven er det som tek hand om den som dør, kven tek hand om den som sørgjer? At den yngste har gått først i døden, har skipla ordenen, og dette slår inn i språket.
Ei slik radikal tapserfaring kastar ein attende til eit nullpunkt og kan føre til samanbrot i uttrykksevna. Ein må byrje på nytt. Kanskje forklarer det den vekslande utseieposisjonen i dikta. Umerkeleg glir vaksenrøysta over i ei barnerøyst og attende. Barnet kan verte rådspurt, som om det visste alt: «Men hva skal vi gjøre med tingene dine?» Kan hende smeltar dei to røystene saman i dikta, men også det er umogleg: «Begge er vi i feil verden, bare ikke i den samme.»
Trøyst
Notater er fortvilte og uredde dikt. Dei grip lesaren fordi dei gir rom, slik også dikta evnar å romme barnet som glir unna.
For Forsström er det trøyst å finne hos den engelske poeten W.H. Auden: «Men hva kan diktene gjøre da? Tillate oss å omgås med de døde, sa W H Auden.»
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast lyrikkmeldar i Dag og Tid.
Notater er fortvilte og uredde dikt. Dei grip lesaren fordi dei
gir rom.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen