JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Eit skriftemål

Albert Camus borar djupt i framandkjensla mennesket har.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den franske skodespelaren Madeleine Renaud gratulerer den franske forfattaren Albert 
Camus etter at han vart utropt som nobelprisvinnar i litteratur 17. oktober 1957.

Den franske skodespelaren Madeleine Renaud gratulerer den franske forfattaren Albert Camus etter at han vart utropt som nobelprisvinnar i litteratur 17. oktober 1957.

Foto: Godot / AP / NTB scanpix

Den franske skodespelaren Madeleine Renaud gratulerer den franske forfattaren Albert 
Camus etter at han vart utropt som nobelprisvinnar i litteratur 17. oktober 1957.

Den franske skodespelaren Madeleine Renaud gratulerer den franske forfattaren Albert Camus etter at han vart utropt som nobelprisvinnar i litteratur 17. oktober 1957.

Foto: Godot / AP / NTB scanpix

2750
20180427
2750
20180427

Roman

Albert Camus:

Fallet

Bokvennen

Albert Camus fekk Nobelprisen i litteratur i 1957, som ein av dei yngste i dei 115 åra prisen har eksistert. Camus var 44; to år seinare døydde han i ei bilulukke utanfor Paris. I tida han hadde, rakk han å setje markante spor etter seg i både litteratur og filosofi. Når Fallet på nytt kjem i norsk språkdrakt, viser det at Camus framleis har ein vesentleg og tidlaus bodskap som rører ved menneskeeksistensen i ei absurd og meiningslaus verd.

Sjølvsentrert livsnytar

I Fallet (1956) møter vi den tidlegare stjerneadvokaten Jean-Baptiste Clamence, som har flykta frå Paris og slått seg ned i Amsterdam, der han i monologform fører sak mot seg sjølv. På den slitne hamnekneipa Mexico City fortel han historia om vekst og fall til ein tilfeldig gjest som kanskje er han sjølv. Han snakkar om Janus og det dobbelte i mennesket, og med stor språkleg styrke analyserer han det tidlegare livet sitt som forfengeleg og sjølvsentrert livsnytar i det parisiske borgarskapet. Han har sett seg sjølv som overmenneske og ein som omsynslaust bruker alt og alle i eiga interesse: «Jeg spilte effektiv, intelligent, fortjenstfull, samfunnsbevisst, indignert, overbærende, solidarisk, oppmuntrende.» Samtidig kjenner han meir og meir at «egentlig var det ingenting som betydde noe», alt er overflate, alt er meiningslaust, alt er spel og maskeringar.

Han snakkar om skuld og skam, ansvar og ansvarsfråskriving, fridom og tvang, synd, nåde og nådegiving. Som tidlegare advokat omtalar han seg sjølv som «dommer-botferdig», ja, heile monologen er ei botsøving der han innrømmer skuld for det fallet som har gjort at han har gått i hundane.

Eit konkret fall

Fallet er eit konkret fall og eit syndefall. Ei natt opplever han at ei ung kvinne kastar seg i Seinen, mens han sjølv snur ryggen til og går vidare utan å gripe inn eller varsle. Dette ber han med seg og opplever som ein rå latter i netter då han seinare streifar rundt i gatene langs Seinen. Til slutt greier han ikkje meir og søker tilflukt i Amsterdam, der han fører sak mot seg sjølv og mot menneskeslekta.

Det finst mange religiøse føringar i teksten: Jean-Baptiste er Johannes Døyparen, og Clamence blir i ein fotnote ved omsetjaren Tom Lothrington forklart som «den som roper i ørkenen». Men religionen gir inga trøyst eller forklaring, det absurde og meiningslause er der like fullt.

Ingenting er meir absurd enn å døy i ein bilkollisjon, skal Camus ha sagt. Og så var det nettopp det som skjedde 4. januar 1960.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Albert Camus:

Fallet

Bokvennen

Albert Camus fekk Nobelprisen i litteratur i 1957, som ein av dei yngste i dei 115 åra prisen har eksistert. Camus var 44; to år seinare døydde han i ei bilulukke utanfor Paris. I tida han hadde, rakk han å setje markante spor etter seg i både litteratur og filosofi. Når Fallet på nytt kjem i norsk språkdrakt, viser det at Camus framleis har ein vesentleg og tidlaus bodskap som rører ved menneskeeksistensen i ei absurd og meiningslaus verd.

Sjølvsentrert livsnytar

I Fallet (1956) møter vi den tidlegare stjerneadvokaten Jean-Baptiste Clamence, som har flykta frå Paris og slått seg ned i Amsterdam, der han i monologform fører sak mot seg sjølv. På den slitne hamnekneipa Mexico City fortel han historia om vekst og fall til ein tilfeldig gjest som kanskje er han sjølv. Han snakkar om Janus og det dobbelte i mennesket, og med stor språkleg styrke analyserer han det tidlegare livet sitt som forfengeleg og sjølvsentrert livsnytar i det parisiske borgarskapet. Han har sett seg sjølv som overmenneske og ein som omsynslaust bruker alt og alle i eiga interesse: «Jeg spilte effektiv, intelligent, fortjenstfull, samfunnsbevisst, indignert, overbærende, solidarisk, oppmuntrende.» Samtidig kjenner han meir og meir at «egentlig var det ingenting som betydde noe», alt er overflate, alt er meiningslaust, alt er spel og maskeringar.

Han snakkar om skuld og skam, ansvar og ansvarsfråskriving, fridom og tvang, synd, nåde og nådegiving. Som tidlegare advokat omtalar han seg sjølv som «dommer-botferdig», ja, heile monologen er ei botsøving der han innrømmer skuld for det fallet som har gjort at han har gått i hundane.

Eit konkret fall

Fallet er eit konkret fall og eit syndefall. Ei natt opplever han at ei ung kvinne kastar seg i Seinen, mens han sjølv snur ryggen til og går vidare utan å gripe inn eller varsle. Dette ber han med seg og opplever som ein rå latter i netter då han seinare streifar rundt i gatene langs Seinen. Til slutt greier han ikkje meir og søker tilflukt i Amsterdam, der han fører sak mot seg sjølv og mot menneskeslekta.

Det finst mange religiøse føringar i teksten: Jean-Baptiste er Johannes Døyparen, og Clamence blir i ein fotnote ved omsetjaren Tom Lothrington forklart som «den som roper i ørkenen». Men religionen gir inga trøyst eller forklaring, det absurde og meiningslause er der like fullt.

Ingenting er meir absurd enn å døy i ein bilkollisjon, skal Camus ha sagt. Og så var det nettopp det som skjedde 4. januar 1960.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Når Fallet på nytt kjem i norsk språkdrakt, viser det at Camus framleis har ein vesentleg og tidlaus bodskap.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis