Godt nytt frå Runde
Goksøyr pendlar mellom heimplassen og livet i storbyen.
Monica Goksøyr arbeider til dagleg som jurist i staten. No debuterer ho som skjønnlitterær forfattar.
Foto: Oda Berby
Noveller
Monica Goksøyr:
Slemme jenter
Aschehoug
Den vesle øya Runde i havgapet på Sunnmøre har frå langt tilbake vore landskjend for eit rikt fugleliv med koloniar av lundefugl, alke, toppskarv og lomvi. Dei siste femti åra har øya også vore knytt til det såkalla Rundefunnet etter eit skipsforlis i 1725.
Det dei færraste veit, er at øya med vel hundre innbyggjarar også har fostra to forfattarar på nasjonalt nivå, og som om ikkje det var nok, så heiter begge Goksøyr: Odd Goksøyr (f. 1952) og Monica Goksøyr (f. 1990). I desse dagar debuterer Monica med novellesamlinga Slemme jenter. Begge skriv på nynorsk.
Psykologisk teft
Monica Goksøyr leverer sju noveller med vekt på jenter som barn, i pubertet og som vaksne. Tekstane er velskrivne, velkomponerte og med psykologisk teft for sinnets labyrintar. Fleire av novellene er små perler av skarp observasjon, kvardagsrealisme og røynslene med å vekse opp i eit bygdemiljø utan særleg toleranse for det som bryt med tradisjonane.
Monica Goksøyr har norsk far og thailandsk mor, og den rasismen ho har møtt i skole og arbeidsliv, er nedfelt i fleire av novellene. Det slarvet som blir levert rundt middagsbordet, finn ein fort att både i barnehagen og i klasserommet.
I opningsnovella «Sakna» skildrar Goksøyr den sorgreaksjonen som rammar May når ho får vite at barndomsvennen og ungdomskjærasten Phillip er sakna. Tidsperiodar og minneglimt, draum og realitet flyt over i kvarandre i ei pendling mellom heimplassen og storbyen. Når Phillip blir funnen etter ei veke, sluttar novella. Om han er død eller om han lever, må lesaren tenke seg til.
Slike opne avslutningar er eit grep Goksøyr gjer bruk av i fleire av novellene, og det tilfører noko uforklarleg som ligg både i teksten og utanfor teksten, hos lesaren. Det viser eit svært bevisst forhold til det å skrive og å forme ein tekst der spenninga ligg i underteksten og det usagde.
Barneblikk
I «Vaskedama» er dette demonstrert gjennom barnets blikk når ho er med mora på jobb. Mora, med asiatisk bakgrunn, vaskar lokala hos ein skipsreiar. Ho drøymer om fast stilling. Eit av skipa til reiarlaget er utstilt i ein monter på kontoret. Jentungen er fascinert av dette skipet, men ved eit uhell veltar ho monteren, slik at alt går i knas, og i det same kjem skipsreiaren. Det står ikkje at mora får sparken på staden, men barnet forstår intuitivt maktstrukturane mellom over- og underklasse, og novella er eit stykke sosialrealisme av godt merke.
«Du er Beautiful» og «Jenter som kjedar seg» er også høgst leseverdige tekster der det spontane og impulsive blir stilt i kontrast til konvensjonelle forventningar til kjønn og seksualitet. Det handlar om å finne ei plattform i livet og ei meining i tilværet. Det er ikkje alltid så enkelt når motiva hos andre ikkje er i samsvar med eigne behov.
Monica Goksøyr har gjennom Slemme jenter avlagt ein svært god sveineprøve. Neste bok blir fagbrevet som gjer at ho med all grunn kan kalle seg forfattar.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Noveller
Monica Goksøyr:
Slemme jenter
Aschehoug
Den vesle øya Runde i havgapet på Sunnmøre har frå langt tilbake vore landskjend for eit rikt fugleliv med koloniar av lundefugl, alke, toppskarv og lomvi. Dei siste femti åra har øya også vore knytt til det såkalla Rundefunnet etter eit skipsforlis i 1725.
Det dei færraste veit, er at øya med vel hundre innbyggjarar også har fostra to forfattarar på nasjonalt nivå, og som om ikkje det var nok, så heiter begge Goksøyr: Odd Goksøyr (f. 1952) og Monica Goksøyr (f. 1990). I desse dagar debuterer Monica med novellesamlinga Slemme jenter. Begge skriv på nynorsk.
Psykologisk teft
Monica Goksøyr leverer sju noveller med vekt på jenter som barn, i pubertet og som vaksne. Tekstane er velskrivne, velkomponerte og med psykologisk teft for sinnets labyrintar. Fleire av novellene er små perler av skarp observasjon, kvardagsrealisme og røynslene med å vekse opp i eit bygdemiljø utan særleg toleranse for det som bryt med tradisjonane.
Monica Goksøyr har norsk far og thailandsk mor, og den rasismen ho har møtt i skole og arbeidsliv, er nedfelt i fleire av novellene. Det slarvet som blir levert rundt middagsbordet, finn ein fort att både i barnehagen og i klasserommet.
I opningsnovella «Sakna» skildrar Goksøyr den sorgreaksjonen som rammar May når ho får vite at barndomsvennen og ungdomskjærasten Phillip er sakna. Tidsperiodar og minneglimt, draum og realitet flyt over i kvarandre i ei pendling mellom heimplassen og storbyen. Når Phillip blir funnen etter ei veke, sluttar novella. Om han er død eller om han lever, må lesaren tenke seg til.
Slike opne avslutningar er eit grep Goksøyr gjer bruk av i fleire av novellene, og det tilfører noko uforklarleg som ligg både i teksten og utanfor teksten, hos lesaren. Det viser eit svært bevisst forhold til det å skrive og å forme ein tekst der spenninga ligg i underteksten og det usagde.
Barneblikk
I «Vaskedama» er dette demonstrert gjennom barnets blikk når ho er med mora på jobb. Mora, med asiatisk bakgrunn, vaskar lokala hos ein skipsreiar. Ho drøymer om fast stilling. Eit av skipa til reiarlaget er utstilt i ein monter på kontoret. Jentungen er fascinert av dette skipet, men ved eit uhell veltar ho monteren, slik at alt går i knas, og i det same kjem skipsreiaren. Det står ikkje at mora får sparken på staden, men barnet forstår intuitivt maktstrukturane mellom over- og underklasse, og novella er eit stykke sosialrealisme av godt merke.
«Du er Beautiful» og «Jenter som kjedar seg» er også høgst leseverdige tekster der det spontane og impulsive blir stilt i kontrast til konvensjonelle forventningar til kjønn og seksualitet. Det handlar om å finne ei plattform i livet og ei meining i tilværet. Det er ikkje alltid så enkelt når motiva hos andre ikkje er i samsvar med eigne behov.
Monica Goksøyr har gjennom Slemme jenter avlagt ein svært god sveineprøve. Neste bok blir fagbrevet som gjer at ho med all grunn kan kalle seg forfattar.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Det kjæraste eg har? Min ser ikkje slik ut, men eg er ganske glad i han, ja.
Foto via Wikimedia Commons
Smørbutten min får du nok aldri
Ei flygande badstove skal få ny heim, sit det nokon inni alt?
Foto: Maren Bø
Badstovene tek av
Det er interessant korleis badstove inne kan vere så ut, mens badstove ute er så in.
Morgonfrisk fersking
«Ein kan kjenna seg frisk og sterk, vera åndsfrisk eller endåtil frisk som ein fisk, friskna til, verta frisk att frå sjukdomen og heilt friskmeld.»
150-årsjubilant: den austerrikske komponisten Arnold Schönberg (1874–1951).
Fredshymne
Kammerchor Stuttgart tolkar Schönbergs «illusjon for blandakor» truverdig.
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.