Ein fortidsfabel
Debutant Martin Tesli har ein god idé, men kunne ha utvikla han betre.
Martin Tesli har alt varsla at bok nummer to er på veg.
Foto: Vigmostad & Bjørke
Roman
Martin Tesli:
Det merkelige tilfellet Leira og doktor Didriksen
Vigmostad & Bjørke
Svograne Leira og doktor Didriksen vaknar etter ein fuktig og oppheta kveld opp til ein ny dag. Dei er framleis ein plass i Oslofjorden, men sivilisasjonen slik dei kjenner han, er borte. Snart kjem nokre munkar og ror dei over til Hovedøya, der det ligg eit kloster. Dei blir etter avhøyr tiltalt for vranglære. Kva har skjedd – er dei i ein psykose? Overmanna av delirium? Er dei utsette for ein spøk, eller med i eit realityprogram?
Kva skjer?
Ideen er god og lokkande for ein lesar. Problemet er at ideen blir svakt forløyst, for det første gjennom svært mange gjentakingar i den første delen, der Leira og Didriksen forvirra prøver å skape meining i tilværet. Kvar gong Leira lurer på kva tid programleiaren i realityshowet skal dukke opp, er det som om vi får presentert denne teorien for første gong, men så kan det vere for tjuande. For det andre er teksten i lange strekk nesten berre meisla ut som spørsmål om korleis dei har hamna i denne situasjonen: «Hvor er det egentlig vi befinner oss?» «Men hvis en tidsreise på denne måten var umulig, hva var det da snakk om»? «Og hvem i all verden var egentlig de?» Ein er utmatta etter éi side med dette, men her er det snakk om ein stadig tilbakevendande metode over 450 sider. I desse partia kjem ein ikkje av flekken som lesar, for det einaste som skjer, er at personane lurer på kva som skjer.
Interessant tese
Så, innimellom, skjer det noko i verda utanfor hovuda deira, som at den slemme abbeden får skuldra ut av ledd, og doktor Didriksen får eit høve til å vise kva han kan. Det er også eit par andre dramatiske hendingar som kallar på merksemd, ikkje minst under Leiras flukt frå øya heilt mot slutten. Det er riktig spennande å følgje han heile vegen fram til siste side.
Men fram til det er det meste av handlinga òg spørsmålsbasert. Dei som lever i gamle dagar, spør dei som kjem utanfrå om korleis dei tenkjer om religion, medisin og samfunn. Det verkar oppstylta – var det slik eit møte mellom ulike tider ville føregått? Ei pågåande utspørjing?
Forteljinga er omtalt som ein «idéhistorisk satire», og det er då også artig når abbeden slår fast at Didriksen har «bekjent seg til en engelsk teolog, Darwin». Avstanden mellom verdssyna i mellomalderen og i dag er eigna til å skape ein fruktbar litterær leik, men når munkane stiller spørsmål, er det mest som ein konfirmanttime, der dei ventar på fasitsvara. Nivået kjennest ikkje høgt, og det er synd, for satire er ikkje berre klang, men botn. Eg finn likevel ein interessant tese som boka krinsar rundt: Vi har ikkje alle svara i dag, eller ikkje nødvendigvis betre svar i dag, på dei store spørsmåla.
Problemet er uansett at boka, trass i ein morosam og lovande idé, har forteljetekniske manglar. Med sterkare redigering og innstramming ville elementa som fungerer, komme meir til sin rett, i staden for å bli overdøyvde av skurr i språk og oppbygging. Kanskje det vil flyte betre i den varsla bok nummer to?
Ingvild Bræin
Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Martin Tesli:
Det merkelige tilfellet Leira og doktor Didriksen
Vigmostad & Bjørke
Svograne Leira og doktor Didriksen vaknar etter ein fuktig og oppheta kveld opp til ein ny dag. Dei er framleis ein plass i Oslofjorden, men sivilisasjonen slik dei kjenner han, er borte. Snart kjem nokre munkar og ror dei over til Hovedøya, der det ligg eit kloster. Dei blir etter avhøyr tiltalt for vranglære. Kva har skjedd – er dei i ein psykose? Overmanna av delirium? Er dei utsette for ein spøk, eller med i eit realityprogram?
Kva skjer?
Ideen er god og lokkande for ein lesar. Problemet er at ideen blir svakt forløyst, for det første gjennom svært mange gjentakingar i den første delen, der Leira og Didriksen forvirra prøver å skape meining i tilværet. Kvar gong Leira lurer på kva tid programleiaren i realityshowet skal dukke opp, er det som om vi får presentert denne teorien for første gong, men så kan det vere for tjuande. For det andre er teksten i lange strekk nesten berre meisla ut som spørsmål om korleis dei har hamna i denne situasjonen: «Hvor er det egentlig vi befinner oss?» «Men hvis en tidsreise på denne måten var umulig, hva var det da snakk om»? «Og hvem i all verden var egentlig de?» Ein er utmatta etter éi side med dette, men her er det snakk om ein stadig tilbakevendande metode over 450 sider. I desse partia kjem ein ikkje av flekken som lesar, for det einaste som skjer, er at personane lurer på kva som skjer.
Interessant tese
Så, innimellom, skjer det noko i verda utanfor hovuda deira, som at den slemme abbeden får skuldra ut av ledd, og doktor Didriksen får eit høve til å vise kva han kan. Det er også eit par andre dramatiske hendingar som kallar på merksemd, ikkje minst under Leiras flukt frå øya heilt mot slutten. Det er riktig spennande å følgje han heile vegen fram til siste side.
Men fram til det er det meste av handlinga òg spørsmålsbasert. Dei som lever i gamle dagar, spør dei som kjem utanfrå om korleis dei tenkjer om religion, medisin og samfunn. Det verkar oppstylta – var det slik eit møte mellom ulike tider ville føregått? Ei pågåande utspørjing?
Forteljinga er omtalt som ein «idéhistorisk satire», og det er då også artig når abbeden slår fast at Didriksen har «bekjent seg til en engelsk teolog, Darwin». Avstanden mellom verdssyna i mellomalderen og i dag er eigna til å skape ein fruktbar litterær leik, men når munkane stiller spørsmål, er det mest som ein konfirmanttime, der dei ventar på fasitsvara. Nivået kjennest ikkje høgt, og det er synd, for satire er ikkje berre klang, men botn. Eg finn likevel ein interessant tese som boka krinsar rundt: Vi har ikkje alle svara i dag, eller ikkje nødvendigvis betre svar i dag, på dei store spørsmåla.
Problemet er uansett at boka, trass i ein morosam og lovande idé, har forteljetekniske manglar. Med sterkare redigering og innstramming ville elementa som fungerer, komme meir til sin rett, i staden for å bli overdøyvde av skurr i språk og oppbygging. Kanskje det vil flyte betre i den varsla bok nummer to?
Ingvild Bræin
Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Det er artig når abbeden slår fast at Didriksen har «bekjent seg til en engelsk teolog, Darwin».
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.