JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Ei italiensk ættesoge

Natalia Ginzburgs familiesoge loddar djupare enn ein først trur.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Natalia Ginzburg (1916–1991) skreiv i fleire sjangrar, både essay, noveller, teaterstykke og romanar.

Natalia Ginzburg (1916–1991) skreiv i fleire sjangrar, både essay, noveller, teaterstykke og romanar.

Foto: Marka / Universal / Oktober

Natalia Ginzburg (1916–1991) skreiv i fleire sjangrar, både essay, noveller, teaterstykke og romanar.

Natalia Ginzburg (1916–1991) skreiv i fleire sjangrar, både essay, noveller, teaterstykke og romanar.

Foto: Marka / Universal / Oktober

3783
20210326
3783
20210326

Roman

Natalia Ginzburg:

Familieleksikon

Omsett av Astrid Nordang
Oktober 

«Å eg kjedar meg så», er ein av standardfrasane til Lidia Levi, Natalia Ginzburgs mor, i boka Familieleksikon, som no har kome på norsk. For ein norsk lesar er elles «keisam» det siste som slår ein ved tilværet i denne familien, med så mange sterke personlegdomar innanfor veggane av éin heim.

Til å byrje med verkar Familieleksikon som ei veldig kvardagsleg og veldig typisk skildring av ein italiensk familie på sju, der det blir krangla, kjefta og slåst, men der dei i neste sekund ler og er kjærlege mot einannan. Først og sist er dei veldig mange, både i familien og med alle venene, og dei er i konstant rørsle.

Natalia Ginzburg (1916­–1991) er eit stort namn i Italia, men har vore ukjend her til lands. No har Oktober forlag fått omsett to av bøkene hennar, og dei får mykje og fortent merksemd.

Det er forfattarens eigen familie som vert skildra, personane som opptrer, er verkelege menneske som har levd, bak i boka er ei lang liste over dei. Dei fleste er kanskje ikkje så kjende her i landet, men var berømte personar særleg i samtida i Italia.

Handling og replikk

Vi følgjer familien Levi frå då Natalia, yngstebarnet, blir fødd. Til å byrje med er det mest desse munnhella til mor og far og søsken som scenene og handlinga er bygde rundt. Det heile er veldig konkret. Trass i det veldig forskjellige miljøet og den ulike skrivestilen kan det likne ei norrøn ættesoge i at det er gjennom handlingar og aller mest replikkar personar og situasjonar får karakter og farge – og i at det skal vise seg at det heile er mykje meir lagnadstungt enn det først verkar.

Det er eit «vi» i teksten, og ein sjeldan gong eit «eg», men scenene veks fram med eit slags «blikk frå ingen stad», i ein prosa som er støvsogen for direkte utleggingar om kjensler. Det er godt gjort å få det til å bli så fascinerande og vanskeleg å seie akkurat korleis Ginzburg gjer det. Lesaren vil i alle fall berre ha meir av livet til familien Levi, sjølv om ein fleire gonger under lesinga går irriterande surr i alle personane som kjem inn og går ut att gjennom dørene i denne heimen. Lista bak hjelper litt.

Det er først når ein har lese godt over halvvegs, ein begynner å sjå kor godt teksten er komponert, med frampeik og tilbakeblikk, og at under alt det kvardagslege ligg det aller mørkaste alvor.

Dei stillfarne

Ettersom Natalia veks til, giftar seg og får barn, endrar teksten karakter. Særleg etter at Mussolini kjem til makta i Italia, kjem familien, som er halvt jødisk og dessutan aktive antifascistar, i stor fare. Dei fleste av familiemedlemene må i eksil, dei hamnar i fengsel eller konsentrasjonsleirar. Natalias eigen mann døyr i fengsel i Roma i 1944. Også dette er skildra fritt for sentimentalitet.

I ein liten episode om eit jødisk venepar er det eitt einaste ord som gjer heile skildringa så sterk: «stillfaren». Med bitter ironi skriv Ginzburg om to som ingen trudde noko vondt kunne hende med – heller ikkje dei sjølve, eit tilårskome stillfare ektepar. Det hjelpte sjølvsagt ikkje å vere blant dei som ikkje ropa høgt, dei vart henta som alle andre jødar og sende i døden.      

Astrid Nordang har gjort ein god jobb med ein tekst som må ha vore krevjande å føre over til norsk.

Men forlaget må merke seg dette: Det er ikkje familien Ginzburg, men familien Levi det handlar om. Det står feil i forordet av Tove Nilsen to gonger: «familien Ginzburg» og «professor Ginzburg». Ginzburg er jo namnet Natalia fekk då ho gifta seg. Faren til Natalia var professor Guiseppe Levi. Forlaget må rette.  

Hilde Vesaas 

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og bokfast meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Natalia Ginzburg:

Familieleksikon

Omsett av Astrid Nordang
Oktober 

«Å eg kjedar meg så», er ein av standardfrasane til Lidia Levi, Natalia Ginzburgs mor, i boka Familieleksikon, som no har kome på norsk. For ein norsk lesar er elles «keisam» det siste som slår ein ved tilværet i denne familien, med så mange sterke personlegdomar innanfor veggane av éin heim.

Til å byrje med verkar Familieleksikon som ei veldig kvardagsleg og veldig typisk skildring av ein italiensk familie på sju, der det blir krangla, kjefta og slåst, men der dei i neste sekund ler og er kjærlege mot einannan. Først og sist er dei veldig mange, både i familien og med alle venene, og dei er i konstant rørsle.

Natalia Ginzburg (1916­–1991) er eit stort namn i Italia, men har vore ukjend her til lands. No har Oktober forlag fått omsett to av bøkene hennar, og dei får mykje og fortent merksemd.

Det er forfattarens eigen familie som vert skildra, personane som opptrer, er verkelege menneske som har levd, bak i boka er ei lang liste over dei. Dei fleste er kanskje ikkje så kjende her i landet, men var berømte personar særleg i samtida i Italia.

Handling og replikk

Vi følgjer familien Levi frå då Natalia, yngstebarnet, blir fødd. Til å byrje med er det mest desse munnhella til mor og far og søsken som scenene og handlinga er bygde rundt. Det heile er veldig konkret. Trass i det veldig forskjellige miljøet og den ulike skrivestilen kan det likne ei norrøn ættesoge i at det er gjennom handlingar og aller mest replikkar personar og situasjonar får karakter og farge – og i at det skal vise seg at det heile er mykje meir lagnadstungt enn det først verkar.

Det er eit «vi» i teksten, og ein sjeldan gong eit «eg», men scenene veks fram med eit slags «blikk frå ingen stad», i ein prosa som er støvsogen for direkte utleggingar om kjensler. Det er godt gjort å få det til å bli så fascinerande og vanskeleg å seie akkurat korleis Ginzburg gjer det. Lesaren vil i alle fall berre ha meir av livet til familien Levi, sjølv om ein fleire gonger under lesinga går irriterande surr i alle personane som kjem inn og går ut att gjennom dørene i denne heimen. Lista bak hjelper litt.

Det er først når ein har lese godt over halvvegs, ein begynner å sjå kor godt teksten er komponert, med frampeik og tilbakeblikk, og at under alt det kvardagslege ligg det aller mørkaste alvor.

Dei stillfarne

Ettersom Natalia veks til, giftar seg og får barn, endrar teksten karakter. Særleg etter at Mussolini kjem til makta i Italia, kjem familien, som er halvt jødisk og dessutan aktive antifascistar, i stor fare. Dei fleste av familiemedlemene må i eksil, dei hamnar i fengsel eller konsentrasjonsleirar. Natalias eigen mann døyr i fengsel i Roma i 1944. Også dette er skildra fritt for sentimentalitet.

I ein liten episode om eit jødisk venepar er det eitt einaste ord som gjer heile skildringa så sterk: «stillfaren». Med bitter ironi skriv Ginzburg om to som ingen trudde noko vondt kunne hende med – heller ikkje dei sjølve, eit tilårskome stillfare ektepar. Det hjelpte sjølvsagt ikkje å vere blant dei som ikkje ropa høgt, dei vart henta som alle andre jødar og sende i døden.      

Astrid Nordang har gjort ein god jobb med ein tekst som må ha vore krevjande å føre over til norsk.

Men forlaget må merke seg dette: Det er ikkje familien Ginzburg, men familien Levi det handlar om. Det står feil i forordet av Tove Nilsen to gonger: «familien Ginzburg» og «professor Ginzburg». Ginzburg er jo namnet Natalia fekk då ho gifta seg. Faren til Natalia var professor Guiseppe Levi. Forlaget må rette.  

Hilde Vesaas 

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og bokfast meldar i Dag og Tid.

Natalia Ginzburg er eit stort namn i Italia.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis