Elegisk og brutalt
Endre Ruset og Harry Man skriv rik poesi om eit norsk traume.
Dikt
Endre Ruset og Harry Man:
Deretter
Flamme forlag
Terroråtaket på Utøya og i Regjeringskvartalet 22. juli 2011 er omdreiingspunktet i denne diktboka, skriven fram som eit samarbeidsprosjekt mellom den norske poeten Endre Ruset og den engelske poeten Harry Man.
Jamvel om diktbokas tittel Deretter peikar på ei ettertid og eit skilje i tida, handsamar ikkje dikta det norske traumet, det vil seie det manglande oppgjeret med det ideologiske tankegodset som motiverte massedrapsmannen. Dikta samlar seg om hendingane og dei bølgjene av sorg og sjokk massedrapet forårsaka. Sommaridyllen som forvandlar seg til eit apokalyptisk scene, og den etterfølgjande sorga.
I tråd med dette vil ein finne ein høg frekvens av forvandlingsmotiv og hav- og bølgjebilete strøymande gjennom dikta. Slik koplar også boka seg til ein lang elegisk tradisjon.
Rørlege monument
Bokstavane i dikta former grafisk konturane av andlet som lyser kvitt på boksidene, og kvar andletskontur ein finn i boka, har eit eige særpreg. Gjennom andleta strøymer orda, men rett nok vert ordstraumen iblant broten opp i enkeltbokstavar som gjer rytmen stakkato, der dei dannar auge eller munn eller vert til ein kontur mot det kvite fråværet. Kombinasjonen av det visuelle og verbaltekstlege gjer dikta til rørlege monument.
Dikta er skrivne til eit smertefullt høve. Dei krinsar om ein autentisk kjerne som involverer mange, frå dei direkte råka til det norske kollektivet. Utfordinga er å finne eit gyldig språk til illgjerningane og tapet.
Då Pier Paolo Pasolini skreiv diktet «Patmos» rett etter terroranslaget på Piazza Fontana i Milano 1969, forma han det som ein kollasj beståande av tre element og respektive stilartar: det apokalyptiske, dei journalistiske nekrologane over alle offera og ein politisk polemikk. Dei ulike elementa blei bundne saman i det autentiske eget til forfattaren.
Radikalt stilbrot
I Deretter finn ein eitt radikalt stilbrot, representert av midtseksjonen i boka, som lenar seg sterkt på obduksjonsrapportane. Nærgåande klinisk og svært brutalt får ein her høyre om korleis kulene treffer og kor dei går ut av kroppane.
Når det gjeld eget i Deretter, er det fleksibelt og flyttbart, for brått åndeleggjer det noko, brått manifesterer det ei røyst, dei etterlatne, vener, offera. Slik svingar dikta frå vene, rytmiske sekvensar til slåande formuleringar som hektar seg fast i lesaren: «Sorg. En/ slags kjærlighet du ikke kan falle ut av.»
Eg har sans for den forsiktige, tilbakehaldne, men likevel klåre språkbruken, nett som om poetane veit at i dette høvet kan dei få alle til å gråte, men dei vil ikkje gi seg inn på den vegen, snarare halde fast det som er så vanskeleg å ta og halde i, fråværet.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dikt
Endre Ruset og Harry Man:
Deretter
Flamme forlag
Terroråtaket på Utøya og i Regjeringskvartalet 22. juli 2011 er omdreiingspunktet i denne diktboka, skriven fram som eit samarbeidsprosjekt mellom den norske poeten Endre Ruset og den engelske poeten Harry Man.
Jamvel om diktbokas tittel Deretter peikar på ei ettertid og eit skilje i tida, handsamar ikkje dikta det norske traumet, det vil seie det manglande oppgjeret med det ideologiske tankegodset som motiverte massedrapsmannen. Dikta samlar seg om hendingane og dei bølgjene av sorg og sjokk massedrapet forårsaka. Sommaridyllen som forvandlar seg til eit apokalyptisk scene, og den etterfølgjande sorga.
I tråd med dette vil ein finne ein høg frekvens av forvandlingsmotiv og hav- og bølgjebilete strøymande gjennom dikta. Slik koplar også boka seg til ein lang elegisk tradisjon.
Rørlege monument
Bokstavane i dikta former grafisk konturane av andlet som lyser kvitt på boksidene, og kvar andletskontur ein finn i boka, har eit eige særpreg. Gjennom andleta strøymer orda, men rett nok vert ordstraumen iblant broten opp i enkeltbokstavar som gjer rytmen stakkato, der dei dannar auge eller munn eller vert til ein kontur mot det kvite fråværet. Kombinasjonen av det visuelle og verbaltekstlege gjer dikta til rørlege monument.
Dikta er skrivne til eit smertefullt høve. Dei krinsar om ein autentisk kjerne som involverer mange, frå dei direkte råka til det norske kollektivet. Utfordinga er å finne eit gyldig språk til illgjerningane og tapet.
Då Pier Paolo Pasolini skreiv diktet «Patmos» rett etter terroranslaget på Piazza Fontana i Milano 1969, forma han det som ein kollasj beståande av tre element og respektive stilartar: det apokalyptiske, dei journalistiske nekrologane over alle offera og ein politisk polemikk. Dei ulike elementa blei bundne saman i det autentiske eget til forfattaren.
Radikalt stilbrot
I Deretter finn ein eitt radikalt stilbrot, representert av midtseksjonen i boka, som lenar seg sterkt på obduksjonsrapportane. Nærgåande klinisk og svært brutalt får ein her høyre om korleis kulene treffer og kor dei går ut av kroppane.
Når det gjeld eget i Deretter, er det fleksibelt og flyttbart, for brått åndeleggjer det noko, brått manifesterer det ei røyst, dei etterlatne, vener, offera. Slik svingar dikta frå vene, rytmiske sekvensar til slåande formuleringar som hektar seg fast i lesaren: «Sorg. En/ slags kjærlighet du ikke kan falle ut av.»
Eg har sans for den forsiktige, tilbakehaldne, men likevel klåre språkbruken, nett som om poetane veit at i dette høvet kan dei få alle til å gråte, men dei vil ikkje gi seg inn på den vegen, snarare halde fast det som er så vanskeleg å ta og halde i, fråværet.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
I Deretter finn ein eitt radikalt stilbrot, representert av midtseksjonen i boka, som lenar seg sterkt på obduksjonsrapportane.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen