Eit hus av melodrama
Det er lite magi igjen i Isabel Allendes realisme.
Chilenske Isabel Allende er verdas mest lesne nolevande spanskspråklege forfattar, skriv Gyldendal.
Foto: Gyldendal
Roman
Isabel Allende:
Viloleta
Omsett av Signe Prøis
Gyldendal
Isabel Allendes Åndenes hus frå 1982 bergtok lesarar over heile verda. Saman med særleg Gabriel García Márquez hadde latinamerikanske forfattarar enorm suksess med romanar som fekk merkelappen magisk realisme: Fargerike historier frå ei (for europearar og nordamerikanarar) eksotisk røynd, med forførande innslag av det overnaturlege og eventyrlege.
Allende er omsett til over 40 språk og har fått endå fleire litterære prisar. I mange år har bøkene hennar likevel vore mindre interessante. Berre i små glimt skin det fascinerande og dragande som prega tidlegare utgivingar gjennom i Violeta. Romanen er som ein hollywoodfilm, tidvis underhaldande, men med forterpa grep og klisjéprega karakterar. Det er som om heile soga er fortald på ein slags autopilot utan noko større engasjement.
Kjærleik og skugge
Violeta blir fødd i 1920 (Allende nektar seg ikkje klisjeen at denne dagen var «stormfull») og veks opp i ein borgarleg familie i det spansktalande Amerika i eit land som ikkje blir nemnt med namn. Det liknar svært på Chile, både geografisk, demografisk og politisk.
Her er innvandrarar frå mange land i Europa og eit urfolk som blir undertrykt og utnytta. Særleg kjenner vi att det chilenske i at mange tyskarar busette seg i landet, også krigsforbrytarar frå den andre verdskrigen. Fleire tiår seinare gjennomgår landet eit blodig statskupp og får eit brutalt diktatur. Ingen tvil: Det er Chile.
Violetas familie er full av vakre og oppofrande kvinner, lojale tenarar og svikefulle elskarar. Det er ikkje ulikt andre Allende-forteljingar, og forfattaren nyttar dessutan gjenbruk av eit par episodar frå nettopp Åndenes hus. Nytt er det kanskje at ho har gitt plass til eit lesbisk forhold. Dette gjeld ikkje hovudpersonen.
Violeta gifter seg først inn i eit «fornuftsekteskap», men møter lagnaden nokre år seinare i ein mann som ho innleier ein totalt ufornuftig relasjon til. Den blendande og vidløftige Julián Bravo har fleire dårlege enn gode eigenskapar. Livet med han blir lidenskapeleg og dramatisk, men med tida meir fylt av vald og sorg enn av glede. Det er ikkje den romantiske kjærleiken som sigrar her, kanskje fordi det slett ikkje var snakk om kjærleik, men om «rått begjær».
Flosklane i skildringane av tilhøvet mellom Violeta og Julián er ikkje få. Når det kjem fram mot slutten at Julián har vore tett knytt til kuppmakarane, er det dessutan lite truverdig at dette kjem som ei overrasking på den middelaldrande Violeta. Det får vere grenser for naivitet.
Sjablongar
Det er heller kjærleiken til barna som er skildra med nerve her. Den tragiske historia om dottera som blir narkoman, gjer inntrykk, og tilhøvet Violeta har til dottersonen, er tidvis rørande. Også her blomstrar sjablongane, men forfattaren tar seg meir tid til å vise handlinga fram, gjennom sceniske framstillingar. Show, don’t tell er eit gamalt råd, og det er merkeleg at ikkje Allende ser at ho syndar stort mot dette side opp og side ned i boka. Det som hender, er dramatisk og merkverdig og sjokkerande, men vi får ikkje vere med på det – og dermed engasjerer det ikkje.
Mot slutten er handlinga knytt til dei groteske følgjene av diktaturet. Dette er eit stoff Allende sjølv har eit sterkt tilhøve til. Forfattaren er i nær slekt med Salvador Allende, presidenten som vart styrta i kuppet i 1973. Det er synd at ho ikkje har gitt denne dramatikken meir plass i Violeta, det hadde gjort romanen både større og viktigare.
At språket er såpass flatt og uspennande, er ikkje omsetjaren Signe Prøis si skuld.
Hilde Vesaas
Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar for Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Isabel Allende:
Viloleta
Omsett av Signe Prøis
Gyldendal
Isabel Allendes Åndenes hus frå 1982 bergtok lesarar over heile verda. Saman med særleg Gabriel García Márquez hadde latinamerikanske forfattarar enorm suksess med romanar som fekk merkelappen magisk realisme: Fargerike historier frå ei (for europearar og nordamerikanarar) eksotisk røynd, med forførande innslag av det overnaturlege og eventyrlege.
Allende er omsett til over 40 språk og har fått endå fleire litterære prisar. I mange år har bøkene hennar likevel vore mindre interessante. Berre i små glimt skin det fascinerande og dragande som prega tidlegare utgivingar gjennom i Violeta. Romanen er som ein hollywoodfilm, tidvis underhaldande, men med forterpa grep og klisjéprega karakterar. Det er som om heile soga er fortald på ein slags autopilot utan noko større engasjement.
Kjærleik og skugge
Violeta blir fødd i 1920 (Allende nektar seg ikkje klisjeen at denne dagen var «stormfull») og veks opp i ein borgarleg familie i det spansktalande Amerika i eit land som ikkje blir nemnt med namn. Det liknar svært på Chile, både geografisk, demografisk og politisk.
Her er innvandrarar frå mange land i Europa og eit urfolk som blir undertrykt og utnytta. Særleg kjenner vi att det chilenske i at mange tyskarar busette seg i landet, også krigsforbrytarar frå den andre verdskrigen. Fleire tiår seinare gjennomgår landet eit blodig statskupp og får eit brutalt diktatur. Ingen tvil: Det er Chile.
Violetas familie er full av vakre og oppofrande kvinner, lojale tenarar og svikefulle elskarar. Det er ikkje ulikt andre Allende-forteljingar, og forfattaren nyttar dessutan gjenbruk av eit par episodar frå nettopp Åndenes hus. Nytt er det kanskje at ho har gitt plass til eit lesbisk forhold. Dette gjeld ikkje hovudpersonen.
Violeta gifter seg først inn i eit «fornuftsekteskap», men møter lagnaden nokre år seinare i ein mann som ho innleier ein totalt ufornuftig relasjon til. Den blendande og vidløftige Julián Bravo har fleire dårlege enn gode eigenskapar. Livet med han blir lidenskapeleg og dramatisk, men med tida meir fylt av vald og sorg enn av glede. Det er ikkje den romantiske kjærleiken som sigrar her, kanskje fordi det slett ikkje var snakk om kjærleik, men om «rått begjær».
Flosklane i skildringane av tilhøvet mellom Violeta og Julián er ikkje få. Når det kjem fram mot slutten at Julián har vore tett knytt til kuppmakarane, er det dessutan lite truverdig at dette kjem som ei overrasking på den middelaldrande Violeta. Det får vere grenser for naivitet.
Sjablongar
Det er heller kjærleiken til barna som er skildra med nerve her. Den tragiske historia om dottera som blir narkoman, gjer inntrykk, og tilhøvet Violeta har til dottersonen, er tidvis rørande. Også her blomstrar sjablongane, men forfattaren tar seg meir tid til å vise handlinga fram, gjennom sceniske framstillingar. Show, don’t tell er eit gamalt råd, og det er merkeleg at ikkje Allende ser at ho syndar stort mot dette side opp og side ned i boka. Det som hender, er dramatisk og merkverdig og sjokkerande, men vi får ikkje vere med på det – og dermed engasjerer det ikkje.
Mot slutten er handlinga knytt til dei groteske følgjene av diktaturet. Dette er eit stoff Allende sjølv har eit sterkt tilhøve til. Forfattaren er i nær slekt med Salvador Allende, presidenten som vart styrta i kuppet i 1973. Det er synd at ho ikkje har gitt denne dramatikken meir plass i Violeta, det hadde gjort romanen både større og viktigare.
At språket er såpass flatt og uspennande, er ikkje omsetjaren Signe Prøis si skuld.
Hilde Vesaas
Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar for Dag og Tid.
Flosklane i skildringane av tilhøvet mellom Violeta og Julián er ikkje få.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.