Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Djupdykk i ein usikker røyndom

Eskil Skjeldal skriv sterkt og nært om psykisk sjukdom.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Eskil Skjeldal har tidlegare skrive sakprosabøker, men debuterer no som romanforfattar.

Eskil Skjeldal har tidlegare skrive sakprosabøker, men debuterer no som romanforfattar.

Foto: Vegard Giskehaug

Eskil Skjeldal har tidlegare skrive sakprosabøker, men debuterer no som romanforfattar.

Eskil Skjeldal har tidlegare skrive sakprosabøker, men debuterer no som romanforfattar.

Foto: Vegard Giskehaug

4042
20210305
4042
20210305

Roman

Eskil Skjeldal:

Fars hage, mors hus

Cappelen Damm

«Det var forferdelig trist, men det var først og fremst sant: Et menneske kan ikke endre et annet menneske. Det gjaldt å innse det, og slutte å håpe på kontakt.»

Dette er konklusjonen som Mikael landar på i barndomen.

Då han som vaksen mann møter i gravferda til faren, har han ikkje sett foreldra sine på 17 år. Det vert raskt klart at han har eit ustabilt sinn, og at han har vore plaga av psykisk sjukdom. Han seier: «Mye kunne gå galt i dag, jeg visste at jeg var lett å knuse. Men foreløpig var jeg altså i balanse.»

Det varer sjølvsagt ikkje. Alt før gravferda er over, smuldrar den skjøre kontrollen hans bort. Han kvervlar inn i eit kaotisk, uhandterleg sjølv, og på stutt tid spinn han ut av kontroll. Midt i vårdagane legg han seg til i senga, i mørkret. Frå sengekanten vert vi med på eit djupdykk i den særs usikre røyndomen hans.

Sakn, tvil

Dei mange tilbakeblikka viser eit livslaup som fører fram til denne mørke, urørlege våren. Oppveksten er prega av ei vag uro og eit stadig meir dominerande sakn. Foreldra står i sentrum av granskinga. Han undrar seg på om dei er glade i han. Tankane krinsar om kven han er for dei, og han saknar å verte sett som individ. Han granskar dei i løynd, men vert berre stadig meir forvirra, stundom rett ut skremd. Kven er desse menneska?

Mikaels forteljing om foreldra er prega av uvisse. Han har ingen handfaste prov på svik, men heller ikkje på at han er elska. Tvilen slit han sund. Så uviss er han på eigne observasjonar at eg som lesar vert trekt inn i tvilen. Kva har eigentleg desse foreldra gjort som er så gale?

Tvilen som knyter seg til Mikaels observasjonar, er sjølve navet i teksten. Med meir konkrete prov på omsorgssvikt hjå foreldra ville denne forteljinga ikkje vere mogeleg. Teksten gjer motstand mot eintydige svar, og lesaren vert tvinga inn i det splintra universet til Mikael.

Orda

Samanbrotet skjer mot eit bakteppe av eit ordinært liv i forstaden med kone og tre barn. Ragnhild forelska seg i han og stetta soleis lengselen hans etter å bli sett. Han seier: «Jeg kunne nå se meg selv med et annet menneskes blikk. Det hun så, det ble jeg. Det hun ville se, det ville jeg bli.»

Når han er frisk, er han ein god og omsorgsfull far. Han kjenner nærleik til barna og opplever seg sett. Men slik saka utviklar seg, er ikkje dette berre til velsigning. I ein av dei mest skakande og samstundes mest komiske episodane får Mikael ei teikning som den yngste dottera har laga av familien. Blikket til dottera manglar filteret som den vaksne har, og den direkte måten situasjonen er skildra på, gjer at i alle fall eg kjenner skjelvet heilt inn i innvolane.

Eskil Skjeldal skriv sterkt og nært om psykisk sjukdom. Depresjonen som har råka Mikael, held på å knekke familien. Både Mikael, Ragnhild og barna kjempar, men dei manglar sårt den naudsynte reiskapen. Ragnhild har klippefast tru på ordets makt og den terapeutiske verknaden av samtalen, men Mikael strittar imot. Den spontane og fysiske tilnærminga barna har til fars smerte, peikar mot ei anna løysing.

Romanen utforskar korleis vi vert definerte i samspel med andre, og korleis orda kjem til kort i kommunikasjonen mellom menneska. Det er eit ambisiøst prosjekt, og forfattaren lukkast langt på veg. I enkelte parti saknar eg djupna og den inderlege tonen som pregar teksten på sitt beste. Eg hadde òg gjerne sett eit noko fastare grep om komposisjonen. Til dømes verkar draumen som heimsøkjer hovudpersonen, noko kryptisk og unødvendig. Det er når Mikael kjempar for å verje barna sine mot dei mest destruktive sidene i seg sjølv, at forteljinga slår sterkast. Her er krafta særs treffande. Mikael taper fullstendig balansen, men teksten er solid.

Guri Sørnes

Guri Sørnes er radioteknikar og litteraturvitar.

Sidan Eskil Skjeldal er fast skribent i Dag og Tid, vert romanen hans meld av ein meldar utanfrå.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Eskil Skjeldal:

Fars hage, mors hus

Cappelen Damm

«Det var forferdelig trist, men det var først og fremst sant: Et menneske kan ikke endre et annet menneske. Det gjaldt å innse det, og slutte å håpe på kontakt.»

Dette er konklusjonen som Mikael landar på i barndomen.

Då han som vaksen mann møter i gravferda til faren, har han ikkje sett foreldra sine på 17 år. Det vert raskt klart at han har eit ustabilt sinn, og at han har vore plaga av psykisk sjukdom. Han seier: «Mye kunne gå galt i dag, jeg visste at jeg var lett å knuse. Men foreløpig var jeg altså i balanse.»

Det varer sjølvsagt ikkje. Alt før gravferda er over, smuldrar den skjøre kontrollen hans bort. Han kvervlar inn i eit kaotisk, uhandterleg sjølv, og på stutt tid spinn han ut av kontroll. Midt i vårdagane legg han seg til i senga, i mørkret. Frå sengekanten vert vi med på eit djupdykk i den særs usikre røyndomen hans.

Sakn, tvil

Dei mange tilbakeblikka viser eit livslaup som fører fram til denne mørke, urørlege våren. Oppveksten er prega av ei vag uro og eit stadig meir dominerande sakn. Foreldra står i sentrum av granskinga. Han undrar seg på om dei er glade i han. Tankane krinsar om kven han er for dei, og han saknar å verte sett som individ. Han granskar dei i løynd, men vert berre stadig meir forvirra, stundom rett ut skremd. Kven er desse menneska?

Mikaels forteljing om foreldra er prega av uvisse. Han har ingen handfaste prov på svik, men heller ikkje på at han er elska. Tvilen slit han sund. Så uviss er han på eigne observasjonar at eg som lesar vert trekt inn i tvilen. Kva har eigentleg desse foreldra gjort som er så gale?

Tvilen som knyter seg til Mikaels observasjonar, er sjølve navet i teksten. Med meir konkrete prov på omsorgssvikt hjå foreldra ville denne forteljinga ikkje vere mogeleg. Teksten gjer motstand mot eintydige svar, og lesaren vert tvinga inn i det splintra universet til Mikael.

Orda

Samanbrotet skjer mot eit bakteppe av eit ordinært liv i forstaden med kone og tre barn. Ragnhild forelska seg i han og stetta soleis lengselen hans etter å bli sett. Han seier: «Jeg kunne nå se meg selv med et annet menneskes blikk. Det hun så, det ble jeg. Det hun ville se, det ville jeg bli.»

Når han er frisk, er han ein god og omsorgsfull far. Han kjenner nærleik til barna og opplever seg sett. Men slik saka utviklar seg, er ikkje dette berre til velsigning. I ein av dei mest skakande og samstundes mest komiske episodane får Mikael ei teikning som den yngste dottera har laga av familien. Blikket til dottera manglar filteret som den vaksne har, og den direkte måten situasjonen er skildra på, gjer at i alle fall eg kjenner skjelvet heilt inn i innvolane.

Eskil Skjeldal skriv sterkt og nært om psykisk sjukdom. Depresjonen som har råka Mikael, held på å knekke familien. Både Mikael, Ragnhild og barna kjempar, men dei manglar sårt den naudsynte reiskapen. Ragnhild har klippefast tru på ordets makt og den terapeutiske verknaden av samtalen, men Mikael strittar imot. Den spontane og fysiske tilnærminga barna har til fars smerte, peikar mot ei anna løysing.

Romanen utforskar korleis vi vert definerte i samspel med andre, og korleis orda kjem til kort i kommunikasjonen mellom menneska. Det er eit ambisiøst prosjekt, og forfattaren lukkast langt på veg. I enkelte parti saknar eg djupna og den inderlege tonen som pregar teksten på sitt beste. Eg hadde òg gjerne sett eit noko fastare grep om komposisjonen. Til dømes verkar draumen som heimsøkjer hovudpersonen, noko kryptisk og unødvendig. Det er når Mikael kjempar for å verje barna sine mot dei mest destruktive sidene i seg sjølv, at forteljinga slår sterkast. Her er krafta særs treffande. Mikael taper fullstendig balansen, men teksten er solid.

Guri Sørnes

Guri Sørnes er radioteknikar og litteraturvitar.

Sidan Eskil Skjeldal er fast skribent i Dag og Tid, vert romanen hans meld av ein meldar utanfrå.

Det er eit ambisiøst prosjekt, og forfattaren lukkast langt på veg.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Foto frå filmen

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Filmglede

Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund

UtdanningSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Framandspråka forsvinn

Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis