Diskettar og finanskrise
Romanen om minne, ungdomstid og finanskrise er snedig komponert, men stundom litt svakt fortalt.
Rune F. Hjemås har skrive fleire bøker. Først no har han skrive ein roman.
Foto: Heidi Furre
Roman
Rune F. Hjemås:
Aurora
Flamme Forlag
Denne våren skal tiårsjubileet for filmatiseringa av Tore Renbergs Mannen som elsket Yngve markerast med visningar på Cinemateket. Sjølv om eg har sett filmen mange gongar, skal eg utan tvil gå og sjå han. Det er heilt spesielt korleis Renberg med oppvekstromanen og regissør Stian Kristiansen med filmen klarer å fange den rå energien i ungdomsopprør og blande dette med dei mjuke kjenslene vi har overfor familie, vener og kjærastar. Eg mistenker at Rune F. Hjemås med si sjette bok, men første roman, prøver å få til noko av det same som Renberg, men mykje tyder dessverre på at dette ikkje er så lett.
Tåregassromantikk
Hjemås plasserer oss på Island, der Kristín fortel om Aurora og kvardagen hennar i 2009, då den islandske økonomien var på botnen. Forfattaren er heilt klart opptatt av at vi skal lære om finanskrisa mens vi les; Hjemås bruker mykje plass på å forklare situasjonane og årsakene bak forskjellige hendingar. Dette gjer at delar av romanen blir litt vel pedagogisk. Noko forstyrrande er òg tåregassromantikken som oppstår når Aurora deltek i demonstrasjonar saman med venene sine. Det er vanskeleg å tru på Auroras lidenskaplege dyrking av opprøret.
Men nettopp dette med kva ein skal tru på og ikkje, er uvanleg interessant behandla her. Boka handlar om Aurora, men det er Kristín som fortel. Jentene blei kjende i tenåra på internett, men har ikkje hatt kontakt sidan. Kristín ser eit bilde av Aurora i ei fotografiutstilling frå demonstrasjonane. Slik eg forstår det, opnar bildet opp minna og fantasien til Kristín så mykje at ho manar fram historia om Aurora, sjølv om dei ikkje har snakka saman på om lag femten år.
Lagring av minne
«Hele tiden blir verden fotografert.» Boka opnar med denne setninga som nærast blir eit mantra teksten gjennom. Fotografi er eit ynda emne hos forfattaren; den førre boka hans, ei kortprosasamling, har tittelen Et lite skritt for mennesket. Fotografier (1985–2018).
Men det er ikkje berre fotografi det handlar om i romanen. Her handlar det om kva ein hugsar, og om korleis ein best tar vare på minne. Hjemås behandlar temaet med ei vellukka breidde som verkar svært godt gjennomtenkt. Vi blir minna på kor sårt det er å kvitte seg med ting frå barndomen, at gjenstandar kan vere ein stor del av identiteten. Og attpåtil er det ikkje alt som er like fornuftig tatt vare på; det er nesten umogeleg for Aurora å finne fram data ho lagra på diskettar for tjue år sidan eller tekstar ho skreiv på bloggar som no er borte frå nettet. Her lagar forfattaren eit finurleg paradoks: Det er lett å trå feil når vi vil ta vare på noko til evig tid.
Sjølv om boka har mange smarte komponentar, synest eg ho er fortalt med for mykje patos og pedagogikk. Men ho har ei ung kraft som held interessa oppe.
Katrine Judit Urke
Katrine Judit Urke er bibliotekar.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Rune F. Hjemås:
Aurora
Flamme Forlag
Denne våren skal tiårsjubileet for filmatiseringa av Tore Renbergs Mannen som elsket Yngve markerast med visningar på Cinemateket. Sjølv om eg har sett filmen mange gongar, skal eg utan tvil gå og sjå han. Det er heilt spesielt korleis Renberg med oppvekstromanen og regissør Stian Kristiansen med filmen klarer å fange den rå energien i ungdomsopprør og blande dette med dei mjuke kjenslene vi har overfor familie, vener og kjærastar. Eg mistenker at Rune F. Hjemås med si sjette bok, men første roman, prøver å få til noko av det same som Renberg, men mykje tyder dessverre på at dette ikkje er så lett.
Tåregassromantikk
Hjemås plasserer oss på Island, der Kristín fortel om Aurora og kvardagen hennar i 2009, då den islandske økonomien var på botnen. Forfattaren er heilt klart opptatt av at vi skal lære om finanskrisa mens vi les; Hjemås bruker mykje plass på å forklare situasjonane og årsakene bak forskjellige hendingar. Dette gjer at delar av romanen blir litt vel pedagogisk. Noko forstyrrande er òg tåregassromantikken som oppstår når Aurora deltek i demonstrasjonar saman med venene sine. Det er vanskeleg å tru på Auroras lidenskaplege dyrking av opprøret.
Men nettopp dette med kva ein skal tru på og ikkje, er uvanleg interessant behandla her. Boka handlar om Aurora, men det er Kristín som fortel. Jentene blei kjende i tenåra på internett, men har ikkje hatt kontakt sidan. Kristín ser eit bilde av Aurora i ei fotografiutstilling frå demonstrasjonane. Slik eg forstår det, opnar bildet opp minna og fantasien til Kristín så mykje at ho manar fram historia om Aurora, sjølv om dei ikkje har snakka saman på om lag femten år.
Lagring av minne
«Hele tiden blir verden fotografert.» Boka opnar med denne setninga som nærast blir eit mantra teksten gjennom. Fotografi er eit ynda emne hos forfattaren; den førre boka hans, ei kortprosasamling, har tittelen Et lite skritt for mennesket. Fotografier (1985–2018).
Men det er ikkje berre fotografi det handlar om i romanen. Her handlar det om kva ein hugsar, og om korleis ein best tar vare på minne. Hjemås behandlar temaet med ei vellukka breidde som verkar svært godt gjennomtenkt. Vi blir minna på kor sårt det er å kvitte seg med ting frå barndomen, at gjenstandar kan vere ein stor del av identiteten. Og attpåtil er det ikkje alt som er like fornuftig tatt vare på; det er nesten umogeleg for Aurora å finne fram data ho lagra på diskettar for tjue år sidan eller tekstar ho skreiv på bloggar som no er borte frå nettet. Her lagar forfattaren eit finurleg paradoks: Det er lett å trå feil når vi vil ta vare på noko til evig tid.
Sjølv om boka har mange smarte komponentar, synest eg ho er fortalt med for mykje patos og pedagogikk. Men ho har ei ung kraft som held interessa oppe.
Katrine Judit Urke
Katrine Judit Urke er bibliotekar.
Nettopp dette med kva ein skal tru på og ikkje, er uvanleg interessant behandla her.
Fleire artiklar
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.
Foto: Christiane Jordheim Larsen
Alle auge på Grønland
NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk.
Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.
Foto frå filmen
Filmglede
Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.