JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Elegisk og brutalt

Endre Ruset og Harry Man skriv rik poesi om eit norsk traume.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2987
20210827
2987
20210827

Dikt

Endre Ruset og Harry Man:

Deretter

Flamme forlag

Terroråtaket på Utøya og i Regjeringskvartalet 22. juli 2011 er omdreiingspunktet i denne diktboka, skriven fram som eit samarbeidsprosjekt mellom den norske poeten Endre Ruset og den engelske poeten Harry Man.

Jamvel om diktbokas tittel Deretter peikar på ei ettertid og eit skilje i tida, handsamar ikkje dikta det norske traumet, det vil seie det manglande oppgjeret med det ideologiske tankegodset som motiverte massedrapsmannen. Dikta samlar seg om hendingane og dei bølgjene av sorg og sjokk massedrapet forårsaka. Sommaridyllen som forvandlar seg til eit apokalyptisk scene, og den etterfølgjande sorga.

I tråd med dette vil ein finne ein høg frekvens av forvandlingsmotiv og hav- og bølgjebilete strøymande gjennom dikta. Slik koplar også boka seg til ein lang elegisk tradisjon.

Rørlege monument

Bokstavane i dikta former grafisk konturane av andlet som lyser kvitt på boksidene, og kvar andletskontur ein finn i boka, har eit eige særpreg. Gjennom andleta strøymer orda, men rett nok vert ordstraumen iblant broten opp i enkeltbokstavar som gjer rytmen stakkato, der dei dannar auge eller munn eller vert til ein kontur mot det kvite fråværet. Kombinasjonen av det visuelle og verbaltekstlege gjer dikta til rørlege monument.

Dikta er skrivne til eit smertefullt høve. Dei krinsar om ein autentisk kjerne som involverer mange, frå dei direkte råka til det norske kollektivet. Utfordinga er å finne eit gyldig språk til illgjerningane og tapet.

Då Pier Paolo Pasolini skreiv diktet «Patmos» rett etter terroranslaget på Piazza Fontana i Milano 1969, forma han det som ein kollasj beståande av tre element og respektive stilartar: det apokalyptiske, dei journalistiske nekrologane over alle offera og ein politisk polemikk. Dei ulike elementa blei bundne saman i det autentiske eget til forfattaren.

Radikalt stilbrot

I Deretter finn ein eitt radikalt stilbrot, representert av midtseksjonen i boka, som lenar seg sterkt på obduksjonsrapportane. Nærgåande klinisk og svært brutalt får ein her høyre om korleis kulene treffer og kor dei går ut av kroppane.

Når det gjeld eget i Deretter, er det fleksibelt og flyttbart, for brått åndeleggjer det noko, brått manifesterer det ei røyst, dei etterlatne, vener, offera. Slik svingar dikta frå vene, rytmiske sekvensar til slåande formuleringar som hektar seg fast i lesaren: «Sorg. En/ slags kjærlighet du ikke kan falle ut av.»

Eg har sans for den forsiktige, tilbakehaldne, men likevel klåre språkbruken, nett som om poetane veit at i dette høvet kan dei få alle til å gråte, men dei vil ikkje gi seg inn på den vegen, snarare halde fast det som er så vanskeleg å ta og halde i, fråværet.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Dikt

Endre Ruset og Harry Man:

Deretter

Flamme forlag

Terroråtaket på Utøya og i Regjeringskvartalet 22. juli 2011 er omdreiingspunktet i denne diktboka, skriven fram som eit samarbeidsprosjekt mellom den norske poeten Endre Ruset og den engelske poeten Harry Man.

Jamvel om diktbokas tittel Deretter peikar på ei ettertid og eit skilje i tida, handsamar ikkje dikta det norske traumet, det vil seie det manglande oppgjeret med det ideologiske tankegodset som motiverte massedrapsmannen. Dikta samlar seg om hendingane og dei bølgjene av sorg og sjokk massedrapet forårsaka. Sommaridyllen som forvandlar seg til eit apokalyptisk scene, og den etterfølgjande sorga.

I tråd med dette vil ein finne ein høg frekvens av forvandlingsmotiv og hav- og bølgjebilete strøymande gjennom dikta. Slik koplar også boka seg til ein lang elegisk tradisjon.

Rørlege monument

Bokstavane i dikta former grafisk konturane av andlet som lyser kvitt på boksidene, og kvar andletskontur ein finn i boka, har eit eige særpreg. Gjennom andleta strøymer orda, men rett nok vert ordstraumen iblant broten opp i enkeltbokstavar som gjer rytmen stakkato, der dei dannar auge eller munn eller vert til ein kontur mot det kvite fråværet. Kombinasjonen av det visuelle og verbaltekstlege gjer dikta til rørlege monument.

Dikta er skrivne til eit smertefullt høve. Dei krinsar om ein autentisk kjerne som involverer mange, frå dei direkte råka til det norske kollektivet. Utfordinga er å finne eit gyldig språk til illgjerningane og tapet.

Då Pier Paolo Pasolini skreiv diktet «Patmos» rett etter terroranslaget på Piazza Fontana i Milano 1969, forma han det som ein kollasj beståande av tre element og respektive stilartar: det apokalyptiske, dei journalistiske nekrologane over alle offera og ein politisk polemikk. Dei ulike elementa blei bundne saman i det autentiske eget til forfattaren.

Radikalt stilbrot

I Deretter finn ein eitt radikalt stilbrot, representert av midtseksjonen i boka, som lenar seg sterkt på obduksjonsrapportane. Nærgåande klinisk og svært brutalt får ein her høyre om korleis kulene treffer og kor dei går ut av kroppane.

Når det gjeld eget i Deretter, er det fleksibelt og flyttbart, for brått åndeleggjer det noko, brått manifesterer det ei røyst, dei etterlatne, vener, offera. Slik svingar dikta frå vene, rytmiske sekvensar til slåande formuleringar som hektar seg fast i lesaren: «Sorg. En/ slags kjærlighet du ikke kan falle ut av.»

Eg har sans for den forsiktige, tilbakehaldne, men likevel klåre språkbruken, nett som om poetane veit at i dette høvet kan dei få alle til å gråte, men dei vil ikkje gi seg inn på den vegen, snarare halde fast det som er så vanskeleg å ta og halde i, fråværet.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

I Deretter finn ein eitt radikalt stilbrot, representert av midtseksjonen i boka, som lenar seg sterkt på obduksjons­rapportane.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis