Forsking og fiksjon
Gøhril Gabrielsen skriv med teft og innsikt om å miste seg sjølv.
Gøhril Gabrielsen har fått tre litterære prisar for romanane sine.
Foto: Per Are Løkke
Roman
Gøhril Gabrielsen:
Ankomst
Aschehoug
Gøhril Gabrielsen blei fort lagd merke til da ho entra den litterære scenen i 2006 med debutromanen Unevnelige hendelser. Elleve år og tre bøker seinare sit ho med tre litterære prisar, der Tanums kvinnestipend og Amalie Skram-prisen ragar høgast. Årets bok – den femte romanen hennar – viser at ho stadig er på rett veg og i utvikling i det språklege, i det litterære og i den psykologiske portretteringa av «kvinner på randen».
Handlinga er lagd til Finnmark, som ho sjølv kjem frå, midtvinters, og så langt ut i øydemarka ein kan komme før storhavet overtar. Der hekkar koloniar av sjøfugl, og den kvinnelege forteljaren har reist dit for å drive grunnforsking om klimaendringar og fugledød. Ho har eit ryddig forhold til forskingsoppdraget; verre står det til i privatlivet, der ho har forlate ein mann og knytt seg til ein ny, med ungar på begge sider. Det er her den psykologiske teften til Gabrielsen kjem til sin rett, for ho opererer med ein svært upåliteleg forteljar.
Irrasjonelle fantasiar
Denne namnlause forteljaren ventar heile tida på at elskaren skal komme, men han dukkar aldri opp. Den psykopatiske eksen trugar også med å komme, og kanskje dukkar han opp i sluttscenen. Dette spenningsgrepet blir kopla til ei tragisk hending på staden tilbake i 1860-åra, da ein familie slo seg ned og rydda eit småbruk i øydemarka, og var dei einaste og siste som budde der.
Det er her den objektive forskaren mistar grepet i det verkelege og gir seg over i irrasjonelle fantasiar kring det som hende for lenge sidan. Ho diktar seg inn i livet dei levde, ei innleving som samtidig blir projisert på hennes eigne røynsler og forholdet til han ho meir eller mindre har flykta frå.
Storm og stille
Oppi dette er det storslåtte naturskildringar frå ein finnmarkskyst vinterstid: dei brå skifta mellom storm og stille, nordlyset, dagane som blir lengre, landskapet som speglar sinnsstemningar og opnar for ein mystikk der det irrasjonelle blir ein del av logikken i teksten og i framstillinga til forteljaren.
Djupast sett handlar det kanskje om skuld og ansvar for naturen og for dei nære relasjonane, utan at dette går i hop slik forteljaren ønsker.
Gøhril Gabrielsen har levert ein roman det er verd å merke seg denne hausten.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Gøhril Gabrielsen:
Ankomst
Aschehoug
Gøhril Gabrielsen blei fort lagd merke til da ho entra den litterære scenen i 2006 med debutromanen Unevnelige hendelser. Elleve år og tre bøker seinare sit ho med tre litterære prisar, der Tanums kvinnestipend og Amalie Skram-prisen ragar høgast. Årets bok – den femte romanen hennar – viser at ho stadig er på rett veg og i utvikling i det språklege, i det litterære og i den psykologiske portretteringa av «kvinner på randen».
Handlinga er lagd til Finnmark, som ho sjølv kjem frå, midtvinters, og så langt ut i øydemarka ein kan komme før storhavet overtar. Der hekkar koloniar av sjøfugl, og den kvinnelege forteljaren har reist dit for å drive grunnforsking om klimaendringar og fugledød. Ho har eit ryddig forhold til forskingsoppdraget; verre står det til i privatlivet, der ho har forlate ein mann og knytt seg til ein ny, med ungar på begge sider. Det er her den psykologiske teften til Gabrielsen kjem til sin rett, for ho opererer med ein svært upåliteleg forteljar.
Irrasjonelle fantasiar
Denne namnlause forteljaren ventar heile tida på at elskaren skal komme, men han dukkar aldri opp. Den psykopatiske eksen trugar også med å komme, og kanskje dukkar han opp i sluttscenen. Dette spenningsgrepet blir kopla til ei tragisk hending på staden tilbake i 1860-åra, da ein familie slo seg ned og rydda eit småbruk i øydemarka, og var dei einaste og siste som budde der.
Det er her den objektive forskaren mistar grepet i det verkelege og gir seg over i irrasjonelle fantasiar kring det som hende for lenge sidan. Ho diktar seg inn i livet dei levde, ei innleving som samtidig blir projisert på hennes eigne røynsler og forholdet til han ho meir eller mindre har flykta frå.
Storm og stille
Oppi dette er det storslåtte naturskildringar frå ein finnmarkskyst vinterstid: dei brå skifta mellom storm og stille, nordlyset, dagane som blir lengre, landskapet som speglar sinnsstemningar og opnar for ein mystikk der det irrasjonelle blir ein del av logikken i teksten og i framstillinga til forteljaren.
Djupast sett handlar det kanskje om skuld og ansvar for naturen og for dei nære relasjonane, utan at dette går i hop slik forteljaren ønsker.
Gøhril Gabrielsen har levert ein roman det er verd å merke seg denne hausten.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Djupast sett handlar det kanskje om skuld og ansvar for naturen og for dei nære relasjonane.
Fleire artiklar
Det kjæraste eg har? Min ser ikkje slik ut, men eg er ganske glad i han, ja.
Foto via Wikimedia Commons
Smørbutten min får du nok aldri
Ei flygande badstove skal få ny heim, sit det nokon inni alt?
Foto: Maren Bø
Badstovene tek av
Det er interessant korleis badstove inne kan vere så ut, mens badstove ute er så in.
Morgonfrisk fersking
«Ein kan kjenna seg frisk og sterk, vera åndsfrisk eller endåtil frisk som ein fisk, friskna til, verta frisk att frå sjukdomen og heilt friskmeld.»
150-årsjubilant: den austerrikske komponisten Arnold Schönberg (1874–1951).
Fredshymne
Kammerchor Stuttgart tolkar Schönbergs «illusjon for blandakor» truverdig.
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.