Fanga i livet
Jeg vil ikke reddes er ei bok som brenner seg fast i lesaren.
Vegard Sæteren debuterte med ei diktsamling i 2017 og har sidan gjeve ut to romanar.
Foto: Heidi Furre
Roman
Vegard Sæteren:
Jeg vil ikke reddes
Flamme Forlag
Av og til dukkar det opp bøker som med stor suggererande kraft fører lesaren inn «på ein våg me ikkje har visst um». Ei slik bok har Vegard Sæteren (f. 1982) skrive, og sjølv om Jeg vil ikke reddes er den tredje boka hans sidan debuten i 2017, skal eg ærleg innrømme at forfattarskapet hans har gått meg hus forbi. Det kan vere fordi han gir ut på vesle Flamme Forlag, og det kan vere fordi bøkene hans knapt er omtalte i media.
Eit slør av mystikk
Jeg vil ikke reddes er ei merkeleg bok, utan sjangernemning, men ho kan lesast både som roman og som ei tekstsamling. Framstillinga og handlinga er sveipt i eit slør av mystikk, lagt i munnen på ulike eg-stemmer, subjektivt og innanfor eit avgrensa område folkesett av sære og originale folk som knapt har kontakt med kvarandre, samtidig som dei strevar med å skjønne kva som faktisk hender rundt dei, utan å finne svar på den eksistensielle fortvilinga dei lever med.
Alt er prega av forfall, uvisse, ei kjensle av undergang og endetid, død og oppløysing, og det som finst av håp, er forsvinnande lite og avgrensar seg til ein draum om at det må vere ein veg bort frå det klaustrofobiske og meiningslause tilværet personane er fanga i, kanskje gjennom ein tunell, kanskje gjennom ei luke som fører til noko anna og forbi dei grensene dei er fanga innanfor.
Det heile er balansert mellom ting og tanke, og ein av personane seier i klartekst at «det er bortkasta tid å gruble på alle dem tinga som ikke har feste i den verden jeg lever i». Ein annan vil gjerne «klamre seg fast til dem håndfaste tinga». Og ein tredje: «Jeg kan ikke kaste bort tida på tanker.»
Groteske situasjonar
Men tanken er der likevel og vil noko anna, og i absurde, tidvis morosame, tidvis groteske situasjonar opnar tekstane seg mot den avgrunnen desse personane lever heilt inntil: einsemda og det totalt meiningslause. Medisinen mot dette blir dei faste rutinane, dei daglege gjeremåla, forsøk på å halde «dem håndfaste tinga» ved like, men alt smuldrar opp under ei brennande sol og ein fiendtleg natur.
Sæteren har nemnt både Beckett og Fosse som litterære førebilete, og ein ser spor etter begge gjennom stiliserte tablå og gjennom det repeterande språket. Språket er dessutan radikalt bokmål med a-endingar, halde i eit munnleg toneleie: «Kanskje har sola kommi litt nærmere uten at vi egentlig merka det? Men bortsett fra det der med sola er ting som dem pleier å værra.»
Vegard Sæteren har skrive ein djupt fascinerande tekst der kva som helst kan hende innanfor dei grunnvilkåra som gjeld for «människans obotliga ensamhet». Strålande gjort!
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Vegard Sæteren:
Jeg vil ikke reddes
Flamme Forlag
Av og til dukkar det opp bøker som med stor suggererande kraft fører lesaren inn «på ein våg me ikkje har visst um». Ei slik bok har Vegard Sæteren (f. 1982) skrive, og sjølv om Jeg vil ikke reddes er den tredje boka hans sidan debuten i 2017, skal eg ærleg innrømme at forfattarskapet hans har gått meg hus forbi. Det kan vere fordi han gir ut på vesle Flamme Forlag, og det kan vere fordi bøkene hans knapt er omtalte i media.
Eit slør av mystikk
Jeg vil ikke reddes er ei merkeleg bok, utan sjangernemning, men ho kan lesast både som roman og som ei tekstsamling. Framstillinga og handlinga er sveipt i eit slør av mystikk, lagt i munnen på ulike eg-stemmer, subjektivt og innanfor eit avgrensa område folkesett av sære og originale folk som knapt har kontakt med kvarandre, samtidig som dei strevar med å skjønne kva som faktisk hender rundt dei, utan å finne svar på den eksistensielle fortvilinga dei lever med.
Alt er prega av forfall, uvisse, ei kjensle av undergang og endetid, død og oppløysing, og det som finst av håp, er forsvinnande lite og avgrensar seg til ein draum om at det må vere ein veg bort frå det klaustrofobiske og meiningslause tilværet personane er fanga i, kanskje gjennom ein tunell, kanskje gjennom ei luke som fører til noko anna og forbi dei grensene dei er fanga innanfor.
Det heile er balansert mellom ting og tanke, og ein av personane seier i klartekst at «det er bortkasta tid å gruble på alle dem tinga som ikke har feste i den verden jeg lever i». Ein annan vil gjerne «klamre seg fast til dem håndfaste tinga». Og ein tredje: «Jeg kan ikke kaste bort tida på tanker.»
Groteske situasjonar
Men tanken er der likevel og vil noko anna, og i absurde, tidvis morosame, tidvis groteske situasjonar opnar tekstane seg mot den avgrunnen desse personane lever heilt inntil: einsemda og det totalt meiningslause. Medisinen mot dette blir dei faste rutinane, dei daglege gjeremåla, forsøk på å halde «dem håndfaste tinga» ved like, men alt smuldrar opp under ei brennande sol og ein fiendtleg natur.
Sæteren har nemnt både Beckett og Fosse som litterære førebilete, og ein ser spor etter begge gjennom stiliserte tablå og gjennom det repeterande språket. Språket er dessutan radikalt bokmål med a-endingar, halde i eit munnleg toneleie: «Kanskje har sola kommi litt nærmere uten at vi egentlig merka det? Men bortsett fra det der med sola er ting som dem pleier å værra.»
Vegard Sæteren har skrive ein djupt fascinerande tekst der kva som helst kan hende innanfor dei grunnvilkåra som gjeld for «människans obotliga ensamhet». Strålande gjort!
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Foto via Wikipedia Commons
«Ørjasæter var fyrst god ven med diktarbroren sin frå Gudbrandsdalen, men så fekk han høyre ting om Aukrust som skar han 'gjenom hjarte som eit tvieggja sverd'.»
Han heitte John Guillot, men skifta namn til Johnnie Allan og blei pub-rockar.
Arkivet: For tida framstår ikkje USA som det lova landet, men hausten for 50 år sidan var Elvis Presley på hitlistene i USA og England med «Promised Land»
Mogleg trasé for jarnbane mellom Narvik eller Bjørnfjell til Tromsø.
«Tanken om å realisera tog til Tromsø gjennom Sverige er på ingen måte ny.»
Daniel Sommer, Johannes Lundberg og Arve Henriksen.
Foto: Kristin Lidell
Fint nordisk samarbeid
Her er det ikkje spor av langhalm.
Polakkane er skumle bridgespelarar. Her frå avslutningsseremonien under World Bridge Games i Buenos Aires nyleg.
Foto: Poli Zolto / World Bridge Federation
Dąbrowskis masurka
For to veker sidan vann Polen gull i det som uformelt blir kalla bridgens olympiade, i Buenos Aires.