JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Freud og gaman

Høvring skriv i kjent stil om ein mildt sagt eksentrisk familie.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Mona Høvring fekk kritikarprisen i kategorien beste skjønnlitterære vaksenbok for den førre romanen, som kom ut på Forlaget Oktober.

Mona Høvring fekk kritikarprisen i kategorien beste skjønnlitterære vaksenbok for den førre romanen, som kom ut på Forlaget Oktober.

Foto: Terje Pedersen / NTB

Mona Høvring fekk kritikarprisen i kategorien beste skjønnlitterære vaksenbok for den førre romanen, som kom ut på Forlaget Oktober.

Mona Høvring fekk kritikarprisen i kategorien beste skjønnlitterære vaksenbok for den førre romanen, som kom ut på Forlaget Oktober.

Foto: Terje Pedersen / NTB

3613
20210917
3613
20210917

Roman

Mona Høvring:

Soga om Fråid. Hans meiningar og livskjensle

Samlaget

Å påstå at Mona Høvring er «språkleg sprelsk» er ei bleik underdriving. Forfattaren har i bok etter bok skapt frydefullt originale univers i eit potent og poetiske språk. Den viltre ordleiken står i denne siste boka endå meir i sentrum enn før, men djupe korn av meining glitrar òg i teksten om ein ser etter, mellom anna om behovet for å få vere seg sjølv.

Soga om Fråid kler nynorsken særs godt, eit språk ikkje så langt frå det radikale bokmålet forfattaren har skrive tidlegare. Dette er ein prosa som sprett og dansar både hiphop og halling (her er ein god del engelske uttrykk), gjerne i same setning. Ein skal vere ein vaken lesar for å få med seg alle referansane.

Morssakn

Soga om Fråid gir ei eventyrlik framstilling om ein ganske eksentrisk familie. Fråid bur saman med to sysken, Terje Eddipus og Eva, og faren August Augustus Vulgaris. Faren er altså både keisar og ein vanleg fyr – sjølv om ingen i denne soga er akkurat «A4».

Faren er sjømann og mykje borte frå barna, medan mora har reist frå dei for godt. Frå henne høyrer dei berre ein gong i året, ho sender postkort til jul. Dei tre søskena må altså greie seg mykje aleine, men dei er fulle av påhitt og ressursar, klarar seg godt og har på klokt vis fordelt oppgåvene i heimen mellom seg: Fråid tar seg av finansane, Terje Eddipus («Eddipus» sjølvsagt ein referanse til Ødipus) lagar mat og gjer handarbeid, medan Eva snikrar og held huset i stand. Saknet av mora gneg likevel Fråid, som er ei søkande sjel.

Handlinga går i uføreseielege kast, men her er nokre raude trådar som driv forteljinga framover. Fråids morssakn er éin, ein annan lengten etter ein kjæraste. Snart kjem ein ny person inn som får ein heilt sentral plass, stemora Demona de Sjavy. Også dette namnet er fullt av allusjonar: «Demona» som i «demon», her i feminin utgåve, og kanskje også eit hint til Shakespeares Desdemona i Othello? Etternamnet er etter uttrykket «deja vu».

Demona er noko sterk i uttrykket, men slett ingen jævel og heller ingen tragisk figur. Ho kan fly, eller «fyke», som det heiter her, og forandrar utsjånad og høgd etter humøret. Ho kan det meste, berre ikkje le!

Vulgaris møter henne når han underheld på ein psykiatrisk klinikk. Litt eller mykje forvridde scener frå sjukehus og institusjon kan vi kjenne att frå andre Høvring-bøker. Her får humoren overtaket når forfattaren deler ut nokre stikk til psykiatriske diagnosar og behandlingar: Demona blir lagd inn på «AFFUP, Avdelinga for fælsleg uutgrundelege plager».

Det umedvitne

Det er krevjande å setje denne boka på formel, ho må rett og slett opplevast, med eit sinn som opnar for forbindelsar langt utanom det vanlege, for det rare og det uventa. Høgt og lågt, lærd og vulgært (nettopp, «vulgaris») blir blanda på ein måte ingen gjer etter Mona Høvring.

Her er til dømes familien på veg ut til julekalas: Barna liknar «rosa sukkerspinnkaninar i onepiece-draktene som var dekorerte med marshmallows og bitte små duskar og fjør. Vulgaris stod breibeint, i absolutt vater, festleg og full av fiber og freidige fråsegner».

Bak og under all den yre leiken ligg også eit alvor. Det innfletta Albert Einstein-sitatet «Vi kan ikkje løyse problema våre ved å tenkje slik vi tenkte då vi skapte dei», minner oss på at det er både viktig og mogleg å tenkje og drøyme utanfor «boksen».

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Mona Høvring:

Soga om Fråid. Hans meiningar og livskjensle

Samlaget

Å påstå at Mona Høvring er «språkleg sprelsk» er ei bleik underdriving. Forfattaren har i bok etter bok skapt frydefullt originale univers i eit potent og poetiske språk. Den viltre ordleiken står i denne siste boka endå meir i sentrum enn før, men djupe korn av meining glitrar òg i teksten om ein ser etter, mellom anna om behovet for å få vere seg sjølv.

Soga om Fråid kler nynorsken særs godt, eit språk ikkje så langt frå det radikale bokmålet forfattaren har skrive tidlegare. Dette er ein prosa som sprett og dansar både hiphop og halling (her er ein god del engelske uttrykk), gjerne i same setning. Ein skal vere ein vaken lesar for å få med seg alle referansane.

Morssakn

Soga om Fråid gir ei eventyrlik framstilling om ein ganske eksentrisk familie. Fråid bur saman med to sysken, Terje Eddipus og Eva, og faren August Augustus Vulgaris. Faren er altså både keisar og ein vanleg fyr – sjølv om ingen i denne soga er akkurat «A4».

Faren er sjømann og mykje borte frå barna, medan mora har reist frå dei for godt. Frå henne høyrer dei berre ein gong i året, ho sender postkort til jul. Dei tre søskena må altså greie seg mykje aleine, men dei er fulle av påhitt og ressursar, klarar seg godt og har på klokt vis fordelt oppgåvene i heimen mellom seg: Fråid tar seg av finansane, Terje Eddipus («Eddipus» sjølvsagt ein referanse til Ødipus) lagar mat og gjer handarbeid, medan Eva snikrar og held huset i stand. Saknet av mora gneg likevel Fråid, som er ei søkande sjel.

Handlinga går i uføreseielege kast, men her er nokre raude trådar som driv forteljinga framover. Fråids morssakn er éin, ein annan lengten etter ein kjæraste. Snart kjem ein ny person inn som får ein heilt sentral plass, stemora Demona de Sjavy. Også dette namnet er fullt av allusjonar: «Demona» som i «demon», her i feminin utgåve, og kanskje også eit hint til Shakespeares Desdemona i Othello? Etternamnet er etter uttrykket «deja vu».

Demona er noko sterk i uttrykket, men slett ingen jævel og heller ingen tragisk figur. Ho kan fly, eller «fyke», som det heiter her, og forandrar utsjånad og høgd etter humøret. Ho kan det meste, berre ikkje le!

Vulgaris møter henne når han underheld på ein psykiatrisk klinikk. Litt eller mykje forvridde scener frå sjukehus og institusjon kan vi kjenne att frå andre Høvring-bøker. Her får humoren overtaket når forfattaren deler ut nokre stikk til psykiatriske diagnosar og behandlingar: Demona blir lagd inn på «AFFUP, Avdelinga for fælsleg uutgrundelege plager».

Det umedvitne

Det er krevjande å setje denne boka på formel, ho må rett og slett opplevast, med eit sinn som opnar for forbindelsar langt utanom det vanlege, for det rare og det uventa. Høgt og lågt, lærd og vulgært (nettopp, «vulgaris») blir blanda på ein måte ingen gjer etter Mona Høvring.

Her er til dømes familien på veg ut til julekalas: Barna liknar «rosa sukkerspinnkaninar i onepiece-draktene som var dekorerte med marshmallows og bitte små duskar og fjør. Vulgaris stod breibeint, i absolutt vater, festleg og full av fiber og freidige fråsegner».

Bak og under all den yre leiken ligg også eit alvor. Det innfletta Albert Einstein-sitatet «Vi kan ikkje løyse problema våre ved å tenkje slik vi tenkte då vi skapte dei», minner oss på at det er både viktig og mogleg å tenkje og drøyme utanfor «boksen».

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Det er krevjande å setje denne boka på formel, ho må rett og slett opplevast.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis