JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Genialt om nazistisk galskap

Kirsten Thorups tekst grip tak i lesaren og filleristar han.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Kirsten Thorup ein av dei mest lesne forfattarane i Danmark og fekk Nordisk råds litteraturpris i 2017.

Kirsten Thorup ein av dei mest lesne forfattarane i Danmark og fekk Nordisk råds litteraturpris i 2017.

Foto: Sofie Amalie Klougart

Kirsten Thorup ein av dei mest lesne forfattarane i Danmark og fekk Nordisk råds litteraturpris i 2017.

Kirsten Thorup ein av dei mest lesne forfattarane i Danmark og fekk Nordisk råds litteraturpris i 2017.

Foto: Sofie Amalie Klougart

3751
20210625
3751
20210625

Roman

Kirsten Thorup:

Til vanvidd, til døden

Omsett av Bente Klinge
Gyldendal

Sjeldan har eg lese ein fiksjonstekst frå innsida av nazismen som har gjort så inntrykk. Thorups tekst er stramt redigert og går tett på hovudpersonen, så tett at det kjennest som om lesaren sit inne i hovudet hennar. Der er det ikkje godt å vere i den tida romanen tar for seg, hausten 1942.

Harriet er ei ung dansk enkje, ektemannen fall som flygar for Waffen SS. Han verva seg til det tyske flyvåpenet fordi han, då krigen kom til Danmark, heldt med tyskarane, som han hadde slåst saman med i vinterkrigen i Finland.

I sørgjetida synest Harriet det verkar som ein god idé å reise til München til ei venninne, kome bort, sjå «det nye» Tyskland frå innsida, få trøyst. Vi møter henne først på togreisa sørover gjennom Tyskland. Alt der byrjar marerittet. Det ho er på veg til, er ei røynd så skrudd og brutal at ho snart trugar med å ta frå henne vitet.

Vanvettig normalitet

«Man venner seg til det», er venninna Gertruds standardfrase når Harriet reagerer på det ho opplever i det nazistiske München. Ute i byen blir ho vitne til brutaliteten mot jødane, og heime i overklassehuset den grove utnyttinga av «austarbeidarane», kvinner som er henta som slavar frå Ukraina og andre land i aust.

Her er livet til ei ung kvinne ingenting verdt. I eit middagsselskap valdtek mannen i huset og dei mannlege gjestene den unge tenestejenta den kvelden ho særs medteken kjem att etter ein illegal abort, etter tidlegare overgrep av dei same valdsmennene. Jenta døyr. Selskapet held fram. Berre så irriterande at nokon må vaske ned kjøkenet etterpå.

Det er éin ting Gertrud trass alt ikkje greier å venje seg til: Hennar eiga dotter er sett bort for å døy. Den vesle jenta har ei medfødd funksjonshemming og har ikkje livsrett. Det «levedyktige» barnet i huset, den vesle sonen, blir med velsigning og oppmoding frå mora oppdratt til ein «førar».

Vanlege menneske

Harriet opplever det heile som «følelsen av å befinne meg i et nådeløst fremtidssamfunn», ein stad det er umogleg å oppføre seg menneskeleg. Noko av det geniale her er at lesaren skjønar korleis ei ganske vanleg dansk kvinne på slutten av 1930-talet kunne forelske seg i og ukritisk sverme for nokre tendensar i samtida – eit stramt kroppsideal med hovudvekt på å vere sunn, kjekke mannskroppar i uniform – og lukke auga for andre sider av desse straumdraga. Når ho så får dei rett «i trynet», veit ho ikkje korleis ho skal takle det.

Harriet prøver å bevare ein rest av humanitet og hjelper dei utsette tenestejentene. Ho tør likevel ikkje vere tydeleg når ho konfronterer venninna, og slett ikkje mannen hennar. Som dei fleste av oss er Harriet mest opptatt av å redde sitt eige skinn. Ho vil så frykteleg gjerne heim att til smågutane sine i Danmark, heim til jul, og er prisgitt hjelp frå dei rundt henne, særleg frå den mektigaste her – Gertruds mann.

Thorup gjer altså slett ikkje Harriet til ei heltinne. Ho er heller ikkje skurk, men ei vanleg kvinne i ei uvanleg tid på ein ekstrem stad. Romanen er eit tydeleg varsku: Vi må vere vakne, alle vi vanlege menneske, og seie frå om – eller skal vi seie når? – samfunnet vårt på ny går i ei slik retning.

Tankane som førte fram til nazisamfunnet, er ikkje rydda ut. Det kan bere heilt gale av stad på nytt, og då er det berre heltane som greier å gjere dei verkeleg store handlingane og gjerningane. Og langt dei fleste av oss er slett ikkje heltar, men vanlege menneske.

Thorups effektive språk har vore i gode hender hos Bente Klinge.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Kirsten Thorup:

Til vanvidd, til døden

Omsett av Bente Klinge
Gyldendal

Sjeldan har eg lese ein fiksjonstekst frå innsida av nazismen som har gjort så inntrykk. Thorups tekst er stramt redigert og går tett på hovudpersonen, så tett at det kjennest som om lesaren sit inne i hovudet hennar. Der er det ikkje godt å vere i den tida romanen tar for seg, hausten 1942.

Harriet er ei ung dansk enkje, ektemannen fall som flygar for Waffen SS. Han verva seg til det tyske flyvåpenet fordi han, då krigen kom til Danmark, heldt med tyskarane, som han hadde slåst saman med i vinterkrigen i Finland.

I sørgjetida synest Harriet det verkar som ein god idé å reise til München til ei venninne, kome bort, sjå «det nye» Tyskland frå innsida, få trøyst. Vi møter henne først på togreisa sørover gjennom Tyskland. Alt der byrjar marerittet. Det ho er på veg til, er ei røynd så skrudd og brutal at ho snart trugar med å ta frå henne vitet.

Vanvettig normalitet

«Man venner seg til det», er venninna Gertruds standardfrase når Harriet reagerer på det ho opplever i det nazistiske München. Ute i byen blir ho vitne til brutaliteten mot jødane, og heime i overklassehuset den grove utnyttinga av «austarbeidarane», kvinner som er henta som slavar frå Ukraina og andre land i aust.

Her er livet til ei ung kvinne ingenting verdt. I eit middagsselskap valdtek mannen i huset og dei mannlege gjestene den unge tenestejenta den kvelden ho særs medteken kjem att etter ein illegal abort, etter tidlegare overgrep av dei same valdsmennene. Jenta døyr. Selskapet held fram. Berre så irriterande at nokon må vaske ned kjøkenet etterpå.

Det er éin ting Gertrud trass alt ikkje greier å venje seg til: Hennar eiga dotter er sett bort for å døy. Den vesle jenta har ei medfødd funksjonshemming og har ikkje livsrett. Det «levedyktige» barnet i huset, den vesle sonen, blir med velsigning og oppmoding frå mora oppdratt til ein «førar».

Vanlege menneske

Harriet opplever det heile som «følelsen av å befinne meg i et nådeløst fremtidssamfunn», ein stad det er umogleg å oppføre seg menneskeleg. Noko av det geniale her er at lesaren skjønar korleis ei ganske vanleg dansk kvinne på slutten av 1930-talet kunne forelske seg i og ukritisk sverme for nokre tendensar i samtida – eit stramt kroppsideal med hovudvekt på å vere sunn, kjekke mannskroppar i uniform – og lukke auga for andre sider av desse straumdraga. Når ho så får dei rett «i trynet», veit ho ikkje korleis ho skal takle det.

Harriet prøver å bevare ein rest av humanitet og hjelper dei utsette tenestejentene. Ho tør likevel ikkje vere tydeleg når ho konfronterer venninna, og slett ikkje mannen hennar. Som dei fleste av oss er Harriet mest opptatt av å redde sitt eige skinn. Ho vil så frykteleg gjerne heim att til smågutane sine i Danmark, heim til jul, og er prisgitt hjelp frå dei rundt henne, særleg frå den mektigaste her – Gertruds mann.

Thorup gjer altså slett ikkje Harriet til ei heltinne. Ho er heller ikkje skurk, men ei vanleg kvinne i ei uvanleg tid på ein ekstrem stad. Romanen er eit tydeleg varsku: Vi må vere vakne, alle vi vanlege menneske, og seie frå om – eller skal vi seie når? – samfunnet vårt på ny går i ei slik retning.

Tankane som førte fram til nazisamfunnet, er ikkje rydda ut. Det kan bere heilt gale av stad på nytt, og då er det berre heltane som greier å gjere dei verkeleg store handlingane og gjerningane. Og langt dei fleste av oss er slett ikkje heltar, men vanlege menneske.

Thorups effektive språk har vore i gode hender hos Bente Klinge.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Thorup gjer altså slett ikkje Harriet til ei heltinne.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis