JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Død, identitet og sorg

Grethe Fatima Syéds første diktsamling utgjer eit vakkert portrett.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Grethe Fatima Syéd debuterer som lyrikar.

Grethe Fatima Syéd debuterer som lyrikar.

Foto: Solum Bokvennen

Grethe Fatima Syéd debuterer som lyrikar.

Grethe Fatima Syéd debuterer som lyrikar.

Foto: Solum Bokvennen

2616
20241108
2616
20241108

Dikt

Grethe Fatima Syéd:

Og så vi med våre mangonyrer

Solum Bokvennen

Dikta i Grethe Fatima Syéds debut som poet, Og så vi med våre mangonyrer, er ein avdempa song over ein død far og eit kjærleg og sårt poetisk portrett av sjømannen frå India som gifta seg med ei norsk kvinne og busette seg, jobba og stifta familie i Noreg.

Det lyriske eget er dotter av mannen som me møter døyande, i ferd med å miste kroppsleg styrke, språk og orienteringsevne, men også i tilbakeskodande glimt som arbeidsmann i kjeledress og mild omsorgsperson.

Nøkternt

Dødens faktum ber med seg ny erfaring og innsikt, formidla i eit nøkternt kvardagsspråk tidleg i diktboka: «At du døde gikk greit, jeg var forberedt// Men at du skulle fortsette å være det// Se det var verre/ For det hadde ingen fortalt meg om».

Dikta handlar om, for det lyriske eget, å komme til forståing og erkjenning av dei mange motsetnadsfylte trådane og identitetane i livet. Dei handlar også om å freiste å flette farens bakgrunn saman med eige liv, eit reknestykke som ikkje vil gå opp: «Det at jeg var halv. Hvis noen spurte. Halvt indisk». Og: «Hvis jeg er halvt indisk, kan jeg ikke være helt norsk». Slik ristar og røskar diktboka også opp i nokre fasttømra kategoriar som tek til å smuldre.

Det poetiske repertoaret kjennest ikkje påtrengjande, heller ikkje røysta ein møter, det er spenn og variasjon i registeret, poeten distribuerer det enkle, gjennomskinlege språket med ei nennsam, verknadsfull hand.

Det er ingen biletdriven poesi, men nokre grunnleggjande bilete og motiv vert utvikla, som mangofrukta i tittelen: «Mango/ er verdens mest spiste frukt/ Du trodde kanskje det var eple men det er det ikke/ Det er mango».

Utanforskap

«Hvordan mangle en fortelling/ men lage en historie», heiter det i eit dikt mot slutten i Og så vi med våre mangonyrer. Ja, korleis er det mogleg? Svaret må vere denne diktboka, og diktet som punktnedslag, ikkje som ei koherent forteljing med definitiv byrjing og slutt. Formatet ein trur er allmenngyldig, gjer kanskje livet gyldig, men det blir usant.

I dikta der det lyriske eget skodar attende på barndommen, kan det utbryte: «Utenforskapet var sånn satt sammen at det ikke passet inn i utenforskapet engang.»

Så svaret er denne diktboka, med ein komposisjon som går attende og fram, attende og fram, i ei ven og tenksam pendelrørsle. Og sjølv om konklusjonen kan bli «Sånn var vi to», står det framleis også fast at «Tiden trenger ingen ende».

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Dikt

Grethe Fatima Syéd:

Og så vi med våre mangonyrer

Solum Bokvennen

Dikta i Grethe Fatima Syéds debut som poet, Og så vi med våre mangonyrer, er ein avdempa song over ein død far og eit kjærleg og sårt poetisk portrett av sjømannen frå India som gifta seg med ei norsk kvinne og busette seg, jobba og stifta familie i Noreg.

Det lyriske eget er dotter av mannen som me møter døyande, i ferd med å miste kroppsleg styrke, språk og orienteringsevne, men også i tilbakeskodande glimt som arbeidsmann i kjeledress og mild omsorgsperson.

Nøkternt

Dødens faktum ber med seg ny erfaring og innsikt, formidla i eit nøkternt kvardagsspråk tidleg i diktboka: «At du døde gikk greit, jeg var forberedt// Men at du skulle fortsette å være det// Se det var verre/ For det hadde ingen fortalt meg om».

Dikta handlar om, for det lyriske eget, å komme til forståing og erkjenning av dei mange motsetnadsfylte trådane og identitetane i livet. Dei handlar også om å freiste å flette farens bakgrunn saman med eige liv, eit reknestykke som ikkje vil gå opp: «Det at jeg var halv. Hvis noen spurte. Halvt indisk». Og: «Hvis jeg er halvt indisk, kan jeg ikke være helt norsk». Slik ristar og røskar diktboka også opp i nokre fasttømra kategoriar som tek til å smuldre.

Det poetiske repertoaret kjennest ikkje påtrengjande, heller ikkje røysta ein møter, det er spenn og variasjon i registeret, poeten distribuerer det enkle, gjennomskinlege språket med ei nennsam, verknadsfull hand.

Det er ingen biletdriven poesi, men nokre grunnleggjande bilete og motiv vert utvikla, som mangofrukta i tittelen: «Mango/ er verdens mest spiste frukt/ Du trodde kanskje det var eple men det er det ikke/ Det er mango».

Utanforskap

«Hvordan mangle en fortelling/ men lage en historie», heiter det i eit dikt mot slutten i Og så vi med våre mangonyrer. Ja, korleis er det mogleg? Svaret må vere denne diktboka, og diktet som punktnedslag, ikkje som ei koherent forteljing med definitiv byrjing og slutt. Formatet ein trur er allmenngyldig, gjer kanskje livet gyldig, men det blir usant.

I dikta der det lyriske eget skodar attende på barndommen, kan det utbryte: «Utenforskapet var sånn satt sammen at det ikke passet inn i utenforskapet engang.»

Så svaret er denne diktboka, med ein komposisjon som går attende og fram, attende og fram, i ei ven og tenksam pendelrørsle. Og sjølv om konklusjonen kan bli «Sånn var vi to», står det framleis også fast at «Tiden trenger ingen ende».

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Olav Thon (1923–2024).

Olav Thon (1923–2024).

Foto: Heiko Junge / NTB

KommentarSamfunn

Stadutviklaren Olav Thon

Olav Thon skapte den moderne norske bygdebyen – med større bilbruk og fleire kjøpesenter.

Ronny Spaans
Olav Thon (1923–2024).

Olav Thon (1923–2024).

Foto: Heiko Junge / NTB

KommentarSamfunn

Stadutviklaren Olav Thon

Olav Thon skapte den moderne norske bygdebyen – med større bilbruk og fleire kjøpesenter.

Ronny Spaans
Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis