Eit skriftemål
Albert Camus borar djupt i framandkjensla mennesket har.
Den franske skodespelaren Madeleine Renaud gratulerer den franske forfattaren Albert Camus etter at han vart utropt som nobelprisvinnar i litteratur 17. oktober 1957.
Foto: Godot / AP / NTB scanpix
Roman
Albert Camus:
Fallet
Bokvennen
Albert Camus fekk Nobelprisen i litteratur i 1957, som ein av dei yngste i dei 115 åra prisen har eksistert. Camus var 44; to år seinare døydde han i ei bilulukke utanfor Paris. I tida han hadde, rakk han å setje markante spor etter seg i både litteratur og filosofi. Når Fallet på nytt kjem i norsk språkdrakt, viser det at Camus framleis har ein vesentleg og tidlaus bodskap som rører ved menneskeeksistensen i ei absurd og meiningslaus verd.
Sjølvsentrert livsnytar
I Fallet (1956) møter vi den tidlegare stjerneadvokaten Jean-Baptiste Clamence, som har flykta frå Paris og slått seg ned i Amsterdam, der han i monologform fører sak mot seg sjølv. På den slitne hamnekneipa Mexico City fortel han historia om vekst og fall til ein tilfeldig gjest som kanskje er han sjølv. Han snakkar om Janus og det dobbelte i mennesket, og med stor språkleg styrke analyserer han det tidlegare livet sitt som forfengeleg og sjølvsentrert livsnytar i det parisiske borgarskapet. Han har sett seg sjølv som overmenneske og ein som omsynslaust bruker alt og alle i eiga interesse: «Jeg spilte effektiv, intelligent, fortjenstfull, samfunnsbevisst, indignert, overbærende, solidarisk, oppmuntrende.» Samtidig kjenner han meir og meir at «egentlig var det ingenting som betydde noe», alt er overflate, alt er meiningslaust, alt er spel og maskeringar.
Han snakkar om skuld og skam, ansvar og ansvarsfråskriving, fridom og tvang, synd, nåde og nådegiving. Som tidlegare advokat omtalar han seg sjølv som «dommer-botferdig», ja, heile monologen er ei botsøving der han innrømmer skuld for det fallet som har gjort at han har gått i hundane.
Eit konkret fall
Fallet er eit konkret fall og eit syndefall. Ei natt opplever han at ei ung kvinne kastar seg i Seinen, mens han sjølv snur ryggen til og går vidare utan å gripe inn eller varsle. Dette ber han med seg og opplever som ein rå latter i netter då han seinare streifar rundt i gatene langs Seinen. Til slutt greier han ikkje meir og søker tilflukt i Amsterdam, der han fører sak mot seg sjølv og mot menneskeslekta.
Det finst mange religiøse føringar i teksten: Jean-Baptiste er Johannes Døyparen, og Clamence blir i ein fotnote ved omsetjaren Tom Lothrington forklart som «den som roper i ørkenen». Men religionen gir inga trøyst eller forklaring, det absurde og meiningslause er der like fullt.
Ingenting er meir absurd enn å døy i ein bilkollisjon, skal Camus ha sagt. Og så var det nettopp det som skjedde 4. januar 1960.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Albert Camus:
Fallet
Bokvennen
Albert Camus fekk Nobelprisen i litteratur i 1957, som ein av dei yngste i dei 115 åra prisen har eksistert. Camus var 44; to år seinare døydde han i ei bilulukke utanfor Paris. I tida han hadde, rakk han å setje markante spor etter seg i både litteratur og filosofi. Når Fallet på nytt kjem i norsk språkdrakt, viser det at Camus framleis har ein vesentleg og tidlaus bodskap som rører ved menneskeeksistensen i ei absurd og meiningslaus verd.
Sjølvsentrert livsnytar
I Fallet (1956) møter vi den tidlegare stjerneadvokaten Jean-Baptiste Clamence, som har flykta frå Paris og slått seg ned i Amsterdam, der han i monologform fører sak mot seg sjølv. På den slitne hamnekneipa Mexico City fortel han historia om vekst og fall til ein tilfeldig gjest som kanskje er han sjølv. Han snakkar om Janus og det dobbelte i mennesket, og med stor språkleg styrke analyserer han det tidlegare livet sitt som forfengeleg og sjølvsentrert livsnytar i det parisiske borgarskapet. Han har sett seg sjølv som overmenneske og ein som omsynslaust bruker alt og alle i eiga interesse: «Jeg spilte effektiv, intelligent, fortjenstfull, samfunnsbevisst, indignert, overbærende, solidarisk, oppmuntrende.» Samtidig kjenner han meir og meir at «egentlig var det ingenting som betydde noe», alt er overflate, alt er meiningslaust, alt er spel og maskeringar.
Han snakkar om skuld og skam, ansvar og ansvarsfråskriving, fridom og tvang, synd, nåde og nådegiving. Som tidlegare advokat omtalar han seg sjølv som «dommer-botferdig», ja, heile monologen er ei botsøving der han innrømmer skuld for det fallet som har gjort at han har gått i hundane.
Eit konkret fall
Fallet er eit konkret fall og eit syndefall. Ei natt opplever han at ei ung kvinne kastar seg i Seinen, mens han sjølv snur ryggen til og går vidare utan å gripe inn eller varsle. Dette ber han med seg og opplever som ein rå latter i netter då han seinare streifar rundt i gatene langs Seinen. Til slutt greier han ikkje meir og søker tilflukt i Amsterdam, der han fører sak mot seg sjølv og mot menneskeslekta.
Det finst mange religiøse føringar i teksten: Jean-Baptiste er Johannes Døyparen, og Clamence blir i ein fotnote ved omsetjaren Tom Lothrington forklart som «den som roper i ørkenen». Men religionen gir inga trøyst eller forklaring, det absurde og meiningslause er der like fullt.
Ingenting er meir absurd enn å døy i ein bilkollisjon, skal Camus ha sagt. Og så var det nettopp det som skjedde 4. januar 1960.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Når Fallet på nytt kjem i norsk språkdrakt, viser det at Camus framleis har ein vesentleg og tidlaus bodskap.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.