JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Godt nytt frå Runde

Goksøyr pendlar mellom heimplassen og livet i storbyen.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Monica Goksøyr arbeider til dagleg som jurist i staten. No debuterer ho som skjønnlitterær forfattar.

Monica Goksøyr arbeider til dagleg som jurist i staten. No debuterer ho som skjønnlitterær forfattar.

Foto: Oda Berby

Monica Goksøyr arbeider til dagleg som jurist i staten. No debuterer ho som skjønnlitterær forfattar.

Monica Goksøyr arbeider til dagleg som jurist i staten. No debuterer ho som skjønnlitterær forfattar.

Foto: Oda Berby

3103
20230818
3103
20230818

Noveller

Monica Goksøyr:

Slemme jenter

Aschehoug

Den vesle øya Runde i havgapet på Sunnmøre har frå langt tilbake vore landskjend for eit rikt fugleliv med koloniar av lundefugl, alke, toppskarv og lomvi. Dei siste femti åra har øya også vore knytt til det såkalla Rundefunnet etter eit skipsforlis i 1725.

Det dei færraste veit, er at øya med vel hundre innbyggjarar også har fostra to forfattarar på nasjonalt nivå, og som om ikkje det var nok, så heiter begge Goksøyr: Odd Goksøyr (f. 1952) og Monica Goksøyr (f. 1990). I desse dagar debuterer Monica med novellesamlinga Slemme jenter. Begge skriv på nynorsk.

Psykologisk teft

Monica Goksøyr leverer sju noveller med vekt på jenter som barn, i pubertet og som vaksne. Tekstane er velskrivne, velkomponerte og med psykologisk teft for sinnets labyrintar. Fleire av novellene er små perler av skarp observasjon, kvardagsrealisme og røynslene med å vekse opp i eit bygdemiljø utan særleg toleranse for det som bryt med tradisjonane.

Monica Goksøyr har norsk far og thailandsk mor, og den rasismen ho har møtt i skole og arbeidsliv, er nedfelt i fleire av novellene. Det slarvet som blir levert rundt middagsbordet, finn ein fort att både i barnehagen og i klasserommet.

I opningsnovella «Sakna» skildrar Goksøyr den sorgreaksjonen som rammar May når ho får vite at barndomsvennen og ungdomskjærasten Phillip er sakna. Tidsperiodar og minneglimt, draum og realitet flyt over i kvarandre i ei pendling mellom heimplassen og storbyen. Når Phillip blir funnen etter ei veke, sluttar novella. Om han er død eller om han lever, må lesaren tenke seg til.

Slike opne avslutningar er eit grep Goksøyr gjer bruk av i fleire av novellene, og det tilfører noko uforklarleg som ligg både i teksten og utanfor teksten, hos lesaren. Det viser eit svært bevisst forhold til det å skrive og å forme ein tekst der spenninga ligg i underteksten og det usagde.

Barneblikk

I «Vaskedama» er dette demonstrert gjennom barnets blikk når ho er med mora på jobb. Mora, med asiatisk bakgrunn, vaskar lokala hos ein skipsreiar. Ho drøymer om fast stilling. Eit av skipa til reiarlaget er utstilt i ein monter på kontoret. Jentungen er fascinert av dette skipet, men ved eit uhell veltar ho monteren, slik at alt går i knas, og i det same kjem skipsreiaren. Det står ikkje at mora får sparken på staden, men barnet forstår intuitivt maktstrukturane mellom over- og underklasse, og novella er eit stykke sosialrealisme av godt merke.

«Du er Beautiful» og «Jenter som kjedar seg» er også høgst leseverdige tekster der det spontane og impulsive blir stilt i kontrast til konvensjonelle forventningar til kjønn og seksualitet. Det handlar om å finne ei plattform i livet og ei meining i tilværet. Det er ikkje alltid så enkelt når motiva hos andre ikkje er i samsvar med eigne behov.

Monica Goksøyr har gjennom Slemme jenter avlagt ein svært god sveineprøve. Neste bok blir fagbrevet som gjer at ho med all grunn kan kalle seg forfattar.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Noveller

Monica Goksøyr:

Slemme jenter

Aschehoug

Den vesle øya Runde i havgapet på Sunnmøre har frå langt tilbake vore landskjend for eit rikt fugleliv med koloniar av lundefugl, alke, toppskarv og lomvi. Dei siste femti åra har øya også vore knytt til det såkalla Rundefunnet etter eit skipsforlis i 1725.

Det dei færraste veit, er at øya med vel hundre innbyggjarar også har fostra to forfattarar på nasjonalt nivå, og som om ikkje det var nok, så heiter begge Goksøyr: Odd Goksøyr (f. 1952) og Monica Goksøyr (f. 1990). I desse dagar debuterer Monica med novellesamlinga Slemme jenter. Begge skriv på nynorsk.

Psykologisk teft

Monica Goksøyr leverer sju noveller med vekt på jenter som barn, i pubertet og som vaksne. Tekstane er velskrivne, velkomponerte og med psykologisk teft for sinnets labyrintar. Fleire av novellene er små perler av skarp observasjon, kvardagsrealisme og røynslene med å vekse opp i eit bygdemiljø utan særleg toleranse for det som bryt med tradisjonane.

Monica Goksøyr har norsk far og thailandsk mor, og den rasismen ho har møtt i skole og arbeidsliv, er nedfelt i fleire av novellene. Det slarvet som blir levert rundt middagsbordet, finn ein fort att både i barnehagen og i klasserommet.

I opningsnovella «Sakna» skildrar Goksøyr den sorgreaksjonen som rammar May når ho får vite at barndomsvennen og ungdomskjærasten Phillip er sakna. Tidsperiodar og minneglimt, draum og realitet flyt over i kvarandre i ei pendling mellom heimplassen og storbyen. Når Phillip blir funnen etter ei veke, sluttar novella. Om han er død eller om han lever, må lesaren tenke seg til.

Slike opne avslutningar er eit grep Goksøyr gjer bruk av i fleire av novellene, og det tilfører noko uforklarleg som ligg både i teksten og utanfor teksten, hos lesaren. Det viser eit svært bevisst forhold til det å skrive og å forme ein tekst der spenninga ligg i underteksten og det usagde.

Barneblikk

I «Vaskedama» er dette demonstrert gjennom barnets blikk når ho er med mora på jobb. Mora, med asiatisk bakgrunn, vaskar lokala hos ein skipsreiar. Ho drøymer om fast stilling. Eit av skipa til reiarlaget er utstilt i ein monter på kontoret. Jentungen er fascinert av dette skipet, men ved eit uhell veltar ho monteren, slik at alt går i knas, og i det same kjem skipsreiaren. Det står ikkje at mora får sparken på staden, men barnet forstår intuitivt maktstrukturane mellom over- og underklasse, og novella er eit stykke sosialrealisme av godt merke.

«Du er Beautiful» og «Jenter som kjedar seg» er også høgst leseverdige tekster der det spontane og impulsive blir stilt i kontrast til konvensjonelle forventningar til kjønn og seksualitet. Det handlar om å finne ei plattform i livet og ei meining i tilværet. Det er ikkje alltid så enkelt når motiva hos andre ikkje er i samsvar med eigne behov.

Monica Goksøyr har gjennom Slemme jenter avlagt ein svært god sveineprøve. Neste bok blir fagbrevet som gjer at ho med all grunn kan kalle seg forfattar.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis