JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Ei ferd gjennom vestlandshus

Fortida møter framtida i boka om våningshus frå Jæren til Sunnmøre.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Garden Trong på Hjelmeland.

Garden Trong på Hjelmeland.

Alle foto: Oddleiv Apneseth

Garden Trong på Hjelmeland.

Garden Trong på Hjelmeland.

Alle foto: Oddleiv Apneseth

4667
20201224
4667
20201224

Sakprosa

Eva Røyrane og Oddleiv Apneseth:

Vestlandshus. Våningshus frå Jæren til Sunnmøre

Skald forlag

Boka Vestlandshus med tekst av Eva Røyrane og foto av Oddleiv Apneseth, handlar om lemstovene. Frå mellomalderen av budde vestlendingane i røykstover i klyngjetun, så flytte dei frå desse små landsbyane på 1800-talet, tok med seg ei røykstove og ei bu, sette dei inntil kvarandre og bygde ein gang i reisverk imellom. Samstundes kom det skorsteinar, røyken innomhus forsvann og det vart mogleg å byggje i to høgder, med eit nytt øvre golv, kalla lemmen, som gjekk frå rom til rom i dei samanbygde husa, som då vart heitande for lemstover. Det er desse husa som no, ifølgje denne praktboka, har hamna på raudlista over utryddingstruga kulturminne.

Eva Røyrane voks sjølv opp i ei lemstove frå 1800-talet og opplevde korleis familien lengta etter noko større og betre. I 1968 greidde faren å realisere husdraumen. «Mamma gledde seg særleg over å ha fått bad, vaskerom og eige arbeidsrom. Bror min og eg fekk kvart vårt rom. Farmor flytta saman med oss, ingen lengta opp att til gamlehuset.» Det same hende på gard etter gard: Lemstovene vart rivne eller ståande til nedfalls og folk levde lykkeleg i dei nye moderne husa. Men så byrjar Eva Røyrane å skrive om livet til tidlegare generasjonar i gamlestova, og vidare attende til forfaderen Ingemar som bygde bua i huset på 1700-talet, så vakkert at eg nesten får tårer i augo, og eg skjøner at no lengtar Eva attende til lemstova.

Kime til konflikt

Lengtinga attende til dei gamle ubrukelege husa er eit særkjenne for vår tid. Hjå dei styrande kreftene vert det ikkje sjeldan tolka som eit brotsverk om du riv ei gamal lemstove. Det hjelper ikkje at ho er så kald og trong at du ikkje orkar å bu der. Her ligg det ein kime til konflikt mellom gamalt og nytt, og det er denne kimen Røyrane og Apneseth ynskjer å stogge gjennom foto og forteljingar om det lykkelege livet til moderne menneske i dei gamle stovene, der restaureringar og nye tilbygg gjev plass til både gamal prakt og store kjøken, vaskerom og eigne rom til borna.

Det handlar om å få folk til å sjå dei gamle stovene med nye auge, om korleis lemstovene bind oss til historia, samstundes som dei kan vere med på å auke livskvaliteten inn i framtida. Denne misjonsverksemda har eg tru på: Ikkje få kjem til å taste inn «lemstove» på Finn.no etter å ha lese boka.

Fleire av bileta til Oddleiv Apneseth fungerer som ei oppdagingsferd der eg ser innanfrå ei ombygd røykstove, med omn, møbler og detaljar i golvstrukturen, vidare til mellomgangen, der reisverket møter veggen til den gamle bua, før eg gløttar mot stolane i stova lengst vekke. Fleire hundreår med tradisjonar og ombyggingar kjem til syne i eit einaste fotografi.

Etter kvart får eg eit ritual med denne boka. Eg står opp tidleg, lagar meg kaffi og så les eg ein av dei korte tekstane til Røyrane, ofte ei blanding av «hjemme hos»-reportasjar og kulturhistorie, vakkert sett opp av Silje Nes som har formgjeve boka. Etterpå granskar eg fotografia. Noko av det fine med utomhusbileta er at dei òg gjev eit mektig inntrykk av omgjevnadene husa kviler i. Her reiser eg langsamt frå Jæren i sør til dei indre bygdene på Sunnmøre i nord.

Krattskog av namn

Men om lag midtveges på ferda byrjar ein irritasjon å gnage i meg. Stadig oftare forvandlar teksten og dei tilhøyrande bileta seg til ein krattskog av namn og gardar. Til dømes i kapitelet der eg fyrst les om ekteparet Halvorsen/Lekve Eide på garden Syse. Eg blar vidare og nyt fotografia frå garden til familien Syse/Halvorsen. Kva? Eg les vidare, og kjem heim til ekteparet Silje Syse og Øystein Borge som ikkje bur på Syse, medan bileta til høgre for teksten er frå garden Ljono til Sondre Syse og Jenny Johnsen. Tredje tekstsida handlar om garden Oppheim med familien Opheim, med foto av husa til Silje Syse og Øystein Borge, og Gud veit kva gard dei bur på, det handlar om born, yrke, restaurering og korleis dei forskjellige romma ligg under, over og ved sida av kvarandre, heilt til eg går i surr og må lese ein gong til, og så endå ein gong, Gud hjelpe meg til saman fem gonger, før eg trur eg skjøner kvar alle namna og bileta høyrer heime.

I denne boka kjem det diverre litt for mange slike kapittel der namn og gardar vert pakka oppå kvarandre på ein måte som berre skapar forvirring. At ein redaktør ikkje har hjelpt til betre her, er eit mysterium.

