Dødsdikt med suggererande kraft
Oddbjørn Birkeland skriv dødsdikt med sterkt tilbakehalden patos.
Oddbjørn Birkeland skriv enkelt og effektivt, meiner Sindre Ekrheim.
Foto: Niklas Lello
Dikt
Oddbjørn Birkeland:
Eurydike snur
Aschehoug
Dei konsise versa i Oddbjørn Birkelands andre diktbok suggererer. I første del vert ein fråverande, død og elska person påkalla. I den andre bolken høyrer lesaren røysta til den døde, som kallar på den attlevande.
Ein kan førestille seg ein indre dialog med ein kjær person som har gått bort, der tap og sakn er ein viktig del, samstundes som ein også høyrer at dei, når ho levde, var komne langt frå kvarandre: «Vi snakkar ikkje/ i munnen/ på kvarandre lenger// men heller ikkje/ nå/ veit eg// om du høyrer på meg», seier ho i eit dikt frå den andre sida.
Myte
Tittelen på boka påkallar ei av dei mytane skjønnlitteraturen ofte søkjer til, den om Orfeus og Eurydike. Men der myten fortel at Orfeus snur seg og slik ikkje får med seg Eurydike or dødsriket, er det Eurydike som snur seg i Birkelands dikt. Kanskje kan det forståast slik at kunsten ikkje vekker dei døde til live att, men likevel verkar så sterkt at han får dei til å røre seg, eller at ho berre snur seg vekk, i forakt.
I Birkelands dikt er den døde klar over at ho syg livet or den levande, og slik seier dikta noko om kva kostnader kunstutøvinga ber med seg. Den greske myten er ikkje integrert i dikta, han finst berre i boktittelen, som ei mogleg ramme å lese dikta inn i.
Kvardagsleg
Enkelt, effektivt og lite tilgjort kling Oddbjørn Birkelands dikt, idet «dei store orda fell av meg som utslitne klede». Meir enn å gjere tinga og omstenda venare handlar det her om å finne ord i rett målestokk, i menneskestorleik. Diktspråket er tilknept, patosen tilbakehalden, for her romsterer det kvardagslege stilleiet i eit univers som nesten er tømt for rekvisittar og jordiske eigenlutar. På det viset ber dikta fram språket og vendinga til den andre i si nakne og menneskelege sårbarheit. Likevel kjennar ein på ubehagelege smekkar i form av den korthogne vedkjenninga eller den sterkt komprimerte biografien, den som ikkje legg noko til, men berre trekkjer alt ifrå: «Alle desse åra// Eg har ikkje levd// og ingen/ såg meg».
Fordelen ved at Birkeland ikkje ornamenterer unødig og heller ikkje vert lokka til å snakke i utide, er at dei enkle, suggestive bileta står verknadsfullt fram. Det desperate og fortvila får då skine med ein sterkare intensitet.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dikt
Oddbjørn Birkeland:
Eurydike snur
Aschehoug
Dei konsise versa i Oddbjørn Birkelands andre diktbok suggererer. I første del vert ein fråverande, død og elska person påkalla. I den andre bolken høyrer lesaren røysta til den døde, som kallar på den attlevande.
Ein kan førestille seg ein indre dialog med ein kjær person som har gått bort, der tap og sakn er ein viktig del, samstundes som ein også høyrer at dei, når ho levde, var komne langt frå kvarandre: «Vi snakkar ikkje/ i munnen/ på kvarandre lenger// men heller ikkje/ nå/ veit eg// om du høyrer på meg», seier ho i eit dikt frå den andre sida.
Myte
Tittelen på boka påkallar ei av dei mytane skjønnlitteraturen ofte søkjer til, den om Orfeus og Eurydike. Men der myten fortel at Orfeus snur seg og slik ikkje får med seg Eurydike or dødsriket, er det Eurydike som snur seg i Birkelands dikt. Kanskje kan det forståast slik at kunsten ikkje vekker dei døde til live att, men likevel verkar så sterkt at han får dei til å røre seg, eller at ho berre snur seg vekk, i forakt.
I Birkelands dikt er den døde klar over at ho syg livet or den levande, og slik seier dikta noko om kva kostnader kunstutøvinga ber med seg. Den greske myten er ikkje integrert i dikta, han finst berre i boktittelen, som ei mogleg ramme å lese dikta inn i.
Kvardagsleg
Enkelt, effektivt og lite tilgjort kling Oddbjørn Birkelands dikt, idet «dei store orda fell av meg som utslitne klede». Meir enn å gjere tinga og omstenda venare handlar det her om å finne ord i rett målestokk, i menneskestorleik. Diktspråket er tilknept, patosen tilbakehalden, for her romsterer det kvardagslege stilleiet i eit univers som nesten er tømt for rekvisittar og jordiske eigenlutar. På det viset ber dikta fram språket og vendinga til den andre i si nakne og menneskelege sårbarheit. Likevel kjennar ein på ubehagelege smekkar i form av den korthogne vedkjenninga eller den sterkt komprimerte biografien, den som ikkje legg noko til, men berre trekkjer alt ifrå: «Alle desse åra// Eg har ikkje levd// og ingen/ såg meg».
Fordelen ved at Birkeland ikkje ornamenterer unødig og heller ikkje vert lokka til å snakke i utide, er at dei enkle, suggestive bileta står verknadsfullt fram. Det desperate og fortvila får då skine med ein sterkare intensitet.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Dei suggestive bileta står verknadsfullt fram.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.