JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Førsteklasses skrivekunst

Rachel Cusks andre bind i trilogien om Faye er den beste boka eg har lese i år.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den andre boka i trilogien til Rachel Cusk er no komen på norsk.

Den andre boka i trilogien til Rachel Cusk er no komen på norsk.

Foto: Siemon Scammel-Katz

Den andre boka i trilogien til Rachel Cusk er no komen på norsk.

Den andre boka i trilogien til Rachel Cusk er no komen på norsk.

Foto: Siemon Scammel-Katz

3387
20181207
3387
20181207

Roman

Rachel Cusk:

Transitt

Omsett av Agnete Øye
Gyldendal

Eg var begeistra då eg melde Rachel Cusks første bok i ein trilogi i januar i år. Då skreiv eg at eg håpa på å bli betre kjend med hovudpersonen i oppfølgaren, som no har kome ut på norsk. Eg har ikkje blitt så veldig mykje klokare på Faye, men eg er trur eg har blitt klokare elles, og om mogeleg enda meir begeistra for Rachel Cusk.

Monologar

Transitt er ein frittståande oppfølgar til Omriss. Tredjeboka, Kudos, er planlagt gitt ut på norsk til våren, mens heile trilogien er ute på engelsk.

På same måte som i førsteboka møter vi i Transitt nye personar i så godt som alle kapitla, og denne romanen består òg nesten berre av samtalar.

I Omriss opplevde eg samtalane med dei ulike personane som monologar; hovudpersonen slapp nesten ikkje til. I andreboka får vi høyre noko meir frå Faye. Men det er så lite at eg framleis ikkje er sikker på om ho som forteljar vel å halde igjen informasjon, om ho «klipper» vekk litt av det ho seier. Men kanskje er det faktisk mogeleg å treffe så mange menneske som berre snakkar om seg sjølv: «Jeg hadde, sa jeg, funnet ut mer ved å lytte enn jeg noen gang hadde trodd var mulig.»

Ville historier

Romanen inneheld så mange rare figurar, desse er sjeldan blant Fayes nære venar eller familie, men oftare relasjonar som kjem og går, som ein snikkar, naboar, elevar og forfattarkollegaer. Av og til opplever eg det som å sjå humorprogrammet Du skal høre mye; det er litt av nokre historier vi får servert av persongalleriet. Men det er kanskje upresist å kalle figurane rare. Grunnen til at personane er så fargerike, mens dei eigentleg er nokså vanlege, er at alle byr slik på seg sjølv, dei er så herleg ærlege.

Sjølv om boka er dialogtung, evnar Cusk å gjere forteljinga levande ved å veksle mellom ulike sitatteknikkar og å flette inn miljø- og personskildringar, fleire av dei skarpe og kostelege. Her vil eg gjerne trekke fram ei scene der Faye er hos frisøren, Dale, og høyrer han fortelje frå det tidlegare utsvevande livet hans. Forfattaren er spesielt god her; i stolen ved sida av Faye sit ein tenåringsgut, og vi får observasjonane ho gjer av han, samtalen hans med frisøren og oppførselen til mor hans, som sit og ventar ved inngangen – alt dette fletta inn i den sprø historia til Dale. Det er som om ein er til stades i salongen.

Fridom og lagnad

Blant temaa som går igjen i samtalane, er kontrastane mellom og filosofering rundt fridom og lagnad, tatt opp på litt same måte som hos Milan Kundera i Tilværelsens uutholdelige letthet. Eit gjentakande motiv er dessutan flytting og oppussing, om kor og korleis ein skal bu. Her inngår òg valet om å få barn eller ikkje, og korleis ein tar vare på dei. Faye har to søner, men dei får vi, ikkje overraskande, vite ganske lite om; vi treffer dei berre når ho snakkar med dei i telefonen.

Faye er altså framleis eit lite mysterium, på ein ikkje irriterande, men berre fullstendig fasinerande måte. Rachel Cusk driv med skrivekunst eg knapt har sett maken til, med omvegar rundt hovudpersonen og intrikate teknikkar, også denne gongen upåklageleg omsett av Agnete Øye.

Katrine Judit Urke

Katrine Judit Urke er bibliotekar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Rachel Cusk:

Transitt

Omsett av Agnete Øye
Gyldendal

Eg var begeistra då eg melde Rachel Cusks første bok i ein trilogi i januar i år. Då skreiv eg at eg håpa på å bli betre kjend med hovudpersonen i oppfølgaren, som no har kome ut på norsk. Eg har ikkje blitt så veldig mykje klokare på Faye, men eg er trur eg har blitt klokare elles, og om mogeleg enda meir begeistra for Rachel Cusk.

Monologar

Transitt er ein frittståande oppfølgar til Omriss. Tredjeboka, Kudos, er planlagt gitt ut på norsk til våren, mens heile trilogien er ute på engelsk.

På same måte som i førsteboka møter vi i Transitt nye personar i så godt som alle kapitla, og denne romanen består òg nesten berre av samtalar.

I Omriss opplevde eg samtalane med dei ulike personane som monologar; hovudpersonen slapp nesten ikkje til. I andreboka får vi høyre noko meir frå Faye. Men det er så lite at eg framleis ikkje er sikker på om ho som forteljar vel å halde igjen informasjon, om ho «klipper» vekk litt av det ho seier. Men kanskje er det faktisk mogeleg å treffe så mange menneske som berre snakkar om seg sjølv: «Jeg hadde, sa jeg, funnet ut mer ved å lytte enn jeg noen gang hadde trodd var mulig.»

Ville historier

Romanen inneheld så mange rare figurar, desse er sjeldan blant Fayes nære venar eller familie, men oftare relasjonar som kjem og går, som ein snikkar, naboar, elevar og forfattarkollegaer. Av og til opplever eg det som å sjå humorprogrammet Du skal høre mye; det er litt av nokre historier vi får servert av persongalleriet. Men det er kanskje upresist å kalle figurane rare. Grunnen til at personane er så fargerike, mens dei eigentleg er nokså vanlege, er at alle byr slik på seg sjølv, dei er så herleg ærlege.

Sjølv om boka er dialogtung, evnar Cusk å gjere forteljinga levande ved å veksle mellom ulike sitatteknikkar og å flette inn miljø- og personskildringar, fleire av dei skarpe og kostelege. Her vil eg gjerne trekke fram ei scene der Faye er hos frisøren, Dale, og høyrer han fortelje frå det tidlegare utsvevande livet hans. Forfattaren er spesielt god her; i stolen ved sida av Faye sit ein tenåringsgut, og vi får observasjonane ho gjer av han, samtalen hans med frisøren og oppførselen til mor hans, som sit og ventar ved inngangen – alt dette fletta inn i den sprø historia til Dale. Det er som om ein er til stades i salongen.

Fridom og lagnad

Blant temaa som går igjen i samtalane, er kontrastane mellom og filosofering rundt fridom og lagnad, tatt opp på litt same måte som hos Milan Kundera i Tilværelsens uutholdelige letthet. Eit gjentakande motiv er dessutan flytting og oppussing, om kor og korleis ein skal bu. Her inngår òg valet om å få barn eller ikkje, og korleis ein tar vare på dei. Faye har to søner, men dei får vi, ikkje overraskande, vite ganske lite om; vi treffer dei berre når ho snakkar med dei i telefonen.

Faye er altså framleis eit lite mysterium, på ein ikkje irriterande, men berre fullstendig fasinerande måte. Rachel Cusk driv med skrivekunst eg knapt har sett maken til, med omvegar rundt hovudpersonen og intrikate teknikkar, også denne gongen upåklageleg omsett av Agnete Øye.

Katrine Judit Urke

Katrine Judit Urke er bibliotekar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Rachel Cusk driv med skrivekunst eg knapt har sett maken til.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis