Frå to kulturar til eit nytt verdsbilete
Boka rokkar ved gamle fordommar og inngrodd vankunne.
Sakprosa
Merethe Roos og Johan Tønnesson (red.):
Sann opplysning?
Naturvitenskap i nordiske offentligheter gjennom fire århundrer
Cappelen Damm Akademisk 2017
Boka om naturvitskap i nordisk ålmente gjennom fire hundre år formidlar heilt nye innsikter, nye perspektiv og nye tilgangsmåtar til kva som er det historiske, norske tilhøvet mellom naturvitskapar, humaniora, allmenn danning og utdanning. Kvar einaste artikkel er overraskande og fortel noko vi ikkje visste frå før.
For så vidt fell boka inn i ei fornying av interessa for (fylgjene av) opplysningstida, og ei omvurdering av gamle tankemønster og for så vidt fordommar om opplysninga, ikkje minst etter at vi i den postmoderne motebylgja som fòr over alle land, støytte på ganske mange merkelege påstandar om grunnlaget for moderniteten.
Men det vesentlege tilskotet her er ikkje det at vi har fått mange nye einskildopplysningar om natur og kultur i norsk idéhistorie sidan 1600-talet og fram til vår tid. I staden får vi opning mot eit nytt paradigme eller tankeskjema for å oppfatte sambanda mellom studiet av natur og kultur, og formidlinga i skule og opplysningsarbeid av dette sambandet.
Tette skott
Den vidgjetne tesen til C.P. Snow om «to kulturar», altså skilsmissa mellom naturfag og kulturfag, er truleg enno meir gyldig i Noreg enn i mange andre land. Skotta mellom naturvitskap og humaniora er temmeleg tette. Der finst rett nok studiar av måten naturvitskaplege nyvinningar påverka norske forfattarar, men ser ein bort frå dei som arbeider med statistikk, er det elles fint lite kontakt til realfaga.
Tilstanden har gjort at vi ikkje har hatt nokon god tilgang til diskusjonar omkring til dømes rolla til utviklingslæra, sosialdarwinismen og Spencers påverknad på pedagogikken og kulturteorien, natursynet, oppfatningar om arv og miljø, undervisning i realfag, bruken av rekning, tabellar og grafar i norskfaget og kva det no elles måtte vere. Det gjer at humanistar ofte fell attende på ofte ikkje altfor informerte normative syn, eller vi held oss innafor dei litterære og kulturelle tradisjonane. Dei 19 artiklane i Sann opplysning?, som er på over 530 sider, representerer alle ny refleksjon over natursynet i dei første tidlege norske vitskapsmiljøa, i nordisk filosofi, i den romantiske tradisjonen som især prega Danmark og Noreg utetter 1800-talet, i lesebøker – eg er ikkje minst glad for to artiklar som mellom anna set eit nytt lys på P.A. Jensens lesebok frå 1863, ei bok som både på grunn av det folkloristiske og det naturvitskaplege materialet splitta den norske kyrkja og førte til frikyrkjedanning – i kommunikasjonen mellom forskarane, i helseopplysning og medisin, i museum og i folkeopplysning og popularisering, og endeleg forstår vi kva som gjekk føre seg i det berømte o-faget.
Godt stoff
Her er så mykje godt stoff at det er plent uråd å gjere boka rettferd i ei stutt melding. Men innleiinga gjev ei grei framstilling av samanhengen i boka, og den svenske vitskapshistorikaren og -teoretikaren Sverker Sörlin avsluttar med ei vurdering av dei analytiske framgangsmåtane, der han særleg framhevar verdien av å nytte tekstanalyse overfor vitskaplege tekstar og den historiske og kulturelle konteksten deira.
Redaktørar og forfattarar har gjort eit stort og viktig arbeid som det må vere von om kan vidareførast på mange område. Ikkje berre kan dei vere stolte av det som her alt er utført; alle som får boka i hus og les desse 19 artiklane, som er lettlesne og opnande for forståinga, vil garantert gle seg over alle nyoppdagingane og opplevingane.
Bjørn Kvalsvik
Nicolaysen
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen er professor i lesevitskap ved Universitetet i Stavanger og fast skribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Sakprosa
Merethe Roos og Johan Tønnesson (red.):
Sann opplysning?
Naturvitenskap i nordiske offentligheter gjennom fire århundrer
Cappelen Damm Akademisk 2017
Boka om naturvitskap i nordisk ålmente gjennom fire hundre år formidlar heilt nye innsikter, nye perspektiv og nye tilgangsmåtar til kva som er det historiske, norske tilhøvet mellom naturvitskapar, humaniora, allmenn danning og utdanning. Kvar einaste artikkel er overraskande og fortel noko vi ikkje visste frå før.
For så vidt fell boka inn i ei fornying av interessa for (fylgjene av) opplysningstida, og ei omvurdering av gamle tankemønster og for så vidt fordommar om opplysninga, ikkje minst etter at vi i den postmoderne motebylgja som fòr over alle land, støytte på ganske mange merkelege påstandar om grunnlaget for moderniteten.
Men det vesentlege tilskotet her er ikkje det at vi har fått mange nye einskildopplysningar om natur og kultur i norsk idéhistorie sidan 1600-talet og fram til vår tid. I staden får vi opning mot eit nytt paradigme eller tankeskjema for å oppfatte sambanda mellom studiet av natur og kultur, og formidlinga i skule og opplysningsarbeid av dette sambandet.
Tette skott
Den vidgjetne tesen til C.P. Snow om «to kulturar», altså skilsmissa mellom naturfag og kulturfag, er truleg enno meir gyldig i Noreg enn i mange andre land. Skotta mellom naturvitskap og humaniora er temmeleg tette. Der finst rett nok studiar av måten naturvitskaplege nyvinningar påverka norske forfattarar, men ser ein bort frå dei som arbeider med statistikk, er det elles fint lite kontakt til realfaga.
Tilstanden har gjort at vi ikkje har hatt nokon god tilgang til diskusjonar omkring til dømes rolla til utviklingslæra, sosialdarwinismen og Spencers påverknad på pedagogikken og kulturteorien, natursynet, oppfatningar om arv og miljø, undervisning i realfag, bruken av rekning, tabellar og grafar i norskfaget og kva det no elles måtte vere. Det gjer at humanistar ofte fell attende på ofte ikkje altfor informerte normative syn, eller vi held oss innafor dei litterære og kulturelle tradisjonane. Dei 19 artiklane i Sann opplysning?, som er på over 530 sider, representerer alle ny refleksjon over natursynet i dei første tidlege norske vitskapsmiljøa, i nordisk filosofi, i den romantiske tradisjonen som især prega Danmark og Noreg utetter 1800-talet, i lesebøker – eg er ikkje minst glad for to artiklar som mellom anna set eit nytt lys på P.A. Jensens lesebok frå 1863, ei bok som både på grunn av det folkloristiske og det naturvitskaplege materialet splitta den norske kyrkja og førte til frikyrkjedanning – i kommunikasjonen mellom forskarane, i helseopplysning og medisin, i museum og i folkeopplysning og popularisering, og endeleg forstår vi kva som gjekk føre seg i det berømte o-faget.
Godt stoff
Her er så mykje godt stoff at det er plent uråd å gjere boka rettferd i ei stutt melding. Men innleiinga gjev ei grei framstilling av samanhengen i boka, og den svenske vitskapshistorikaren og -teoretikaren Sverker Sörlin avsluttar med ei vurdering av dei analytiske framgangsmåtane, der han særleg framhevar verdien av å nytte tekstanalyse overfor vitskaplege tekstar og den historiske og kulturelle konteksten deira.
Redaktørar og forfattarar har gjort eit stort og viktig arbeid som det må vere von om kan vidareførast på mange område. Ikkje berre kan dei vere stolte av det som her alt er utført; alle som får boka i hus og les desse 19 artiklane, som er lettlesne og opnande for forståinga, vil garantert gle seg over alle nyoppdagingane og opplevingane.
Bjørn Kvalsvik
Nicolaysen
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen er professor i lesevitskap ved Universitetet i Stavanger og fast skribent i Dag og Tid.
Kvar einaste artikkel er overraskande og fortel noko vi ikkje visste frå før.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.