Førsteklasses skrivekunst
Rachel Cusks andre bind i trilogien om Faye er den beste boka eg har lese i år.
Den andre boka i trilogien til Rachel Cusk er no komen på norsk.
Foto: Siemon Scammel-Katz
Roman
Rachel Cusk:
Transitt
Omsett av Agnete Øye
Gyldendal
Eg var begeistra då eg melde Rachel Cusks første bok i ein trilogi i januar i år. Då skreiv eg at eg håpa på å bli betre kjend med hovudpersonen i oppfølgaren, som no har kome ut på norsk. Eg har ikkje blitt så veldig mykje klokare på Faye, men eg er trur eg har blitt klokare elles, og om mogeleg enda meir begeistra for Rachel Cusk.
Monologar
Transitt er ein frittståande oppfølgar til Omriss. Tredjeboka, Kudos, er planlagt gitt ut på norsk til våren, mens heile trilogien er ute på engelsk.
På same måte som i førsteboka møter vi i Transitt nye personar i så godt som alle kapitla, og denne romanen består òg nesten berre av samtalar.
I Omriss opplevde eg samtalane med dei ulike personane som monologar; hovudpersonen slapp nesten ikkje til. I andreboka får vi høyre noko meir frå Faye. Men det er så lite at eg framleis ikkje er sikker på om ho som forteljar vel å halde igjen informasjon, om ho «klipper» vekk litt av det ho seier. Men kanskje er det faktisk mogeleg å treffe så mange menneske som berre snakkar om seg sjølv: «Jeg hadde, sa jeg, funnet ut mer ved å lytte enn jeg noen gang hadde trodd var mulig.»
Ville historier
Romanen inneheld så mange rare figurar, desse er sjeldan blant Fayes nære venar eller familie, men oftare relasjonar som kjem og går, som ein snikkar, naboar, elevar og forfattarkollegaer. Av og til opplever eg det som å sjå humorprogrammet Du skal høre mye; det er litt av nokre historier vi får servert av persongalleriet. Men det er kanskje upresist å kalle figurane rare. Grunnen til at personane er så fargerike, mens dei eigentleg er nokså vanlege, er at alle byr slik på seg sjølv, dei er så herleg ærlege.
Sjølv om boka er dialogtung, evnar Cusk å gjere forteljinga levande ved å veksle mellom ulike sitatteknikkar og å flette inn miljø- og personskildringar, fleire av dei skarpe og kostelege. Her vil eg gjerne trekke fram ei scene der Faye er hos frisøren, Dale, og høyrer han fortelje frå det tidlegare utsvevande livet hans. Forfattaren er spesielt god her; i stolen ved sida av Faye sit ein tenåringsgut, og vi får observasjonane ho gjer av han, samtalen hans med frisøren og oppførselen til mor hans, som sit og ventar ved inngangen – alt dette fletta inn i den sprø historia til Dale. Det er som om ein er til stades i salongen.
Fridom og lagnad
Blant temaa som går igjen i samtalane, er kontrastane mellom og filosofering rundt fridom og lagnad, tatt opp på litt same måte som hos Milan Kundera i Tilværelsens uutholdelige letthet. Eit gjentakande motiv er dessutan flytting og oppussing, om kor og korleis ein skal bu. Her inngår òg valet om å få barn eller ikkje, og korleis ein tar vare på dei. Faye har to søner, men dei får vi, ikkje overraskande, vite ganske lite om; vi treffer dei berre når ho snakkar med dei i telefonen.
Faye er altså framleis eit lite mysterium, på ein ikkje irriterande, men berre fullstendig fasinerande måte. Rachel Cusk driv med skrivekunst eg knapt har sett maken til, med omvegar rundt hovudpersonen og intrikate teknikkar, også denne gongen upåklageleg omsett av Agnete Øye.
Katrine Judit Urke
Katrine Judit Urke er bibliotekar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Rachel Cusk:
Transitt
Omsett av Agnete Øye
Gyldendal
Eg var begeistra då eg melde Rachel Cusks første bok i ein trilogi i januar i år. Då skreiv eg at eg håpa på å bli betre kjend med hovudpersonen i oppfølgaren, som no har kome ut på norsk. Eg har ikkje blitt så veldig mykje klokare på Faye, men eg er trur eg har blitt klokare elles, og om mogeleg enda meir begeistra for Rachel Cusk.
Monologar
Transitt er ein frittståande oppfølgar til Omriss. Tredjeboka, Kudos, er planlagt gitt ut på norsk til våren, mens heile trilogien er ute på engelsk.
På same måte som i førsteboka møter vi i Transitt nye personar i så godt som alle kapitla, og denne romanen består òg nesten berre av samtalar.
I Omriss opplevde eg samtalane med dei ulike personane som monologar; hovudpersonen slapp nesten ikkje til. I andreboka får vi høyre noko meir frå Faye. Men det er så lite at eg framleis ikkje er sikker på om ho som forteljar vel å halde igjen informasjon, om ho «klipper» vekk litt av det ho seier. Men kanskje er det faktisk mogeleg å treffe så mange menneske som berre snakkar om seg sjølv: «Jeg hadde, sa jeg, funnet ut mer ved å lytte enn jeg noen gang hadde trodd var mulig.»
Ville historier
Romanen inneheld så mange rare figurar, desse er sjeldan blant Fayes nære venar eller familie, men oftare relasjonar som kjem og går, som ein snikkar, naboar, elevar og forfattarkollegaer. Av og til opplever eg det som å sjå humorprogrammet Du skal høre mye; det er litt av nokre historier vi får servert av persongalleriet. Men det er kanskje upresist å kalle figurane rare. Grunnen til at personane er så fargerike, mens dei eigentleg er nokså vanlege, er at alle byr slik på seg sjølv, dei er så herleg ærlege.
Sjølv om boka er dialogtung, evnar Cusk å gjere forteljinga levande ved å veksle mellom ulike sitatteknikkar og å flette inn miljø- og personskildringar, fleire av dei skarpe og kostelege. Her vil eg gjerne trekke fram ei scene der Faye er hos frisøren, Dale, og høyrer han fortelje frå det tidlegare utsvevande livet hans. Forfattaren er spesielt god her; i stolen ved sida av Faye sit ein tenåringsgut, og vi får observasjonane ho gjer av han, samtalen hans med frisøren og oppførselen til mor hans, som sit og ventar ved inngangen – alt dette fletta inn i den sprø historia til Dale. Det er som om ein er til stades i salongen.
Fridom og lagnad
Blant temaa som går igjen i samtalane, er kontrastane mellom og filosofering rundt fridom og lagnad, tatt opp på litt same måte som hos Milan Kundera i Tilværelsens uutholdelige letthet. Eit gjentakande motiv er dessutan flytting og oppussing, om kor og korleis ein skal bu. Her inngår òg valet om å få barn eller ikkje, og korleis ein tar vare på dei. Faye har to søner, men dei får vi, ikkje overraskande, vite ganske lite om; vi treffer dei berre når ho snakkar med dei i telefonen.
Faye er altså framleis eit lite mysterium, på ein ikkje irriterande, men berre fullstendig fasinerande måte. Rachel Cusk driv med skrivekunst eg knapt har sett maken til, med omvegar rundt hovudpersonen og intrikate teknikkar, også denne gongen upåklageleg omsett av Agnete Øye.
Katrine Judit Urke
Katrine Judit Urke er bibliotekar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Rachel Cusk driv med skrivekunst eg knapt har sett maken til.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen