For den sjølvsikre lesaren
Trekk pusten, legg vekk mobilen og hald deg til teksten, så kan du få deg ei kjekk og underleg stund.
Ingvild Schade skriv om 14-åringen Karsten.
Foto: Håkon Borg
Roman
Ingvild Schade:
Bergverket
Cappelen Damm
Eg føler at nokon ser på meg medan eg les Ingvild Schades (f. 1987) andre roman, at nokon følger med på meg for å sjå om eg les boka riktig. Det er eigentleg ikkje teksten i seg sjølv som er vanskeleg. Sjølv om han nok ikkje er for alle, med lange, innfløkte setningar, hyppige digresjonar og større utgreiingar om geologi og biologi, i tillegg til hopp i både tid og synsvinkel.
Problemet mitt er derimot at eg ikkje alltid forstår kva som skjer, kvifor det skjer, og kva forfattaren vil fortelje, og då blir eg nervøs. Det er sikkert ikkje Schades intensjon å ekskludere nokon, men eg kjenner meg nesten litt dum og er redd for å ha oversett noko, ein tydeleg referanse eller allusjon eller omskriving av ein gresk tragedie eller noko, eitt eller anna må ligge under, det er eg nesten overbevist om.
Men om eg ser bort frå denne frykta, kosar eg meg frykteleg (sic!) med teksten som er utruleg sprø og rik. Og uansett er det ei bragd av ein så ung og fersk forfattar å få romanen til å minne om noko klassisk. Og når eg veit om Schade at ho er ein humoristisk forteljar som er glad i å kødde litt med lesarane, kan det jo hende ho rett og slett vil skrive om overgangen frå barn til vaksen på mest mogeleg snodig og artig vis.
Assosiasjonsrik
Hovudpersonen heiter Karsten og er fjorten år, men han brukar ord som «lærerinde» og «mannekeng» og snakkar såleis som ein gammal mann, eller herre blir vel nesten meir presist. Vi er i Noreg, trur eg, men eg veit ikkje kva tid det er. Snakkar Karsten gammalmodig, eller er dette nokre tiår tilbake i tid? Begge delar er sannsynleg, og det set preg på opplevinga – det blir som å vere fleire stader, eller i fleire dimensjonar, på same tid.
Same kva tid det går føre seg i, er Karstein annleis enn jamaldringane. Han kjem ikkje overeins med nabogutane, dei snakkar nærast ikkje same språk. Dette resulterer i at han isolerer seg over lengre tid og kokar i hop ei krimgåte ved hjelp av ein ekstremt livleg, pubertal fantasi og videokameraet til faren.
Absurd krimgåte
Den absurde krimgåta går føre seg i preteritum. I notid i boka er Karsten og faren på fottur. Verken Karsten eller lesaren veit kor dei er på veg. Så går vi tilbake til nær fortid og blir kjende med Karsten som ein anten irriterande, obsternasig og betrevitande dritunge eller pratsam, evnerik og uskuldig tenåring – det er opp til deg som les, tenker eg. Om eg hadde treft Karsten, ville eg late han få prate i veg om bergartar og synsnerven og anna som måtte interessere han, men det er jo ikkje alltid slikt passar.
På same måte må du vere tolmodig når du les Schades bøker, slik som når du les til dømes Kristian Klausen, som òg er ein språkleg vilter og assosiasjonsrik drammensforfattar.
Eg frydar meg over Bergverket, og for meg er boka årets største litterære overrasking så langt, og ikkje ver redd for å kjenne deg dum. Hiv deg over boka!
Katrine Judit Urke
Katrine Judit Urke er bibliotekar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Ingvild Schade:
Bergverket
Cappelen Damm
Eg føler at nokon ser på meg medan eg les Ingvild Schades (f. 1987) andre roman, at nokon følger med på meg for å sjå om eg les boka riktig. Det er eigentleg ikkje teksten i seg sjølv som er vanskeleg. Sjølv om han nok ikkje er for alle, med lange, innfløkte setningar, hyppige digresjonar og større utgreiingar om geologi og biologi, i tillegg til hopp i både tid og synsvinkel.
Problemet mitt er derimot at eg ikkje alltid forstår kva som skjer, kvifor det skjer, og kva forfattaren vil fortelje, og då blir eg nervøs. Det er sikkert ikkje Schades intensjon å ekskludere nokon, men eg kjenner meg nesten litt dum og er redd for å ha oversett noko, ein tydeleg referanse eller allusjon eller omskriving av ein gresk tragedie eller noko, eitt eller anna må ligge under, det er eg nesten overbevist om.
Men om eg ser bort frå denne frykta, kosar eg meg frykteleg (sic!) med teksten som er utruleg sprø og rik. Og uansett er det ei bragd av ein så ung og fersk forfattar å få romanen til å minne om noko klassisk. Og når eg veit om Schade at ho er ein humoristisk forteljar som er glad i å kødde litt med lesarane, kan det jo hende ho rett og slett vil skrive om overgangen frå barn til vaksen på mest mogeleg snodig og artig vis.
Assosiasjonsrik
Hovudpersonen heiter Karsten og er fjorten år, men han brukar ord som «lærerinde» og «mannekeng» og snakkar såleis som ein gammal mann, eller herre blir vel nesten meir presist. Vi er i Noreg, trur eg, men eg veit ikkje kva tid det er. Snakkar Karsten gammalmodig, eller er dette nokre tiår tilbake i tid? Begge delar er sannsynleg, og det set preg på opplevinga – det blir som å vere fleire stader, eller i fleire dimensjonar, på same tid.
Same kva tid det går føre seg i, er Karstein annleis enn jamaldringane. Han kjem ikkje overeins med nabogutane, dei snakkar nærast ikkje same språk. Dette resulterer i at han isolerer seg over lengre tid og kokar i hop ei krimgåte ved hjelp av ein ekstremt livleg, pubertal fantasi og videokameraet til faren.
Absurd krimgåte
Den absurde krimgåta går føre seg i preteritum. I notid i boka er Karsten og faren på fottur. Verken Karsten eller lesaren veit kor dei er på veg. Så går vi tilbake til nær fortid og blir kjende med Karsten som ein anten irriterande, obsternasig og betrevitande dritunge eller pratsam, evnerik og uskuldig tenåring – det er opp til deg som les, tenker eg. Om eg hadde treft Karsten, ville eg late han få prate i veg om bergartar og synsnerven og anna som måtte interessere han, men det er jo ikkje alltid slikt passar.
På same måte må du vere tolmodig når du les Schades bøker, slik som når du les til dømes Kristian Klausen, som òg er ein språkleg vilter og assosiasjonsrik drammensforfattar.
Eg frydar meg over Bergverket, og for meg er boka årets største litterære overrasking så langt, og ikkje ver redd for å kjenne deg dum. Hiv deg over boka!
Katrine Judit Urke
Katrine Judit Urke er bibliotekar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Eg frydar meg over Bergverket, og for meg er boka årets største litterære overrasking så langt.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen