JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Ein dødsdans

Sara Sølberg skriv med stor tankekraft og klinisk intuisjon.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Sara Sølberg vart nominert til Tarjei Vesaas’ debutantpris for debuten i 2016.

Sara Sølberg vart nominert til Tarjei Vesaas’ debutantpris for debuten i 2016.

Foto: Baard Henriksen

Sara Sølberg vart nominert til Tarjei Vesaas’ debutantpris for debuten i 2016.

Sara Sølberg vart nominert til Tarjei Vesaas’ debutantpris for debuten i 2016.

Foto: Baard Henriksen

3170
20220218
3170
20220218

Roman

Sara Sølberg:

Sarabande

Oktober

Da Sara Sølberg (f. 1983) debuterte med romanen Seismiske smell i 2016, blei ho fort lagt merke til i det litterære miljøet: Ho blei nominert til Tarjei Vesaas’ debutantpris, og i 2017 var ho den første til å få Noregs teknisk-naturvitskaplege universitets litteraturpris som annakvart år går til eit faglitterært eller eit skjønnlitterært verk.

Det er altså med visse forventningar ein les Sarabande, den andre romanen hennar, og ein ser fort at her er det noko med ambisjonsnivå, komposisjon og vinkling av stoffet som viser høgt litterært medvit i form av ei intens og kompromisslaus framstilling i ei kopling mellom psykisk sjukdom og den pågåande klimakrisa verda står oppe i.

Framand i verda

Forteljaren Silje jobbar som gartnar i Botanisk hage på Tøyen i Oslo. Ho har stor fagleg innsikt og ei klar forståing av det økologiske artsmangfaldet og kva for indre og ytre krefter som verkar inn og definerer alt liv på jorda, frå dei minste celler til mennesket som forvaltar både natur og kultur.

Ein ser fort at det er noko gale med Silje. Ho greier verken å halde husværet eller seg sjølv på stell, ho fell ut av alle normale samanhengar og opplever verda gjennom maur og meitemark: «Jeg forsto at jeg ikke bare var meg selv lenger, men at jeg kunne innta alt, bli alt: insektene i skogbunnen, fuglene i trærne, pinnsvinet i buskene. Jeg var vannmolekylene, bakteriene og meitemarkene.»

Denne tankegangen og kjensla av å vere ein annan enn seg sjølv, går tilbake til barndommen og eit uavklart forhold til ei fjern mor og ein far som aldri blir nemnd: «Det var tidlig klart for meg at jeg var en fremmed i verden.» Ei slik totalforståing av verda, den eksistensielle angsten og den avgrunnen ho ser ned i, blir ikkje til å bere, og ho vaknar i ei reimseng på eit psykiatrisk sjukehus.

Kritisk blikk

Her blir ho verande det neste halvåret, medisinert, etter kvart over på samtaleterapi, arbeidstrening og til slutt sjølvterapi. Ho skriv ned det ho tenkjer og opplever, og her leverer ho i essayistiske og faktabaserte passasjar ei djup forståing av dei store samanhengane og dei ørsmå detaljane i eit økosystem som er grunnlaget for alt liv, men der mennesket har skapt ein sterk ubalanse gjennom «ødeleggende goder» som industrialisering, kraftutbygging, oppdrettsnæring og ei omfattande forureining av luft og vatn. Samtidig ser ho med kritisk blikk på livet i ein institusjon, og i ei to sider lang litteraturliste, finn ein, ikkje heilt uventa, Professor Hieronimus av Amalie Skram og En dåre fri av Beate Grimsrud.

Klimalitteratur har blitt eit eige sjangerstudium ved Universitetet i Oslo. På litteraturlista finn ein mellom andre Maja Lunde. Eg vil tru at Sara Sølberg etter kvart også vil hamne på denne lista. Ho er ein opplagd kandidat.

Saman med Carl Frode Tiller, Kristin Ribe, Ingrid Storholmen, Gunnar Wærness og Erlend Skjetne er ho ei markant stemme, ikkje berre blant dei yngre i trøndersk litteratur, men også nasjonalt.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Sara Sølberg:

Sarabande

Oktober

Da Sara Sølberg (f. 1983) debuterte med romanen Seismiske smell i 2016, blei ho fort lagt merke til i det litterære miljøet: Ho blei nominert til Tarjei Vesaas’ debutantpris, og i 2017 var ho den første til å få Noregs teknisk-naturvitskaplege universitets litteraturpris som annakvart år går til eit faglitterært eller eit skjønnlitterært verk.

Det er altså med visse forventningar ein les Sarabande, den andre romanen hennar, og ein ser fort at her er det noko med ambisjonsnivå, komposisjon og vinkling av stoffet som viser høgt litterært medvit i form av ei intens og kompromisslaus framstilling i ei kopling mellom psykisk sjukdom og den pågåande klimakrisa verda står oppe i.

Framand i verda

Forteljaren Silje jobbar som gartnar i Botanisk hage på Tøyen i Oslo. Ho har stor fagleg innsikt og ei klar forståing av det økologiske artsmangfaldet og kva for indre og ytre krefter som verkar inn og definerer alt liv på jorda, frå dei minste celler til mennesket som forvaltar både natur og kultur.

Ein ser fort at det er noko gale med Silje. Ho greier verken å halde husværet eller seg sjølv på stell, ho fell ut av alle normale samanhengar og opplever verda gjennom maur og meitemark: «Jeg forsto at jeg ikke bare var meg selv lenger, men at jeg kunne innta alt, bli alt: insektene i skogbunnen, fuglene i trærne, pinnsvinet i buskene. Jeg var vannmolekylene, bakteriene og meitemarkene.»

Denne tankegangen og kjensla av å vere ein annan enn seg sjølv, går tilbake til barndommen og eit uavklart forhold til ei fjern mor og ein far som aldri blir nemnd: «Det var tidlig klart for meg at jeg var en fremmed i verden.» Ei slik totalforståing av verda, den eksistensielle angsten og den avgrunnen ho ser ned i, blir ikkje til å bere, og ho vaknar i ei reimseng på eit psykiatrisk sjukehus.

Kritisk blikk

Her blir ho verande det neste halvåret, medisinert, etter kvart over på samtaleterapi, arbeidstrening og til slutt sjølvterapi. Ho skriv ned det ho tenkjer og opplever, og her leverer ho i essayistiske og faktabaserte passasjar ei djup forståing av dei store samanhengane og dei ørsmå detaljane i eit økosystem som er grunnlaget for alt liv, men der mennesket har skapt ein sterk ubalanse gjennom «ødeleggende goder» som industrialisering, kraftutbygging, oppdrettsnæring og ei omfattande forureining av luft og vatn. Samtidig ser ho med kritisk blikk på livet i ein institusjon, og i ei to sider lang litteraturliste, finn ein, ikkje heilt uventa, Professor Hieronimus av Amalie Skram og En dåre fri av Beate Grimsrud.

Klimalitteratur har blitt eit eige sjangerstudium ved Universitetet i Oslo. På litteraturlista finn ein mellom andre Maja Lunde. Eg vil tru at Sara Sølberg etter kvart også vil hamne på denne lista. Ho er ein opplagd kandidat.

Saman med Carl Frode Tiller, Kristin Ribe, Ingrid Storholmen, Gunnar Wærness og Erlend Skjetne er ho ei markant stemme, ikkje berre blant dei yngre i trøndersk litteratur, men også nasjonalt.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Ein ser fort at det er noko gale med Silje.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis