Eit tragisk liv
Stig Holmås skriv ømt og varmt om dei aller svakaste.
Stig Holmås er utdanna bibliotekar og har skrive ei rekkje bøker i fleire sjangrar.
Foto: Eivind Senneset
Roman
Stig Holmås:
Der gresshoppen aldri synger
Gyldendal
Stolpejakt er eit populært tiltak som både gir betre helse og betre kjennskap til eigen by, og i fjor haust skanna eg ein stolpe utanfor Gløshaugen offentlige Døveskole (1897–1918) i Trondheim. Når eg nemner dette, er det fordi 10-åringen Sigurd Søvik i Stig Holmås’ nye roman Der gresshoppen aldri synger får plass ved denne døveskolen og blir der i åtte år mellom 1897 og 1905. Her lærer han å skrive og rekne og snakke sakte og utydeleg samtidig som han lærer skomakaryrket, slik at han kan greie seg på eiga hand når han reiser heim igjen til fiktive Jermundstø i Øygarden utanfor Bergen.
I Trondheim har han fått eit menneskeverd og ein identitet, og han har funne kjærleiken i medeleven Bjørghild frå Tylldalen i Hedmark. Dei lover kvarandre truskap og giftemål ved myndig alder. Imens skriv dei brev til kvarandre, men brått blir kontakten broten, og lesaren anar fort kva som skjer. Sigurd går inn i ein djup depresjon der han svingar mellom det apatiske og det utagerande. Det endar med drapsforsøk og innlegging på Møllendal Sindsygeasyl, som igjen leiger han ut som gratis arbeidskraft på gardar rundt omkring, heilt til han klikkar fullstendig og blir innlagd på Valen Sinnsykeasyl. Der finn broren Georg eit menneske i fosterstilling, med bleie, heilt i si eiga verd og umogleg å få kontakt med.
Handlinga spenner over ein 40-årsperiode, og Stig Holmås følgjer familien Søvik og bygdelivet i Jermundstø. Faren Jon Oscar Søvik er ein driftig kar som startar både fabrikk og krambu, men når kona Ingeborg dør, går det utfor med han, sjølv om tenestejenta, den innfule og iskalde Mathea, flyttar frå kammerset og inn i ektesenga. For Sigurd blir dette den store katastrofen i livet, og det håpet som fanst etter åra i Trondheim, blir snudd til det håplause i møtet med familien og bygdemobben når han vender tilbake.
Broren Georg, som lærte han å rekne og skrive bokstavar, har tatt hyre og er borte, mora er død, ingen bryr seg, og Sigurd er tilbake i den omsorgssvikten han har vakse opp med. Det finst ingen rundt han som kan ta grep, hjelpe han og gi han eit verdig liv. Når Georg omsider vender heim, er løpet køyrt, og sviket mot Sigurd kjem for ein dag i all sin banalitet.
Der gresshoppen aldri synger føyer seg inn i ein realistisk romantradisjon som tematiserer omsorgssvikt, mishandling og utanforskap. Det er nok å nemne De vergeløse av Gabriel Scott eller Jonas av Jens Bjørneboe. Går ein til Bergen, Holmås’ eigen by, finn vi både Amalie Skram og Torborg Nedreaas. Likevel blir ikkje Der gresshoppen aldri synger ein tendensroman, for det er ingen brodd mot vår eiga samtid; snarare har Holmås skrive ei litt triviallitterær folkelivsskildring med eit historisk bakteppe der han med innleving og nerve og med blikk for menneskeverdet til dei svake løftar fram eit djupt tragisk liv.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Stig Holmås:
Der gresshoppen aldri synger
Gyldendal
Stolpejakt er eit populært tiltak som både gir betre helse og betre kjennskap til eigen by, og i fjor haust skanna eg ein stolpe utanfor Gløshaugen offentlige Døveskole (1897–1918) i Trondheim. Når eg nemner dette, er det fordi 10-åringen Sigurd Søvik i Stig Holmås’ nye roman Der gresshoppen aldri synger får plass ved denne døveskolen og blir der i åtte år mellom 1897 og 1905. Her lærer han å skrive og rekne og snakke sakte og utydeleg samtidig som han lærer skomakaryrket, slik at han kan greie seg på eiga hand når han reiser heim igjen til fiktive Jermundstø i Øygarden utanfor Bergen.
I Trondheim har han fått eit menneskeverd og ein identitet, og han har funne kjærleiken i medeleven Bjørghild frå Tylldalen i Hedmark. Dei lover kvarandre truskap og giftemål ved myndig alder. Imens skriv dei brev til kvarandre, men brått blir kontakten broten, og lesaren anar fort kva som skjer. Sigurd går inn i ein djup depresjon der han svingar mellom det apatiske og det utagerande. Det endar med drapsforsøk og innlegging på Møllendal Sindsygeasyl, som igjen leiger han ut som gratis arbeidskraft på gardar rundt omkring, heilt til han klikkar fullstendig og blir innlagd på Valen Sinnsykeasyl. Der finn broren Georg eit menneske i fosterstilling, med bleie, heilt i si eiga verd og umogleg å få kontakt med.
Handlinga spenner over ein 40-årsperiode, og Stig Holmås følgjer familien Søvik og bygdelivet i Jermundstø. Faren Jon Oscar Søvik er ein driftig kar som startar både fabrikk og krambu, men når kona Ingeborg dør, går det utfor med han, sjølv om tenestejenta, den innfule og iskalde Mathea, flyttar frå kammerset og inn i ektesenga. For Sigurd blir dette den store katastrofen i livet, og det håpet som fanst etter åra i Trondheim, blir snudd til det håplause i møtet med familien og bygdemobben når han vender tilbake.
Broren Georg, som lærte han å rekne og skrive bokstavar, har tatt hyre og er borte, mora er død, ingen bryr seg, og Sigurd er tilbake i den omsorgssvikten han har vakse opp med. Det finst ingen rundt han som kan ta grep, hjelpe han og gi han eit verdig liv. Når Georg omsider vender heim, er løpet køyrt, og sviket mot Sigurd kjem for ein dag i all sin banalitet.
Der gresshoppen aldri synger føyer seg inn i ein realistisk romantradisjon som tematiserer omsorgssvikt, mishandling og utanforskap. Det er nok å nemne De vergeløse av Gabriel Scott eller Jonas av Jens Bjørneboe. Går ein til Bergen, Holmås’ eigen by, finn vi både Amalie Skram og Torborg Nedreaas. Likevel blir ikkje Der gresshoppen aldri synger ein tendensroman, for det er ingen brodd mot vår eiga samtid; snarare har Holmås skrive ei litt triviallitterær folkelivsskildring med eit historisk bakteppe der han med innleving og nerve og med blikk for menneskeverdet til dei svake løftar fram eit djupt tragisk liv.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Foto via Wikipedia Commons
«Ørjasæter var fyrst god ven med diktarbroren sin frå Gudbrandsdalen, men så fekk han høyre ting om Aukrust som skar han 'gjenom hjarte som eit tvieggja sverd'.»
Han heitte John Guillot, men skifta namn til Johnnie Allan og blei pub-rockar.
Arkivet: For tida framstår ikkje USA som det lova landet, men hausten for 50 år sidan var Elvis Presley på hitlistene i USA og England med «Promised Land»
Mogleg trasé for jarnbane mellom Narvik eller Bjørnfjell til Tromsø.
«Tanken om å realisera tog til Tromsø gjennom Sverige er på ingen måte ny.»
Daniel Sommer, Johannes Lundberg og Arve Henriksen.
Foto: Kristin Lidell
Fint nordisk samarbeid
Her er det ikkje spor av langhalm.
Polakkane er skumle bridgespelarar. Her frå avslutningsseremonien under World Bridge Games i Buenos Aires nyleg.
Foto: Poli Zolto / World Bridge Federation
Dąbrowskis masurka
For to veker sidan vann Polen gull i det som uformelt blir kalla bridgens olympiade, i Buenos Aires.