Øystein Morten

Øystein Morten er forfattar og tidlegare distriktskonservator i Vest-Telemark.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Sakprosa

Eva Røyrane og Oddleiv Apneseth:

Vestlandshus. Våningshus frå Jæren til Sunnmøre

Skald forlag

Boka Vestlandshus med tekst av Eva Røyrane og foto av Oddleiv Apneseth, handlar om lemstovene. Frå mellomalderen av budde vestlendingane i røykstover i klyngjetun, så flytte dei frå desse små landsbyane på 1800-talet, tok med seg ei røykstove og ei bu, sette dei inntil kvarandre og bygde ein gang i reisverk imellom. Samstundes kom det skorsteinar, røyken innomhus forsvann og det vart mogleg å byggje i to høgder, med eit nytt øvre golv, kalla lemmen, som gjekk frå rom til rom i dei samanbygde husa, som då vart heitande for lemstover. Det er desse husa som no, ifølgje denne praktboka, har hamna på raudlista over utryddingstruga kulturminne.

Eva Røyrane voks sjølv opp i ei lemstove frå 1800-talet og opplevde korleis familien lengta etter noko større og betre. I 1968 greidde faren å realisere husdraumen. «Mamma gledde seg særleg over å ha fått bad, vaskerom og eige arbeidsrom. Bror min og eg fekk kvart vårt rom. Farmor flytta saman med oss, ingen lengta opp att til gamlehuset.» Det same hende på gard etter gard: Lemstovene vart rivne eller ståande til nedfalls og folk levde lykkeleg i dei nye moderne husa. Men så byrjar Eva Røyrane å skrive om livet til tidlegare generasjonar i gamlestova, og vidare attende til forfaderen Ingemar som bygde bua i huset på 1700-talet, så vakkert at eg nesten får tårer i augo, og eg skjøner at no lengtar Eva attende til lemstova.

Kime til konflikt

Lengtinga attende til dei gamle ubrukelege husa er eit særkjenne for vår tid. Hjå dei styrande kreftene vert det ikkje sjeldan tolka som eit brotsverk om du riv ei gamal lemstove. Det hjelper ikkje at ho er så kald og trong at du ikkje orkar å bu der. Her ligg det ein kime til konflikt mellom gamalt og nytt, og det er denne kimen Røyrane og Apneseth ynskjer å stogge gjennom foto og forteljingar om det lykkelege livet til moderne menneske i dei gamle stovene, der restaureringar og nye tilbygg gjev plass til både gamal prakt og store kjøken, vaskerom og eigne rom til borna.

Det handlar om å få folk til å sjå dei gamle stovene med nye auge, om korleis lemstovene bind oss til historia, samstundes som dei kan vere med på å auke livskvaliteten inn i framtida. Denne misjonsverksemda har eg tru på: Ikkje få kjem til å taste inn «lemstove» på Finn.no etter å ha lese boka.

Fleire av bileta til Oddleiv Apneseth fungerer som ei oppdagingsferd der eg ser innanfrå ei ombygd røykstove, med omn, møbler og detaljar i golvstrukturen, vidare til mellomgangen, der reisverket møter veggen til den gamle bua, før eg gløttar mot stolane i stova lengst vekke. Fleire hundreår med tradisjonar og ombyggingar kjem til syne i eit einaste fotografi.

Etter kvart får eg eit ritual med denne boka. Eg står opp tidleg, lagar meg kaffi og så les eg ein av dei korte tekstane til Røyrane, ofte ei blanding av «hjemme hos»-reportasjar og kulturhistorie, vakkert sett opp av Silje Nes som har formgjeve boka. Etterpå granskar eg fotografia. Noko av det fine med utomhusbileta er at dei òg gjev eit mektig inntrykk av omgjevnadene husa kviler i. Her reiser eg langsamt frå Jæren i sør til dei indre bygdene på Sunnmøre i nord.

Krattskog av namn

Men om lag midtveges på ferda byrjar ein irritasjon å gnage i meg. Stadig oftare forvandlar teksten og dei tilhøyrande bileta seg til ein krattskog av namn og gardar. Til dømes i kapitelet der eg fyrst les om ekteparet Halvorsen/Lekve Eide på garden Syse. Eg blar vidare og nyt fotografia frå garden til familien Syse/Halvorsen. Kva? Eg les vidare, og kjem heim til ekteparet Silje Syse og Øystein Borge som ikkje bur på Syse, medan bileta til høgre for teksten er frå garden Ljono til Sondre Syse og Jenny Johnsen. Tredje tekstsida handlar om garden Oppheim med familien Opheim, med foto av husa til Silje Syse og Øystein Borge, og Gud veit kva gard dei bur på, det handlar om born, yrke, restaurering og korleis dei forskjellige romma ligg under, over og ved sida av kvarandre, heilt til eg går i surr og må lese ein gong til, og så endå ein gong, Gud hjelpe meg til saman fem gonger, før eg trur eg skjøner kvar alle namna og bileta høyrer heime.

I denne boka kjem det diverre litt for mange slike kapittel der namn og gardar vert pakka oppå kvarandre på ein måte som berre skapar forvirring. At ein redaktør ikkje har hjelpt til betre her, er eit mysterium.

Øystein Morten

Øystein Morten er forfattar og tidlegare distriktskonservator i Vest-Telemark.

Fleire hundreår med tradisjonar og ombyggingar kjem til syne i eit einaste fotografi.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis