Ein indre dystopi
Den gode vennen er ein rørande roman du får mykje igjen for å lese – om du klarer å henge med i svingane.
Bjørn Esben Almaas skildrar ein ung gut med eit traumatisk barndomsminne.
Foto: Lene Sørøy Neverdal
Roman
Bjørn
Esben
Almaas:
Den gode vennen
Oktober
Vi har vel alle nokre personar vi har kjent i barndommen eller tenåra som det ikkje er så kjekt å sjå igjen. Slike vi plutseleg kan treffe på i butikken på heimstaden, og så vekker det minne om noko vi trudde vi hadde gløymt. Hovudpersonen i Bjørn Esben Almaas’ første bok på ti år opplever dette då han skal kjøpe nye gardiner og treffer på han dei alltid berre kalla Mutt. Men for han utløyser møtet mykje meir enn det ville gjort for dei fleste.
Almaas fortel parallelt frå nokre dagar hausten 1987, då hovudpersonen går i sjette klasse, og nokre sommardagar i 2013, då han er gift og far til to gutar. Forteljinga frå 1987 startar nokre dagar etter ei dramatisk hending, og så går vi tilbake i tid til vi får vite kva som har skjedd. I 2013 er vi med tobarnsfaren i kvardagen der mykje begynner å rakne idet han blir mint på traumet sitt.
God på nyansane
Hovudpersonen blir lam i halve ansiktet, og røyndoms- og sanseopplevingane blir rare og forvirrande, litt slik som vi har det når vi har lågt blodsukker eller er bakfulle; alt er litt fjernt, men samstundes intenst. Almaas skildrar desse nyansane godt. Slik eg forstår det, er det ei posttraumatisk stressliding som blir utløyst idet han treffer på denne Mutt. Han prøver å ta seg saman og gjere normale, kjekke sommarferieting. Han tar med sønene på Tusenfryd, og han blir rørande opphengd i å kjøpe is, sjølv i heilt upassande situasjonar. Det er kanskje ikkje så lett å vere ein god far når ein brått hugsar at ein sjølv ikkje hadde den beste barndommen.
Indre uro
Det er mykje uro i boka, ei uro som klamrar seg fast og blir sitjande i. Det skjer noko sanseleg, som ei klo i magen, på same måte som når eg les skrekk eller dystopiar der det er mykje ytre uro. Men her er det altså mest det som skjer inni hovudet til hovudpersonen, som skapar ubehag.
Samstundes er ikkje Den gode vennen ein bekmørk roman. Vi blir tatt tilbake til barndommen, det er artig å få sjå, frå tolvåringens perspektiv, på naboane, andre familiar, rampestrekar, om å lyge om å vere sjuk for å sleppe å gå på skulen, å gå frå dør til dør og selje ting til inntekt for speidaren – alle desse detaljane som blir som eit måleri av ein norsk barndom. Almaas er altså så sterk på å sjå verda frå barnehøgd. Eg las nettopp den amerikanske klassikaren Drep ikke en sangfugl av Harper Lee og fekk same kjensla av dette hos henne – utan samanlikning elles.
Noko uoversiktleg
Bjørn Esben Almaas har skrive ein roman som er både var og intens. Språket er med på å lage denne kontrastfulle stemninga; det er eit radikalt bokmål med kreative vendingar og knappe setningar som gir eit sterkt krydder til barneblikket og den tunge tematikken.
Men i handlinga blir det litt for mykje å følge med på, litt mange personar på 155 små sider, og denne Mutt-personen er meir mystisk enn eg klarer å forstå at han er nøydd å vere. Eg sit igjen med mange spørsmål etter lesinga og tenker at det nok er lurt å lese boka to gongar. Men det burde sjeldan vere nødvendig å lese bøker fleire gongar for å få tak på handlingsgangen. For første gong i mitt lesande liv saknar eg meir presisering, meir gjentaking av kven som er kven, slik at mindre er opp til lesaren.
Katrine Judit Urke
Katrine Judit Urke er bibliotekar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Bjørn
Esben
Almaas:
Den gode vennen
Oktober
Vi har vel alle nokre personar vi har kjent i barndommen eller tenåra som det ikkje er så kjekt å sjå igjen. Slike vi plutseleg kan treffe på i butikken på heimstaden, og så vekker det minne om noko vi trudde vi hadde gløymt. Hovudpersonen i Bjørn Esben Almaas’ første bok på ti år opplever dette då han skal kjøpe nye gardiner og treffer på han dei alltid berre kalla Mutt. Men for han utløyser møtet mykje meir enn det ville gjort for dei fleste.
Almaas fortel parallelt frå nokre dagar hausten 1987, då hovudpersonen går i sjette klasse, og nokre sommardagar i 2013, då han er gift og far til to gutar. Forteljinga frå 1987 startar nokre dagar etter ei dramatisk hending, og så går vi tilbake i tid til vi får vite kva som har skjedd. I 2013 er vi med tobarnsfaren i kvardagen der mykje begynner å rakne idet han blir mint på traumet sitt.
God på nyansane
Hovudpersonen blir lam i halve ansiktet, og røyndoms- og sanseopplevingane blir rare og forvirrande, litt slik som vi har det når vi har lågt blodsukker eller er bakfulle; alt er litt fjernt, men samstundes intenst. Almaas skildrar desse nyansane godt. Slik eg forstår det, er det ei posttraumatisk stressliding som blir utløyst idet han treffer på denne Mutt. Han prøver å ta seg saman og gjere normale, kjekke sommarferieting. Han tar med sønene på Tusenfryd, og han blir rørande opphengd i å kjøpe is, sjølv i heilt upassande situasjonar. Det er kanskje ikkje så lett å vere ein god far når ein brått hugsar at ein sjølv ikkje hadde den beste barndommen.
Indre uro
Det er mykje uro i boka, ei uro som klamrar seg fast og blir sitjande i. Det skjer noko sanseleg, som ei klo i magen, på same måte som når eg les skrekk eller dystopiar der det er mykje ytre uro. Men her er det altså mest det som skjer inni hovudet til hovudpersonen, som skapar ubehag.
Samstundes er ikkje Den gode vennen ein bekmørk roman. Vi blir tatt tilbake til barndommen, det er artig å få sjå, frå tolvåringens perspektiv, på naboane, andre familiar, rampestrekar, om å lyge om å vere sjuk for å sleppe å gå på skulen, å gå frå dør til dør og selje ting til inntekt for speidaren – alle desse detaljane som blir som eit måleri av ein norsk barndom. Almaas er altså så sterk på å sjå verda frå barnehøgd. Eg las nettopp den amerikanske klassikaren Drep ikke en sangfugl av Harper Lee og fekk same kjensla av dette hos henne – utan samanlikning elles.
Noko uoversiktleg
Bjørn Esben Almaas har skrive ein roman som er både var og intens. Språket er med på å lage denne kontrastfulle stemninga; det er eit radikalt bokmål med kreative vendingar og knappe setningar som gir eit sterkt krydder til barneblikket og den tunge tematikken.
Men i handlinga blir det litt for mykje å følge med på, litt mange personar på 155 små sider, og denne Mutt-personen er meir mystisk enn eg klarer å forstå at han er nøydd å vere. Eg sit igjen med mange spørsmål etter lesinga og tenker at det nok er lurt å lese boka to gongar. Men det burde sjeldan vere nødvendig å lese bøker fleire gongar for å få tak på handlingsgangen. For første gong i mitt lesande liv saknar eg meir presisering, meir gjentaking av kven som er kven, slik at mindre er opp til lesaren.
Katrine Judit Urke
Katrine Judit Urke er bibliotekar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Bjørn Esben Almaas har skrive ein roman som er både var og intens.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.