Fellesskap, overskriding og utstøyting
Ved hjelp av enkle middel seier dikta til Svanhild Amdal Telnes noko vesentleg om samfunn og menneske i ein utsett posisjon.
Svanhild Amdal Telnes er fødd i 1994 og voks opp i Seljord. Ho er psykolog og har studert ved Skrivekunstakademiet i Hordaland.
Foto: Julie Pike
Dikt
Svanhild Amdal Telnes:
Å jage ein hjort i døden
Gyldendal 2021
Svanhild Amdal Telnes vart i 2018 nominert til Tarjei Vesaas’ debutantpris for diktboka Om natta brukar mor dråpeteljar.
I den andre diktboka hennar, Å jage ein hjort i døden, vert ei ettersivilisatorisk verd skissert opp. Den moderne, industrielle og teknologiske verda er tilbakelagd til fordel for ei enklare livsform og ein ny samfunnsformasjon.
Nokon har rodd ut frå fastlandet, brent båtane sine, busett seg på ei øy og isolert seg frå resten av verda. Dei vande familierelasjonane er oppløyste, alle vert anten omtala som «onklar» eller «tanter», «bror» og «syster» – og «alt er/ flytande, felles og delbart.» Dei bur i hytter og livnærer seg av sanking og jakt. Det som er knytt til fastlandet og fortida, er forbode å minnast – sjølv om det nye samfunnet verkar å vere ein regresjon, ein tilbakegang til noko enklare.
Poetisk forteljing
Det lyriske eget, som er ei ung jente, oppdagar at hendene hennar har lækjande krefter då ein av brørne hennar vert sjuk. Etter ei stund verkar det som posisjonen hennar er utsett idet dei ekstraordinære evnene gjer at ho skil seg frå fellesskapen: «Eg sovnar som syster (...) og eg/ vaknar som ulv.» Og det er slett ikkje så sikkert at soga endar godt for eget: «Hendene mine er faklar/ og alt rundt meg skal brenne.»
Enkeltdikta gjer nedslag, skisserer små sekvensar, episodar og punkt, men til saman dannar diktboka ei forteljing om denne nye samfunnsformasjonen. Det er mogleg å lese den poetiske forteljinga på ulike nivå: som eit sivilisatorisk samanbrot i kjølvatnet av ei økologisk krise.
Utanfor fellesskapen
Samstundes skildrar dikta freistnaden på å bryte ut av mønstera ved at nokon lever annleis enn hopen. Samfunnet på øya støyter seg ut frå fastlandssamfunnet, og det lyriske eget vert utskild frå øyfellesskapen gjennom dei lækjande evnene. I tillegg verkar dette samfunnet å dyrke nokre tabu som gjer at det får ubehagelege totalitære trekk.
Svanhild Amdal Telnes skapar eit bilete og eit univers som gjer det mogleg å kjenne og sjå dynamikkar mellom ulike grupper, og korleis det er å hamne utanfor fellesskapen. Sjølv om dikta skildrar overskridande krefter, er dei disiplinerte, berre sjå alle dei gjennomførte motiva som har med overgangar, overskridingar og overgangsritar å gjere: overgangen frå fastlandet til øya, frå sivilisasjon til eit arkaisk, enklare samfunn, frå fellesskapen til individ til utanforskap, frå barn til vaksen, frå menneske til dyr.
Språket er undrande, roleg, og det eig ei særeigen rørsle og kraft.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dikt
Svanhild Amdal Telnes:
Å jage ein hjort i døden
Gyldendal 2021
Svanhild Amdal Telnes vart i 2018 nominert til Tarjei Vesaas’ debutantpris for diktboka Om natta brukar mor dråpeteljar.
I den andre diktboka hennar, Å jage ein hjort i døden, vert ei ettersivilisatorisk verd skissert opp. Den moderne, industrielle og teknologiske verda er tilbakelagd til fordel for ei enklare livsform og ein ny samfunnsformasjon.
Nokon har rodd ut frå fastlandet, brent båtane sine, busett seg på ei øy og isolert seg frå resten av verda. Dei vande familierelasjonane er oppløyste, alle vert anten omtala som «onklar» eller «tanter», «bror» og «syster» – og «alt er/ flytande, felles og delbart.» Dei bur i hytter og livnærer seg av sanking og jakt. Det som er knytt til fastlandet og fortida, er forbode å minnast – sjølv om det nye samfunnet verkar å vere ein regresjon, ein tilbakegang til noko enklare.
Poetisk forteljing
Det lyriske eget, som er ei ung jente, oppdagar at hendene hennar har lækjande krefter då ein av brørne hennar vert sjuk. Etter ei stund verkar det som posisjonen hennar er utsett idet dei ekstraordinære evnene gjer at ho skil seg frå fellesskapen: «Eg sovnar som syster (...) og eg/ vaknar som ulv.» Og det er slett ikkje så sikkert at soga endar godt for eget: «Hendene mine er faklar/ og alt rundt meg skal brenne.»
Enkeltdikta gjer nedslag, skisserer små sekvensar, episodar og punkt, men til saman dannar diktboka ei forteljing om denne nye samfunnsformasjonen. Det er mogleg å lese den poetiske forteljinga på ulike nivå: som eit sivilisatorisk samanbrot i kjølvatnet av ei økologisk krise.
Utanfor fellesskapen
Samstundes skildrar dikta freistnaden på å bryte ut av mønstera ved at nokon lever annleis enn hopen. Samfunnet på øya støyter seg ut frå fastlandssamfunnet, og det lyriske eget vert utskild frå øyfellesskapen gjennom dei lækjande evnene. I tillegg verkar dette samfunnet å dyrke nokre tabu som gjer at det får ubehagelege totalitære trekk.
Svanhild Amdal Telnes skapar eit bilete og eit univers som gjer det mogleg å kjenne og sjå dynamikkar mellom ulike grupper, og korleis det er å hamne utanfor fellesskapen. Sjølv om dikta skildrar overskridande krefter, er dei disiplinerte, berre sjå alle dei gjennomførte motiva som har med overgangar, overskridingar og overgangsritar å gjere: overgangen frå fastlandet til øya, frå sivilisasjon til eit arkaisk, enklare samfunn, frå fellesskapen til individ til utanforskap, frå barn til vaksen, frå menneske til dyr.
Språket er undrande, roleg, og det eig ei særeigen rørsle og kraft.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Sjølv om dikta skildrar overskridande krefter, er dei disiplinerte.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.